Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 17. jul 2018, 10:22

Janni.A006 skrev:Ja, der var jeg ikke helt klart i spyttet - det var ift. hvis I skulle holde dem sammen, så kan de tidligst starte 14 uger efter, for du kan ikke begynde at tage af dem, før du har afholdt det andet. :)


Aaah, ok. Vi regner nu også kun med at være på barsel samtidig i en 5-6 uger fordelt udover hele perioden.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf girl_beat » 17. jul 2018, 12:31

^ Måske et dummie spørgsmål i relation til ovenstående, men er der også regler for barsel med løn, eller kan man frit disponere over, hvorvidt begge forældre holder det samlet eller lægger det i forlængelse af hinanden? :gruble:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 17. jul 2018, 12:51

girl_beat skrev:^ Måske et dummie spørgsmål i relation til ovenstående, men er der også regler for barsel med løn, eller kan man frit disponere over, hvorvidt begge forældre holder det samlet eller lægger det i forlængelse af hinanden? :gruble:


Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår spørgsmålet, men de fleste arbejdspladser, som giver barsel med løn, giver det i et bestemt antal uger efter fødslen, så dem kan man som regel nok ikke rykke rundt på. Men det er jo overenskomst- eller aftalebestemt - der står ikke noget i lovgivningen udover, at man som kvinde iht. funktionærloven er sikret halv løn under graviditets- og barselsorloven (hhv. de 4 uger før og 14 uger efter). Herefter kommer så de 32 ugers forældreorlov, som man kan skalte og valte med som man vil. Om man får løn her er jo så op til den aftale, man evt. hører under.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf girl_beat » 17. jul 2018, 12:59

Mi55y skrev:
girl_beat skrev:^ Måske et dummie spørgsmål i relation til ovenstående, men er der også regler for barsel med løn, eller kan man frit disponere over, hvorvidt begge forældre holder det samlet eller lægger det i forlængelse af hinanden? :gruble:


Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår spørgsmålet, men de fleste arbejdspladser, som giver barsel med løn, giver det i et bestemt antal uger efter fødslen, så dem kan man som regel nok ikke rykke rundt på. Men det er jo overenskomst- eller aftalebestemt - der står ikke noget i lovgivningen udover, at man som kvinde iht. funktionærloven er sikret halv løn under graviditets- og barselsorloven (hhv. de 4 uger før og 14 uger efter). Herefter kommer så de 32 ugers forældreorlov, som man kan skalte og valte med som man vil. Om man får løn her er jo så op til den aftale, man evt. hører under.

Vi har begge barselsperioder med løn, så jeg kom til at tænke på, om nogen blander sig i, om de bliver afholdt samtidig (så mor og far er sammen hjemme ved baby), eller om vi lægger ugerne i forlængelse af hinanden, så den ene forælder afløser den anden...
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
MissHindenburg
Indlæg: 1470
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:33
Kort karma: 157
Likede indlæg: 1865

9+1

Indlægaf MissHindenburg » 17. jul 2018, 13:06

Min lugtesans er underlig - jeg plejer ikke at bide specielt mærke i hvordan folk dufter, medmindre vedkommende havde virkelig voldsomt dårlig ånde, lagde jeg måske mærke til det.

Men jeg skal da godt nok lige love for at det er som om der er kommet en forstærker på i øjeblikket. Det er helt vildt, både parfumer og naturlige kropsdufte, nogle bedre end andre, med hvad deraf følger af opblussende kvalme :wacko: :stoned:

Prøvede I andre også det? Altså at lugtesansen blev super-charged (I mangel af bedre forklaring :lol: )
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16112

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Urtekussen » 17. jul 2018, 13:07

Jeps. Min gik aldrig rigtig væk igen efter første graviditet.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 17. jul 2018, 14:15

girl_beat skrev:
Mi55y skrev:
girl_beat skrev:^ Måske et dummie spørgsmål i relation til ovenstående, men er der også regler for barsel med løn, eller kan man frit disponere over, hvorvidt begge forældre holder det samlet eller lægger det i forlængelse af hinanden? :gruble:


Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår spørgsmålet, men de fleste arbejdspladser, som giver barsel med løn, giver det i et bestemt antal uger efter fødslen, så dem kan man som regel nok ikke rykke rundt på. Men det er jo overenskomst- eller aftalebestemt - der står ikke noget i lovgivningen udover, at man som kvinde iht. funktionærloven er sikret halv løn under graviditets- og barselsorloven (hhv. de 4 uger før og 14 uger efter). Herefter kommer så de 32 ugers forældreorlov, som man kan skalte og valte med som man vil. Om man får løn her er jo så op til den aftale, man evt. hører under.

Vi har begge barselsperioder med løn, så jeg kom til at tænke på, om nogen blander sig i, om de bliver afholdt samtidig (så mor og far er sammen hjemme ved baby), eller om vi lægger ugerne i forlængelse af hinanden, så den ene forælder afløser den anden...


Det kommer an på jeres aftale, vil jeg mene. I min kærestes kontrakt står f.eks. at han har barsel med løn såfremt den anden forælder ikke holder barsel samtidig. Det har jo noget at gøre med, at der kun kan søges om refusion fra en arbejdsplads af gangen pr. barn.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf girl_beat » 17. jul 2018, 14:24

Mi55y skrev:
girl_beat skrev:
Mi55y skrev:
girl_beat skrev:^ Måske et dummie spørgsmål i relation til ovenstående, men er der også regler for barsel med løn, eller kan man frit disponere over, hvorvidt begge forældre holder det samlet eller lægger det i forlængelse af hinanden? :gruble:


Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår spørgsmålet, men de fleste arbejdspladser, som giver barsel med løn, giver det i et bestemt antal uger efter fødslen, så dem kan man som regel nok ikke rykke rundt på. Men det er jo overenskomst- eller aftalebestemt - der står ikke noget i lovgivningen udover, at man som kvinde iht. funktionærloven er sikret halv løn under graviditets- og barselsorloven (hhv. de 4 uger før og 14 uger efter). Herefter kommer så de 32 ugers forældreorlov, som man kan skalte og valte med som man vil. Om man får løn her er jo så op til den aftale, man evt. hører under.

Vi har begge barselsperioder med løn, så jeg kom til at tænke på, om nogen blander sig i, om de bliver afholdt samtidig (så mor og far er sammen hjemme ved baby), eller om vi lægger ugerne i forlængelse af hinanden, så den ene forælder afløser den anden...


Det kommer an på jeres aftale, vil jeg mene. I min kærestes kontrakt står f.eks. at han har barsel med løn såfremt den anden forælder ikke holder barsel samtidig. Det har jo noget at gøre med, at der kun kan søges om refusion fra en arbejdsplads af gangen pr. barn.

Okay, det sidste giver god mening. Der står intet specifikt i min aftale, så må hellere lige se nærmere på min mands :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: 9+1

Indlægaf Zonta » 17. jul 2018, 15:42

MissHindenburg skrev:Min lugtesans er underlig - jeg plejer ikke at bide specielt mærke i hvordan folk dufter, medmindre vedkommende havde virkelig voldsomt dårlig ånde, lagde jeg måske mærke til det.

Men jeg skal da godt nok lige love for at det er som om der er kommet en forstærker på i øjeblikket. Det er helt vildt, både parfumer og naturlige kropsdufte, nogle bedre end andre, med hvad deraf følger af opblussende kvalme :wacko: :stoned:

Prøvede I andre også det? Altså at lugtesansen blev super-charged (I mangel af bedre forklaring :lol: )

Ork ja :lol: specielt i starten. Jeg synes normalt julemad dufter skønt. Det syntes jeg ikke sidste jul, da jeg var 7-8 uger gravid :badr: Jeg har også kun brugt parfume meget få gange efter jeg blev gravid, fordi jeg synes det er for intenst at tage på. Men det er meget normalt. Det er noget med, at det er et levn fra gammel tid, hvor den gravide skulle være i stand til at lugte om f.eks. kød var fordærvet og derfor skulle lade være med at spise det.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 17. jul 2018, 16:27

Jeg er endelig kommet igang med tøjkasserne. Jeg vidste st der var meget, men alligevel :8:

Tror jeg laver en salgstråd i det rette fora herinde også. Vare for at det kan komme videre.

Min mand og jeg er ikke helt enige om priser, men dels skal vi af med det, dels aå kan jeg se på andres annoncer at man bare ikke får ret meget for det
2
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

36+1

Indlægaf Zonta » 17. jul 2018, 23:57

Sortseer-indlæg coming up:
Jeg har lige haft en tudetur overfor min mand - simpelthen fordi jeg er dødsens træt af at være gravid. Mine gener bliver værre og værre hver eneste dag og mine fødder gør så ondt pga. væske. Alt hvad der burde hjælpe, hjælper måske i 5 minutter, hvis jeg er heldig. Og desuden er det lidt svært at ligge med benene højt i længere tid ad gangen eftersom jeg føler alle indvolde bliver mast op i halsen og jeg ikke kan få vejret.
Jeg er så træt af at være tyk og besværet i alle henseender. Jeg har ingen sko jeg kan passe, mit tøj er også ved at være for småt fordi væsken sætter sig så hurtigt og i hele kroppen. Jeg gider ikke se nogen mennesker, fordi de fleste jo bare lægger mærke til hvor stor jeg er på alle ledder og kanter.
Øv, jeg synes det er træls nu, for at sige det på godt jysk :whine: :boo:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

28+3

Indlægaf Mi55y » 18. jul 2018, 11:34

Øv Zonta, jeg kan godt forstå, at det er hårdt. Man kan jo ikke rigtig sige noget, der gør det bedre, udover at der er en udløbsdato på din tilstand, og der kommer en dejlig baby ud af det.

Jeg har lige været til 2. jordemoderbesøg, hvor jeg fik en indsprøjtning anti-D. Baby vurderes til 1.300,- så lidt over gennemsnittet. Maven er vokset 4 cm. siden jeg var hos læge for 3 uger siden, selvom jeg ikke rigtig synes, at der sker noget for tiden. Til gengæld står vægten bomstille, så jeg stadig ligger på de +8.

Jordemoderen bekræftede mig i, at baby lå med hovedet nede i højre side, hvor jeg i går synes at det mærkedes lidt hårdere end andre steder. Plus jeg pt. har flest bevægelser i venstre side. Så det er lidt sjovt, at jeg nu kan begynde at mærke, hvordan baby vender.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: 28+3

Indlægaf Zonta » 18. jul 2018, 16:34

Mi55y skrev:Øv Zonta, jeg kan godt forstå, at det er hårdt. Man kan jo ikke rigtig sige noget, der gør det bedre, udover at der er en udløbsdato på din tilstand, og der kommer en dejlig baby ud af det.

Jeg har lige været til 2. jordemoderbesøg, hvor jeg fik en indsprøjtning anti-D. Baby vurderes til 1.300,- så lidt over gennemsnittet. Maven er vokset 4 cm. siden jeg var hos læge for 3 uger siden, selvom jeg ikke rigtig synes, at der sker noget for tiden. Til gengæld står vægten bomstille, så jeg stadig ligger på de +8.

Jordemoderen bekræftede mig i, at baby lå med hovedet nede i højre side, hvor jeg i går synes at det mærkedes lidt hårdere end andre steder. Plus jeg pt. har flest bevægelser i venstre side. Så det er lidt sjovt, at jeg nu kan begynde at mærke, hvordan baby vender.

Tak for det og tak for grønt til jer andre :kys:

Jeg har købt støttestrømper i dag. Føler mig som en på 90 år. Ved ikke engang om de hjælper endnu, men jeg er efterhånden lidt desperat. Jeg har så svært ved den her varme nu.

I øvrigt lidt billig baby, du har dig - 1.300 kr.? ;) :lol:
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: 28+3

Indlægaf Mi55y » 18. jul 2018, 17:44

Zonta skrev:
Mi55y skrev:Øv Zonta, jeg kan godt forstå, at det er hårdt. Man kan jo ikke rigtig sige noget, der gør det bedre, udover at der er en udløbsdato på din tilstand, og der kommer en dejlig baby ud af det.

Jeg har lige været til 2. jordemoderbesøg, hvor jeg fik en indsprøjtning anti-D. Baby vurderes til 1.300,- så lidt over gennemsnittet. Maven er vokset 4 cm. siden jeg var hos læge for 3 uger siden, selvom jeg ikke rigtig synes, at der sker noget for tiden. Til gengæld står vægten bomstille, så jeg stadig ligger på de +8.

Jordemoderen bekræftede mig i, at baby lå med hovedet nede i højre side, hvor jeg i går synes at det mærkedes lidt hårdere end andre steder. Plus jeg pt. har flest bevægelser i venstre side. Så det er lidt sjovt, at jeg nu kan begynde at mærke, hvordan baby vender.

Tak for det og tak for grønt til jer andre :kys:

Jeg har købt støttestrømper i dag. Føler mig som en på 90 år. Ved ikke engang om de hjælper endnu, men jeg er efterhånden lidt desperat. Jeg har så svært ved den her varme nu.

I øvrigt lidt billig baby, du har dig - 1.300 kr.? ;) :lol:


:lol: Har lavet fakturaer i dag, så det må kaldes en arbejdsskade.
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. jul 2018, 17:48

Vi var til 2. jm besøg i går. Det var sådan lidt bla bla, og en sludder for en sladder. Hvad jeg skal fremadrettet til vi kommer til Dk igen, fik en masse stix med så jeg kan tjekke selv ig skal kæbe et blodtryksapperat.

Jeg ved ikke, måske fordi vi tager det meget lidt højtideligt og graviditeten med min søn var så nem og uden alle de opfølgninger non-stop, at det for min skyld kunne være nok nu og så bare ses til fødslen :lol:

Og måske fordi jeg stadig ikke helt er der hvor jeg er tryg endnu.
0

Tilbage til "Graviditet"