Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf ina » 13. dec 2020, 20:10

Vi har tre børn og skal ikke have flere. Men min grænse ville være 38 år ellers.
0
Sofakartoflen
Indlæg: 3761
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 424
Likede indlæg: 8879

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Sofakartoflen » 13. dec 2020, 20:19

Jeg fik mine børn uden at have tænkt på nogen grænser. Jeg var henholdsvis 28 og 30½, da jeg fik mine to. Jeg synes, jeg kunne mærke aldersforskellen bare på de to.

Jeg tænker, at alle kan sætte en grænse, men hvis livet udfordrer, og man ønsker et barn, flytter man grænsen.

Jeg ville gerne have haft mine børn lidt før, men da var jeg ikke klar.

Det vigtigste, synes jeg, er, at man føler sig psykisk robust nok til at være forælder og kan se, at der er tid, plads og overskud til et barn.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Animi » 13. dec 2020, 21:44

Jeg bliver 30 til næste år, og har ingen børn endnu, men forhåbentlig har jeg min første om 2-3 år. Jeg vil gerne have 3 børn, så må hellere sætte min grænse til 40 år :-D
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf billiebean » 13. dec 2020, 22:01

Det med grænser blev ligesom suspenderet, dengang vi fandt ud af, at vi kun kunne få børn via IVF. Så blev processen jo lagt i hænderne på et andet system, kan man sige.

Men dengang jeg stadig var grøn, håbefuld og uvidende omkring de udfordringer vi ville få, tænkte jeg nok, at jeg skulle have børn i spændet 29-34 år. Nu bliver det så nok (30-)33-37 (startede med at prøve som 29-årig, gravid som 33-årig og nu muligvis som 36-årig igen). Og hvis der er flere æg i fryseren, så måske et til inden 40. Men jeg tvivler stærkt på, at jeg har energien, kræfterne og viljen.

Jeg havde nok ikke tænkt, at der skulle gå så meget af mit liv med forsøg på at lave børn, egentlig. På en ekstremt ufed og smertefuld måde, vel at mærke ;) Vil også gerne noget andet og lægge alt det halløj bag mig inden jeg bliver 40, tror jeg.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41315

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf LaMariposa » 14. dec 2020, 06:04

billiebean skrev:Det med grænser blev ligesom suspenderet, dengang vi fandt ud af, at vi kun kunne få børn via IVF. Så blev processen jo lagt i hænderne på et andet system, kan man sige.

Men dengang jeg stadig var grøn, håbefuld og uvidende omkring de udfordringer vi ville få, tænkte jeg nok, at jeg skulle have børn i spændet 29-34 år. Nu bliver det så nok (30-)33-37 (startede med at prøve som 29-årig, gravid som 33-årig og nu muligvis som 36-årig igen). Og hvis der er flere æg i fryseren, så måske et til inden 40. Men jeg tvivler stærkt på, at jeg har energien, kræfterne og viljen.

Jeg havde nok ikke tænkt, at der skulle gå så meget af mit liv med forsøg på at lave børn, egentlig. På en ekstremt ufed og smertefuld måde, vel at mærke ;) Vil også gerne noget andet og lægge alt det halløj bag mig inden jeg bliver 40, tror jeg.


Jeg har haft mange fikse ideer om, hvordan det med børn skulle være (rammer, økonomi, karriere osv.), og jeg kan nu konkludere, at alt det der er uendeligt ligegyldigt, når man finder ud af, at det måske ikke er så let, som man havde forestillet sig.
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf hotlips » 14. dec 2020, 07:25

LaMariposa skrev:
billiebean skrev:Det med grænser blev ligesom suspenderet, dengang vi fandt ud af, at vi kun kunne få børn via IVF. Så blev processen jo lagt i hænderne på et andet system, kan man sige.

Men dengang jeg stadig var grøn, håbefuld og uvidende omkring de udfordringer vi ville få, tænkte jeg nok, at jeg skulle have børn i spændet 29-34 år. Nu bliver det så nok (30-)33-37 (startede med at prøve som 29-årig, gravid som 33-årig og nu muligvis som 36-årig igen). Og hvis der er flere æg i fryseren, så måske et til inden 40. Men jeg tvivler stærkt på, at jeg har energien, kræfterne og viljen.

Jeg havde nok ikke tænkt, at der skulle gå så meget af mit liv med forsøg på at lave børn, egentlig. På en ekstremt ufed og smertefuld måde, vel at mærke ;) Vil også gerne noget andet og lægge alt det halløj bag mig inden jeg bliver 40, tror jeg.


Jeg har haft mange fikse ideer om, hvordan det med børn skulle være (rammer, økonomi, karriere osv.), og jeg kan nu konkludere, at alt det der er uendeligt ligegyldigt, når man finder ud af, at det måske ikke er så let, som man havde forestillet sig.


Men hvad så hvis det er efter en lang kamp med hjælp hvor man fik barn og så pludselig står og er gravid uden videre når man er meget ældre end man havde tænkt man ville have børn?

For mig ville det gøre en forskel, det vil det også om hvorvidt der er tale om at aktivt at prøve at blive gravid når jeg er så gammel og så på om det er en der er på vej uplanlagt.
Jeg ved ikke hvor grænsen går præcist for mig men det vil betyde noget.
0
Silver
Indlæg: 116
Tilmeldt: 31. maj 2019, 20:13
Kort karma: 20
Likede indlæg: 155

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Silver » 14. dec 2020, 07:39

Jeg er 32, når jeg om 1,5 måned bliver mor for 2. gang.

Det er min grænse. Skal ikke have flere børn herefter :)

Havde altid troet jeg skulle have to børn inden jeg blev 30, men sådan skulle det ikke gå :lol2:
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf billiebean » 14. dec 2020, 07:50

hotlips skrev:
LaMariposa skrev:
billiebean skrev:Det med grænser blev ligesom suspenderet, dengang vi fandt ud af, at vi kun kunne få børn via IVF. Så blev processen jo lagt i hænderne på et andet system, kan man sige.

Men dengang jeg stadig var grøn, håbefuld og uvidende omkring de udfordringer vi ville få, tænkte jeg nok, at jeg skulle have børn i spændet 29-34 år. Nu bliver det så nok (30-)33-37 (startede med at prøve som 29-årig, gravid som 33-årig og nu muligvis som 36-årig igen). Og hvis der er flere æg i fryseren, så måske et til inden 40. Men jeg tvivler stærkt på, at jeg har energien, kræfterne og viljen.

Jeg havde nok ikke tænkt, at der skulle gå så meget af mit liv med forsøg på at lave børn, egentlig. På en ekstremt ufed og smertefuld måde, vel at mærke ;) Vil også gerne noget andet og lægge alt det halløj bag mig inden jeg bliver 40, tror jeg.


Jeg har haft mange fikse ideer om, hvordan det med børn skulle være (rammer, økonomi, karriere osv.), og jeg kan nu konkludere, at alt det der er uendeligt ligegyldigt, når man finder ud af, at det måske ikke er så let, som man havde forestillet sig.


Men hvad så hvis det er efter en lang kamp med hjælp hvor man fik barn og så pludselig står og er gravid uden videre når man er meget ældre end man havde tænkt man ville have børn?

For mig ville det gøre en forskel, det vil det også om hvorvidt der er tale om at aktivt at prøve at blive gravid når jeg er så gammel og så på om det er en der er på vej uplanlagt.
Jeg ved ikke hvor grænsen går præcist for mig men det vil betyde noget.


Ja, det er som sagt nok to ret forskellige situationer - at kunne selv og skulle have hjælp.

For mit vedkommende har jeg ret svært ved nu at forestille mig den situation, hvor der er en på vej uplanlagte. Det er ligesom ikke en mulighed :D Så har svært ved at sige, hvilken grænse der så ville være.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41315

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf LaMariposa » 14. dec 2020, 07:57

billiebean skrev:
hotlips skrev:
LaMariposa skrev:
billiebean skrev:Det med grænser blev ligesom suspenderet, dengang vi fandt ud af, at vi kun kunne få børn via IVF. Så blev processen jo lagt i hænderne på et andet system, kan man sige.

Men dengang jeg stadig var grøn, håbefuld og uvidende omkring de udfordringer vi ville få, tænkte jeg nok, at jeg skulle have børn i spændet 29-34 år. Nu bliver det så nok (30-)33-37 (startede med at prøve som 29-årig, gravid som 33-årig og nu muligvis som 36-årig igen). Og hvis der er flere æg i fryseren, så måske et til inden 40. Men jeg tvivler stærkt på, at jeg har energien, kræfterne og viljen.

Jeg havde nok ikke tænkt, at der skulle gå så meget af mit liv med forsøg på at lave børn, egentlig. På en ekstremt ufed og smertefuld måde, vel at mærke ;) Vil også gerne noget andet og lægge alt det halløj bag mig inden jeg bliver 40, tror jeg.


Jeg har haft mange fikse ideer om, hvordan det med børn skulle være (rammer, økonomi, karriere osv.), og jeg kan nu konkludere, at alt det der er uendeligt ligegyldigt, når man finder ud af, at det måske ikke er så let, som man havde forestillet sig.


Men hvad så hvis det er efter en lang kamp med hjælp hvor man fik barn og så pludselig står og er gravid uden videre når man er meget ældre end man havde tænkt man ville have børn?

For mig ville det gøre en forskel, det vil det også om hvorvidt der er tale om at aktivt at prøve at blive gravid når jeg er så gammel og så på om det er en der er på vej uplanlagt.
Jeg ved ikke hvor grænsen går præcist for mig men det vil betyde noget.


Ja, det er som sagt nok to ret forskellige situationer - at kunne selv og skulle have hjælp.

For mit vedkommende har jeg ret svært ved nu at forestille mig den situation, hvor der er en på vej uplanlagte. Det er ligesom ikke en mulighed :D Så har svært ved at sige, hvilken grænse der så ville være.


Hvis jeg ender i den (for mig fuldstændigt usandsynlige) situationen, at jeg blev uplanlagt gravid med et sundt og raskt barn, så ville mirakel være min tilgang til det.
4
:lun: Be brave
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf musling » 14. dec 2020, 08:03

Det må naturen bestemme.

Jeg stoppede med p-piller i 2008, er nu omkring 40 og har ikke nogle børn.
Jeg har ikke gjort noget aktivt for at blive gravid og er nået dertil, at sker det, så sker det og så vil det være et 100% elsket ønskebarn - men jeg er helt afklaret med, at jeg ikke får nogle børn.
Jeg synes min alder er grænsen for fertilitetsbehandling.
0
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Straniera » 14. dec 2020, 08:54

Jeg var oprindeligt selvvalgt barnløs, men blev gravid ved et uheld og har nu et barn. Jeg skal ikke have flere, men hvis jeg virkelig gerne ville, så tænker jeg, at den øvre grænse ville være der, hvor naturen selv siger stop.

I min familie er tendensen, at vi får børn ret sent. Der lægges vægt på, at det er vigtigere at leve livet og opleve så meget som muligt inden der kommer småfolk til. Af egoistiske grunde, kunne jeg sagtens have ventet med at få mit barn til jeg var 45, men af hensyn til barnet er det nok ikke optimalt at være enebarn med så gamle forældre.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Æble » 14. dec 2020, 09:27

Æble skrev:Min grænse var 35. Men da jeg var 37 fik min mand lyst til en mere. Hvilket var meget irriterende for han vidste godt at min grænse var 35. Men følelserne vandt over tallet. Det tog to år og to aborter før jeg kunne gå tiden ud og var lige fyldt 39 da jeg fødte. Det er gået rigtig godt men kan mærke at nu her hvor hun er 3, nu har jeg krydset grænsen. Hvis jeg var 5 år yngre ville jeg gerne have nr 4. Men kan mærke at jeg ikke orker og det var også virkelig hårdt at gennemgå aborter og ikke vide hvad det ville ende med. Risikoen for abort stiger markant især i slutningen af 30’erne og det ville jeg slet ikke udsætte mig selv for igen.


Jeg vil gerne tilføje at hvis jeg skulle blive gravid ved et uheld med et rask foster så ville jeg få barnet. Efter det vi har været igennem ville jeg ikke kunne bære at skulle have det fjernet. Jeg blev for nylig scannet his en gynækolog som sagde at jeg havde masser af æg ift min alder så jeg skulle passe på hvis jeg ikke vil være gravid. Deraf tog vi snakken herhjemme om hvad vi ville gøre hvis vi blev overraskede af en graviditet.
0
Thesen
Indlæg: 96
Tilmeldt: 17. aug 2015, 12:07
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Thesen » 14. dec 2020, 11:03

Jeg er 38 og har fået børn som hhv. 30-årig, 33-34 årig (ja, vi har faktisk fødselsdag samme dag :)) og som 36-årig. Vores yngste var ikke planlagt, og min mand er 45, så han er efterfølgende blevet steriliseret. Vi ville ikke risikere at stå med en "hovsa-graviditet" igen. For os har det ikke handlet så meget om alder, men om at kunne være en god forældre for de børn vi har. Derfor skal vi heller ikke have flere.
Men jeg tror min personlige grænse ville ligge omkring 40 år - også min mands alder taget i betragtning.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Ata » 14. dec 2020, 14:12

Jeg har ikke som sådan haft en øvre grænse for at blive gravid. Men nu hvor jeg er 42, må jeg nok sige, at jeg ville føle mig som en halvgammel gravid. Og lidt for gammel til rigtigt at overkomme det.
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Hvad er din øvre grænse for at blive gravid?

Indlægaf Frandsen » 14. dec 2020, 14:18

I min første mødregruppe var der en kvinde på 46 år. Det var hendes første barn.
Man kunne slet ikke mærke på hende, at hun var 15-20 år ældre end os andre, og det har faktisk påvirket min 'grænse' efterfølgende.

Nu KAN jeg ikke få flere børn. Men hvis jeg kunne, og jeg havde lyst, så ville jeg ikke have noget problem med at få en nummer 4 som 42-årig eller ældre :)
0

Tilbage til "Graviditet"