Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Medd
Indlæg: 130
Tilmeldt: 24. aug 2015, 12:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 130

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Medd » 29. dec 2018, 22:15

Har I andre nogle gode tips mod kvalmen? Jeg er ca. 6+4 efter egne beregninger og har haft kvalme siden uge 4 - dog tiltagende i denne uge, hvor jeg også har kastet op dagligt. Jeg er førstegangsgravid, så har aldrig stået i situationen før.
De sidste 3 dage har jeg været sengeliggende det meste af dagen og har overlevet på mandler og mariekiks, for det har jeg fået anbefalet. Men får sværere og sværere ved at få noget ned, synes jeg. Heldigvis skal jeg ikke på arbejde før i midten af januar, men jeg frygter den tid - og så skal vi en uge til Egypten lige efter nytår. Jeg frygter allerede at skulle bruge hele ugen på hotelværelsets toilet :puke:

Jeg har lige booket en tid til akupunktur hos Jordmoderhuset i København. Er der nogen der har erfaringer med akupunktur ifm. kvalmen? Eller som har andre tips generelt. Alt tages imod med kyshånd :blush2: ... jeg har btw også købt Seabands, som jeg har på nærmest i døgndrift - jeg kan dog ikke helt finde ud af om jeg synes de hjælper :gruble:
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Zonta » 30. dec 2018, 05:33

Medd skrev:Har I andre nogle gode tips mod kvalmen? Jeg er ca. 6+4 efter egne beregninger og har haft kvalme siden uge 4 - dog tiltagende i denne uge, hvor jeg også har kastet op dagligt. Jeg er førstegangsgravid, så har aldrig stået i situationen før.
De sidste 3 dage har jeg været sengeliggende det meste af dagen og har overlevet på mandler og mariekiks, for det har jeg fået anbefalet. Men får sværere og sværere ved at få noget ned, synes jeg. Heldigvis skal jeg ikke på arbejde før i midten af januar, men jeg frygter den tid - og så skal vi en uge til Egypten lige efter nytår. Jeg frygter allerede at skulle bruge hele ugen på hotelværelsets toilet :puke:

Jeg har lige booket en tid til akupunktur hos Jordmoderhuset i København. Er der nogen der har erfaringer med akupunktur ifm. kvalmen? Eller som har andre tips generelt. Alt tages imod med kyshånd :blush2: ... jeg har btw også købt Seabands, som jeg har på nærmest i døgndrift - jeg kan dog ikke helt finde ud af om jeg synes de hjælper :gruble:

Tillykke med spiren :lun:

Jeg prøvede akupunktur, men kan faktisk slet ikke huske om jeg syntes jeg havde effekt af det :gruble:

Kort sagt - gør det, du kan. Altså spis hvad du har lyst til - det er vigtigere at du får noget ned end at det er det sunde valg lige nu. Jeg kastede dog ikke op, men havde også grum kvalme i et par måneder og det jeg spiste mest af, var æbler (nogle helt bestemte nogle fra Brugsen) og Digestive. Og Sun Lolly!
Jeg spiste ekstra tilskud af B12-vitamin, mener jeg. Og det skal være et stort tilskud. Det er sådan noget 4-5 gange det daglige indtag, men det er vist et vandopløseligt vitamin, så man tisser bare det overskydende ud.
Prøv at drikke noget med lidt sukker i - saftevand er nok det bedste. Tænker at juice og sodavand i forhold til syre ikke er så rart når man i forvejen kaster op, men jeg ved det ikke.

Ellers er det nok "bare" at prøve sig frem og gøre det der virker. Og vide, at det stopper igen på et tidspunkt. Senest om en 8 måneders tid :gisp: For langt de fleste varer det dog til omkring 12.-14. uge.
0
J, juli 2018.
EdithsMor
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. maj 2018, 04:24
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf EdithsMor » 30. dec 2018, 06:37

Sea-band reddede mig :)
0
SjuskeMor
Indlæg: 292
Tilmeldt: 20. okt 2018, 10:00
Kort karma: 28
Likede indlæg: 311

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf SjuskeMor » 30. dec 2018, 07:19

Jeg lider også ret meget af kvalme, men kaster dog ikke op. Og jeg har måtte erkende at jeg bare må spise det jeg kan når jeg kan. Har også seabands og de hjælper nogle dage, andre dage ikke. Og jeg tager b6 20 mg 3 gange om dagen, men jeg ved ikke om det virker.
Jeg er 7+0 og har også haft kvalme i 3 uger. Og tæller ned til NF, i håb om at det er gået væk inden da.
1
LilleFidus
Indlæg: 61
Tilmeldt: 12. jun 2018, 18:50
Kort karma: 11
Likede indlæg: 115

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf LilleFidus » 30. dec 2018, 08:53

Her hjalp gulerødder og Pingvin Saltpastiller på kvalmen. Gik ingen steder uden de første 3 måneder af min graviditet :genert:
SeaBand hjalp mig også nogle dage, men ikke altid.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 30. dec 2018, 10:13

Spis det du kan, jeg prøvede stort set alt i sidste graviditet og intet havde effekt her, jeg kastede op flere gange hver dag fra 3+ til jeg fødte. Denne gang er jeg sluppet billigt og har ikke kastet op siden morgenen 17+0, så en uge uden opkast nu! Har dog stadig kvalme men ikke i en invaliderende grad. Det der virkede bedst sidst var egentlig bare at accepterer at det var sådan, baby får først, så du får mangler før barnet, så vær ikke så bekymret for vitaminer osv.. Derudover hjalp det hos mig at fjerne alt pres, dvs. nedsætter alle forventninger til mig selv, levede jeg når dagen var omme havde jeg været en stor succes :D

Og så krydser jeg fingre for at du slipper hurtigt og ikke skal trækkes med kvalme og opkast alt for længe.
1
Brugeravatar
Medd
Indlæg: 130
Tilmeldt: 24. aug 2015, 12:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 130

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Medd » 1. jan 2019, 16:52

Zonta skrev:Tillykke med spiren :lun:

Jeg prøvede akupunktur, men kan faktisk slet ikke huske om jeg syntes jeg havde effekt af det :gruble:

Kort sagt - gør det, du kan. Altså spis hvad du har lyst til - det er vigtigere at du får noget ned end at det er det sunde valg lige nu. Jeg kastede dog ikke op, men havde også grum kvalme i et par måneder og det jeg spiste mest af, var æbler (nogle helt bestemte nogle fra Brugsen) og Digestive. Og Sun Lolly!
Jeg spiste ekstra tilskud af B12-vitamin, mener jeg. Og det skal være et stort tilskud. Det er sådan noget 4-5 gange det daglige indtag, men det er vist et vandopløseligt vitamin, så man tisser bare det overskydende ud.
Prøv at drikke noget med lidt sukker i - saftevand er nok det bedste. Tænker at juice og sodavand i forhold til syre ikke er så rart når man i forvejen kaster op, men jeg ved det ikke.

Ellers er det nok "bare" at prøve sig frem og gøre det der virker. Og vide, at det stopper igen på et tidspunkt. Senest om en 8 måneders tid :gisp: For langt de fleste varer det dog til omkring 12.-14. uge.


Tusind tak :lun:

Det kan være jeg skal prøve med B12 - men hjælper det ikke kun, hvis man er i mangel af det? Synes også jeg har læst noget omkring at B6 skulle kunne hjælpe på kvalme.

Lige nu tager jeg faktisk slet ingen vitaminer, da sygeplejersken i mit lægehus ikke havde tid tid til at besvare spørgsmål. Jeg kom ind til første graviditetsundersøgelse d. 27, hvor der åbenbart kun var sat 10 minutter af til en blodprøve. Så alle de spørgsmål jeg havde forberedt, og som man nu har som førstegangsgravid, havde hun ikke tid til at lytte på. Jeg troede at når man kom ind til undersøgelse første gang i graviditeten (i hvert fald som førstegangsgravid) ville der være sat tid af til at forklare hele forløbet og til at stille spørgsmål omkring det hele - det er jo en helt ny verden. Men nej... :wacko:

Har heldigvis haft 2 dage nu, hvor jeg kun har haft lettere kvalme og ingen opkast, og jeg kunne endda spise lidt af nytårsmenuen uden at få det værre :banan: Det har virkelig været rart.
I morgen skal jeg til akupunktur, og så må jeg se om det måske kan være med til at holde det lidt nede også :)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 1. jan 2019, 17:06

Medd skrev:
Zonta skrev:Tillykke med spiren :lun:

Jeg prøvede akupunktur, men kan faktisk slet ikke huske om jeg syntes jeg havde effekt af det :gruble:

Kort sagt - gør det, du kan. Altså spis hvad du har lyst til - det er vigtigere at du får noget ned end at det er det sunde valg lige nu. Jeg kastede dog ikke op, men havde også grum kvalme i et par måneder og det jeg spiste mest af, var æbler (nogle helt bestemte nogle fra Brugsen) og Digestive. Og Sun Lolly!
Jeg spiste ekstra tilskud af B12-vitamin, mener jeg. Og det skal være et stort tilskud. Det er sådan noget 4-5 gange det daglige indtag, men det er vist et vandopløseligt vitamin, så man tisser bare det overskydende ud.
Prøv at drikke noget med lidt sukker i - saftevand er nok det bedste. Tænker at juice og sodavand i forhold til syre ikke er så rart når man i forvejen kaster op, men jeg ved det ikke.

Ellers er det nok "bare" at prøve sig frem og gøre det der virker. Og vide, at det stopper igen på et tidspunkt. Senest om en 8 måneders tid :gisp: For langt de fleste varer det dog til omkring 12.-14. uge.


Tusind tak :lun:

Det kan være jeg skal prøve med B12 - men hjælper det ikke kun, hvis man er i mangel af det? Synes også jeg har læst noget omkring at B6 skulle kunne hjælpe på kvalme.

Lige nu tager jeg faktisk slet ingen vitaminer, da sygeplejersken i mit lægehus ikke havde tid tid til at besvare spørgsmål. Jeg kom ind til første graviditetsundersøgelse d. 27, hvor der åbenbart kun var sat 10 minutter af til en blodprøve. Så alle de spørgsmål jeg havde forberedt, og som man nu har som førstegangsgravid, havde hun ikke tid til at lytte på. Jeg troede at når man kom ind til undersøgelse første gang i graviditeten (i hvert fald som førstegangsgravid) ville der være sat tid af til at forklare hele forløbet og til at stille spørgsmål omkring det hele - det er jo en helt ny verden. Men nej... :wacko:

Har heldigvis haft 2 dage nu, hvor jeg kun har haft lettere kvalme og ingen opkast, og jeg kunne endda spise lidt af nytårsmenuen uden at få det værre :banan: Det har virkelig været rart.
I morgen skal jeg til akupunktur, og så må jeg se om det måske kan være med til at holde det lidt nede også :)


Når du er under 10 uger henne er det eneste du skal tage en gravidvitamin :)

Og har du nogle generelle spørgsmål så smid dem herinde, så er der sikkert folk der kan svarer på det meste :)
0
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

20+5

Indlægaf Kakro05 » 1. jan 2019, 19:36

Så er det på lørdag vi skal til Md scanning. Jeg glæder mig til det er overstået.
jeg håber i alle har haft en god jul og et godt nytår.

Vi har fået vores store på eget værelse. jeg savner ham. Heldigvis kommer han ind om natten og putter med mig :D . Jeg går nu i gang med 9 ugers løntilskud og jeg kan slet ikke overskue det. Heldigvis har jeg to ugers ferie bagefter og så har jeg fået lovning på at jeg slipper for jobloggen 10 uger før termin (men jeg skal selvfølgelig stadig søge.....bare ikke dokumentere det). Det kunne være rart. Det hele føles ret formålsløst.

Jeg forsøger at slutte fred med at jeg skal føde på Roskilde....selvom det betyder jeg skal være alene om natten. Jeg er begyndt at stresse over hvad jeg skal pakke denne gang. Man skal vel have rigtig tøj med? Jeg skal jo uden forstuen for at spise, pusle og tisse :panik: . Jeg stresser over hvordan jeg kommer op og pusler om natten.....jeg synes det var svært at rejse mig selv op sidst og med en baby der skal flyttes først virker det uoverskueligt, men jeg må vel bare ringe efter hjælp :nerve: . Jeg håber jeg kan slippe med en overnatning og så komme hjem til min familie dagen efter og at jeg har mindre ondt denne gang, selvom det nok er ønsketænkning.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: 20+5

Indlægaf Zonta » 1. jan 2019, 20:16

Kakro05 skrev:Jeg forsøger at slutte fred med at jeg skal føde på Roskilde....selvom det betyder jeg skal være alene om natten. Jeg er begyndt at stresse over hvad jeg skal pakke denne gang. Man skal vel have rigtig tøj med? Jeg skal jo uden forstuen for at spise, pusle og tisse :panik: . Jeg stresser over hvordan jeg kommer op og pusler om natten.....jeg synes det var svært at rejse mig selv op sidst og med en baby der skal flyttes først virker det uoverskueligt, men jeg må vel bare ringe efter hjælp :nerve: . Jeg håber jeg kan slippe med en overnatning og så komme hjem til min familie dagen efter og at jeg har mindre ondt denne gang, selvom det nok er ønsketænkning.

Hvorfor skal du være alene om natten?
Jeg fødte på Roskilde i sommer. Det med rigtigt tøj behøver du ikke tænke for meget over. Hospitalsskjorte, støttestrømper og nettrusser var standarduniformen på barselsgangen. En morgenkåbe eller kimono, så kommer du langt :)
Og er det fordi du skal have KS at du skal have hjælp til at komme op?
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Moxy-lady » 1. jan 2019, 22:13

Jeg fødte også på Roskilde, omend jeg endte på neo i tre uger i stedet for barselsgangen, så er min oplevelse at alle render i sygehustøj, I hvert fald i begyndelsen. Jeg synes også at det var fint nemt at pusle, der var pladser til det på alle stuerne. Derudover syntes jeg at personalet var super hjælpsomme og søde (med et par enkelte undtagelser, dette var dog mere et spørgsmål om dårlig kemi og en tyndhudet og sårbar førstegangsmor.)
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Moxy-lady » 1. jan 2019, 22:21

Neo havde I øvrigt ofte personale til låns fra barslesgangen og børneafdelingen, og min oplevelse var faktisk at de var endnu mere hjælpsomme. Neo sygeplejerskerne var primært OBS på babyerne og spurgte for eksempel ikke altid om man havde spist/om man var sulten - noget man ofte glemte eller ikke prioriterede. Eller jeg gjorde i hvert fald. Der var barselssygeplejerskerne meget mere opmærksomme og omsorgsfulde overfor mor også.

Det gav faktisk en ret sjov forvikling en dag. Den sygeplejerske der var "på" os var netop en sød dame fra barsel. Om morgenen snakkede vi om at hun måske skulle hjælpe mig med at bade Zoe for første gang, og hun bad mig hive fat i hende når det passede. Det gjorde jeg så lidt over middag og spurgte mere eller mindre ordret om hun ville hjælpe mig med det der bad. Det ville hun gerne og kom ind på stuen hbor vi stod og snakkede lidt, og Lidt efter lidt gik det op for mig at vi ikke helt snakkede om det samme. Det viste sig at hun troede at hun skulle hjælpe mig i bad :lol: da vi fik udredt misforståelsen med megen grin fortalte hun at hun netop havde en KS mor hun passede på barslesgangen der skulle have hjælp til dette. Det var et ret højt serviceniveau :D
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 1. jan 2019, 22:33

Moxy-lady skrev:Neo havde I øvrigt ofte personale til låns fra barslesgangen og børneafdelingen, og min oplevelse var faktisk at de var endnu mere hjælpsomme. Neo sygeplejerskerne var primært OBS på babyerne og spurgte for eksempel ikke altid om man havde spist/om man var sulten - noget man ofte glemte eller ikke prioriterede. Eller jeg gjorde i hvert fald. Der var barselssygeplejerskerne meget mere opmærksomme og omsorgsfulde overfor mor også.

Det gav faktisk en ret sjov forvikling en dag. Den sygeplejerske der var "på" os var netop en sød dame fra barsel. Om morgenen snakkede vi om at hun måske skulle hjælpe mig med at bade Zoe for første gang, og hun bad mig hive fat i hende når det passede. Det gjorde jeg så lidt over middag og spurgte mere eller mindre ordret om hun ville hjælpe mig med det der bad. Det ville hun gerne og kom ind på stuen hbor vi stod og snakkede lidt, og Lidt efter lidt gik det op for mig at vi ikke helt snakkede om det samme. Det viste sig at hun troede at hun skulle hjælpe mig i bad :lol: da vi fik udredt misforståelsen med megen grin fortalte hun at hun netop havde en KS mor hun passede på barslesgangen der skulle have hjælp til dette. Det var et ret højt serviceniveau :D



Jeg måtte ikke tage bad alene efter 2. fødsel. Enten skulle der en sygeplejerske med eller også skulle min mor (som var på besøg). Det var pga blodtab.

Så det kan være derfor, hun havde højt serviceniveau overfor mor med kejsersnit :)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 1. jan 2019, 23:26

Krako skulle manden ikke være hjemme med den store uanset? Jeg tænker at skal jeg indlægges efter fødslen kommer jeg til at være der alene om natten for at datteren ikke skal undvære os begge. Håber dog slet ikke at skulle forbi hospitalet...
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Moxy-lady » 2. jan 2019, 11:11

Bøtte skrev:
Moxy-lady skrev:Neo havde I øvrigt ofte personale til låns fra barslesgangen og børneafdelingen, og min oplevelse var faktisk at de var endnu mere hjælpsomme. Neo sygeplejerskerne var primært OBS på babyerne og spurgte for eksempel ikke altid om man havde spist/om man var sulten - noget man ofte glemte eller ikke prioriterede. Eller jeg gjorde i hvert fald. Der var barselssygeplejerskerne meget mere opmærksomme og omsorgsfulde overfor mor også.

Det gav faktisk en ret sjov forvikling en dag. Den sygeplejerske der var "på" os var netop en sød dame fra barsel. Om morgenen snakkede vi om at hun måske skulle hjælpe mig med at bade Zoe for første gang, og hun bad mig hive fat i hende når det passede. Det gjorde jeg så lidt over middag og spurgte mere eller mindre ordret om hun ville hjælpe mig med det der bad. Det ville hun gerne og kom ind på stuen hbor vi stod og snakkede lidt, og Lidt efter lidt gik det op for mig at vi ikke helt snakkede om det samme. Det viste sig at hun troede at hun skulle hjælpe mig i bad :lol: da vi fik udredt misforståelsen med megen grin fortalte hun at hun netop havde en KS mor hun passede på barslesgangen der skulle have hjælp til dette. Det var et ret højt serviceniveau :D



Jeg måtte ikke tage bad alene efter 2. fødsel. Enten skulle der en sygeplejerske med eller også skulle min mor (som var på besøg). Det var pga blodtab.

Så det kan være derfor, hun havde højt serviceniveau overfor mor med kejsersnit :)

Det var gas at jeg synes at det var højt serviceniveau - for mig ville det jo netop have været det, da jeg ikke havde brug for det :)
0
My world 12-10-18 :lun:

Tilbage til "Graviditet"