Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10617

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Little_Woman » 16. jul 2018, 19:40

Jeg har enten en veninde, en kusine eller begge med. Worst case, ingen af dem kan - så er der min mor der træder til.

Bare man er ok og tryg, så kan man for min skyld hive påskeharen med - tryghed og ok-hed kommer før alt andet.
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf bluetof1 » 16. jul 2018, 20:23

Lurer her :)

Min mand nåede ikke frem da jeg fødte tvillingerne og det var udelukkende for min mors skyld at jeg lod hende tage med. Jeg havde ikke brug for hende. Det var da hyggeligt nok at have en at tale med i løbet af natten, men da det blev alvor gik det alligevel så stærkt at jeg ikke lagde mærke til hende. Hun gik med på neo med min datter da jeg skulle have aks med min søn og det var fint nok.
Hun tog lidt billeder af min datter lige da hun blev født, men fik selvsagt ikke nogen af min søn. Vi har aldrig talt om fødslen. Jeg har aldrig tænkt på at spørge hende og jeg tror egentlig ikke det er noget hun gider tale om, heller.
0
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Moxy-lady » 16. jul 2018, 21:37

Jeg tror at jeg ville satse på jordemoderen i dit tilfælde, FormerlyKnownAs. Jeg går selv og tænker meget over det, da det er en af de ting der er den største problematik herhjemme pt - at min kæreste virkelig virkelig ikke hat lyst til at tage med. Jeg ved at min mor meget gerne vil med, men ærlig talt så tror jeg at hun vil være mere til irritation end til gavn når jeg skal føde. Noget andet er bagefter, der må hun genre komme ind og se den lille og tage billeder. Noget andet er at hun fysisk simpelthen er for skrøbelig. Mange timer i dårlige stole og i ubehagelige positioner vil plage hende fysisk længe efter jeg har født. Så jeg udskyder beslutningen og præger min kæreste i det stille :D jeg har ikke nogle veninder jeg vil have med ind, sådan umiddelbart, og jeg tror også at det vil såre min mor unødigt at tage en anden person end min kæreste eller hende med.

Kan din mand ikke komme hjem bare lidt før end planlagt? Tænker at de ekstra par dage ville være givet godt ud ift ro?
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Moxy-lady » 16. jul 2018, 21:41

Det er i øvrigt blevet meget tydeliggjort for mig under min graviditet hvor meget jeg hader at være afhængig af andre . Jeg har SÅ svært ved at bede om hjælp til noget, selvom jeg får at vide at jeg bare skal spørge. Jeg hader at være til ulejlighed og vil bare gerne selv klare det hele. Det besværliggøres en del af at jeg ikke har kørekort, eller kan male mv. Tror faktisk også at det er lidt et problem ift min kæreste. Jeg klarer bare tingene selv, og glemmer/lader være med at involvere ham. Det er bare nemmere på den måde. Jeg øver mig på det overfor ham. Det er stadig svært med andre.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Moxy-lady » 16. jul 2018, 21:44

Skal i øvrigt lige bruge et råd eller to:

Pusletaske; hvad er skidt og hvad er godt?

Brystpumpe: er det noget man skal have hjemme? Hvis ja, hvilken kan anbefales?
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Zonta » 16. jul 2018, 21:53

Moxy-lady skrev:Skal i øvrigt lige bruge et råd eller to:

Pusletaske; hvad er skidt og hvad er godt?

Brystpumpe: er det noget man skal have hjemme? Hvis ja, hvilken kan anbefales?

Godt nok er det første barn her, men vi er gået efter en pusletaske med gode rum i og så en del plads. Vi har valgt den der hører til barnevognen (en Stork). Og så er vi også gået efter en, der ikke var for fimset for min mands skyld.

Jeg har heldigvis en veninde, der har født for 5 måneder siden og som ikke skal bruge sin brystpumpe mere, så den låner jeg. Jeg har diabetes og vil gerne pumpe råmælk ud (har lækket siden uge 18, så det burde ikke være et problem), for når baby kommer til verden, så skal han have noget at spise rigtig hurtigt efter fødslen. Hvis han ikke lige vil tage fat, så skal han have noget i en lille kop og der ville jeg gerne, at han kunne få min råmælk fremfor erstatning. Men hvis ikke jeg kunne have lånt af hende, så var jeg nok gået ud og havde investeret i en fra et af de lidt mere kendte mærker. Jeg tror dog ikke jeg ville købe en, hvis ikke det var fordi jeg vidste, at jeg skulle bruge den. Butikkerne har jo heldigvis også åbent efter fødslen :D
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 17. jul 2018, 04:26

Moxy-lady skrev:Jeg tror at jeg ville satse på jordemoderen i dit tilfælde, FormerlyKnownAs. Jeg går selv og tænker meget over det, da det er en af de ting der er den største problematik herhjemme pt - at min kæreste virkelig virkelig ikke hat lyst til at tage med. Jeg ved at min mor meget gerne vil med, men ærlig talt så tror jeg at hun vil være mere til irritation end til gavn når jeg skal føde. Noget andet er bagefter, der må hun genre komme ind og se den lille og tage billeder. Noget andet er at hun fysisk simpelthen er for skrøbelig. Mange timer i dårlige stole og i ubehagelige positioner vil plage hende fysisk længe efter jeg har født. Så jeg udskyder beslutningen og præger min kæreste i det stille :D jeg har ikke nogle veninder jeg vil have med ind, sådan umiddelbart, og jeg tror også at det vil såre min mor unødigt at tage en anden person end min kæreste eller hende med.

Kan din mand ikke komme hjem bare lidt før end planlagt? Tænker at de ekstra par dage ville være givet godt ud ift ro?


DAtoen er fin nok for mig sådan set, jeg foreslog den selv.

Det er så intimt og personligt med en fødsel at jeg ikke har lyst til at dele det med andre end min mand.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Urtekussen » 17. jul 2018, 04:34

Absolut ingen grund til pumpe, hvis du ønsker at amme. Som zonta skriver, har butikkerne også åbent efter fødslen, så vent bare :)
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 17. jul 2018, 04:38

Jeg købte brystpumpen efter fødslen. Måtte pumpe ud efter hver amning i et par måneder for at holde produktionen oppe.
Men med dette barn regner/håber jeg på slet ikke at bruge den. Har alligevel ikke umiddelbare planer om at give flaske på noget tidspunkt. :)
Så ville ogaå anbefale at vente til efter fødslen. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Depeche_Mama » 17. jul 2018, 06:47

Jeg havde lånt en elektrisk pumpe og en håndpumpe af min søster. Jeg havde sindssygt meget mælk, så pumpede ud, da vi begyndte at lave grød, så han kunne få grød på modermælk frem for erstatning. Jeg pumpede og frøs ned. Vi havde riiiigeligt mælk.

Håndpumpen brugte jeg på job, startede nemlig da han var 6 mdr. (Farmand overtog barslen i 5 mdr. yderligere). Så kunne jeg lige tage toppen i løbet af dagen.

Men en pumpe er på ingen måde noget, jeg ville købe forud for fødslen.

Som Urtekussen skriver: alle butikkerne virker også, når man HAR født :) Så køb hellere lidt for lidt grej, end for meget. Der er så meget unødvendigt diller daller.
1
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 17. jul 2018, 07:02

Jeg har lige et spørgsmål angående barsel, da vi prøver at få det til at gå op. Vi er begge ledere med højsæson om sommeren, så vi er nødt til at barsle på skift til næste sommer og rykke lidt rundt, så det er et større puslespil.

Men hvis vi begge to holder barsel samtidig i en periode, hvor ingen af os får noget fra arbejdspladsen, får man så 2 x barselsdagpenge udbetalt?
Dvs. kan man i princippet holde de 32 uger på 16 uger men få hele periodens barselsdagpenge udbetalt?

Jeg kan nemlig læse mig til, at man må fordele de 32 uger mellem sig som man vil og også afholde dem samtidig, men jeg kan ikke læse om det har nogen indflydelse på barselsdagpengene.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Janni.A006
Indlæg: 70
Tilmeldt: 30. apr 2018, 08:55
Kort karma: 8
Likede indlæg: 59

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Janni.A006 » 17. jul 2018, 07:27

Mi55y skrev:Jeg har lige et spørgsmål angående barsel, da vi prøver at få det til at gå op. Vi er begge ledere med højsæson om sommeren, så vi er nødt til at barsle på skift til næste sommer og rykke lidt rundt, så det er et større puslespil.

Men hvis vi begge to holder barsel samtidig i en periode, hvor ingen af os får noget fra arbejdspladsen, får man så 2 x barselsdagpenge udbetalt?
Dvs. kan man i princippet holde de 32 uger på 16 uger men få hele periodens barselsdagpenge udbetalt?

Jeg kan nemlig læse mig til, at man må fordele de 32 uger mellem sig som man vil og også afholde dem samtidig, men jeg kan ikke læse om det har nogen indflydelse på barselsdagpengene.


Det skulle ikke have nogen indflydelse på udbetalingen. I har ret til 32 uger med barselsdagpenge, dem må I dele som I lyster og få barselsdagpenge i den periode. Dog kan de tidligst starte 14 uger efter fødslen. (Altså når du har holdt de 14 uger der er forbeholdt dig). Så ja, i kan sagtens nøjes med 16 uger sammen, hvis I hellere vil det. :)
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 17. jul 2018, 07:39

Janni.A006 skrev:Det skulle ikke have nogen indflydelse på udbetalingen. I har ret til 32 uger med barselsdagpenge, dem må I dele som I lyster og få barselsdagpenge i den periode. Dog kan de tidligst starte 14 uger efter fødslen. (Altså når du har holdt de 14 uger der er forbeholdt dig). Så ja, i kan sagtens nøjes med 16 uger sammen, hvis I hellere vil det. :)


Super!

Jeg har dog fundet flere steder, hvor der står, at faren kan pågegynde de 32 ugers forældreorlov under morens 14 uger, så det må jeg lige undersøge nærmere.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 17. jul 2018, 07:41

Mi55y skrev:
Janni.A006 skrev:Det skulle ikke have nogen indflydelse på udbetalingen. I har ret til 32 uger med barselsdagpenge, dem må I dele som I lyster og få barselsdagpenge i den periode. Dog kan de tidligst starte 14 uger efter fødslen. (Altså når du har holdt de 14 uger der er forbeholdt dig). Så ja, i kan sagtens nøjes med 16 uger sammen, hvis I hellere vil det. :)


Super!

Jeg har dog fundet flere steder, hvor der står, at faren kan pågegynde de 32 ugers forældreorlov under morens 14 uger, så det må jeg lige undersøge nærmere.


Fandt dette på borger.dk:

Efter morens 14 ugers barselsorlov kan I begge holde
forældreorlov i 32 uger, dvs. 64 uger i alt. Det er dog kun i 32
af de 64 uger, I kan få barselsdagpenge. Som forældre kan
I derfor dele 32 ugers orlov med barselsdagpenge. Som far
kan du godt starte på de 32 uger, selvom jeres barn ikke er
fyldt 14 uger endnu.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Janni.A006
Indlæg: 70
Tilmeldt: 30. apr 2018, 08:55
Kort karma: 8
Likede indlæg: 59

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Janni.A006 » 17. jul 2018, 10:00

Mi55y skrev:
Mi55y skrev:
Janni.A006 skrev:Det skulle ikke have nogen indflydelse på udbetalingen. I har ret til 32 uger med barselsdagpenge, dem må I dele som I lyster og få barselsdagpenge i den periode. Dog kan de tidligst starte 14 uger efter fødslen. (Altså når du har holdt de 14 uger der er forbeholdt dig). Så ja, i kan sagtens nøjes med 16 uger sammen, hvis I hellere vil det. :)


Super!

Jeg har dog fundet flere steder, hvor der står, at faren kan pågegynde de 32 ugers forældreorlov under morens 14 uger, så det må jeg lige undersøge nærmere.


Fandt dette på borger.dk:

Efter morens 14 ugers barselsorlov kan I begge holde
forældreorlov i 32 uger, dvs. 64 uger i alt. Det er dog kun i 32
af de 64 uger, I kan få barselsdagpenge. Som forældre kan
I derfor dele 32 ugers orlov med barselsdagpenge. Som far
kan du godt starte på de 32 uger, selvom jeres barn ikke er
fyldt 14 uger endnu.


Ja, der var jeg ikke helt klart i spyttet - det var ift. hvis I skulle holde dem sammen, så kan de tidligst starte 14 uger efter, for du kan ikke begynde at tage af dem, før du har afholdt det andet. :)
0

Tilbage til "Graviditet"