Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: 14+2

Indlægaf Zonta » 22. mar 2018, 16:20

Joe skrev:
Zonta skrev:
Joe skrev:Ting ikke gravide folk bør lære: At det er upassende at spørge gravide, om de er sikre på, de ikke venter tvillinger.

:tie: simpelthen så uhøfligt! En fra en blog havde svaret "Medmindre de er enormt dygtige til synkronsvømning, så ja.", da folk spurgte hende om det.


Jeg siger noget lignende, men knapt så skarpt.

Jeg er i forvejen ret selvbevidst om at se så gravid ud så hurtigt (selvom jeg kun har taget et kg på siden før graviditeten) men jeg prøver lidt at acceptere det er sådan det er. Og jeg synes også det er hyggeligt at se på min mave og vide den ser sådan ud, fordi min søn er derinde.
Men når jeg bliver stillet tvillingespørgsmålet, så føler jeg, der er noget galt med mig.

Jeg var overvægtig inden jeg blev gravid og meget af mit fedt sad på maven. Jeg lignede en, der var gravid inden jeg overhovedet blev det. Folk er bare forskellige - også som gravide. Nogle vokser meget helt generelt, nogen vokser meget i starten, nogen meget hen mod slutningen og sådan er det bare. Der er ikke noget vi kan gøre ved det - kroppen kører jo bare fuldstændig sit eget løb :D
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Zonta » 22. mar 2018, 16:29

Moxy-lady skrev:Ah okay. jeg tænkte også om det var det, men kunne bare ikke se at jeg var citeret i dit indlæg :)

Under alle omstændigheder er det rart at vi er flere der ikke er så langt henne. jeg føler mig lidt pjattet over at deltage så meget i tråden,jeg føler nok ikke at jeg er "rigtigt" gravid endnu. Eller, det er jeg jo, men grundet min alder (35) og min manglende erfaring er jeg vildt bekymret for om jeg *forbliver* gravid... Ja, jeg bekymrer mig meget. Det har jeg altid gjort, men jeg er totalt på overdrive pt.

Du er jo ligeså gravid som alle os andre og specielt i starten kan det være rart med et forum, hvor man kan spørge og snakke, når det stadig er hemmeligt i det virkelige liv.
Til gengæld, så prøv at tænke på en bekymring som "Er det noget jeg kan gøre noget ved lige her og nu?" Og det er det typisk ikke i forhold til graviditet, og så skal du prøve at parkere det. Det er sindssygt svært, men prøv at øve dig i det, for det andet æder dig op.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24408

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Moxy-lady » 22. mar 2018, 16:43

Zonta skrev:
Moxy-lady skrev:Ah okay. jeg tænkte også om det var det, men kunne bare ikke se at jeg var citeret i dit indlæg :)

Under alle omstændigheder er det rart at vi er flere der ikke er så langt henne. jeg føler mig lidt pjattet over at deltage så meget i tråden,jeg føler nok ikke at jeg er "rigtigt" gravid endnu. Eller, det er jeg jo, men grundet min alder (35) og min manglende erfaring er jeg vildt bekymret for om jeg *forbliver* gravid... Ja, jeg bekymrer mig meget. Det har jeg altid gjort, men jeg er totalt på overdrive pt.

Du er jo ligeså gravid som alle os andre og specielt i starten kan det være rart med et forum, hvor man kan spørge og snakke, når det stadig er hemmeligt i det virkelige liv.
Til gengæld, så prøv at tænke på en bekymring som "Er det noget jeg kan gøre noget ved lige her og nu?" Og det er det typisk ikke i forhold til graviditet, og så skal du prøve at parkere det. Det er sindssygt svært, men prøv at øve dig i det, for det andet æder dig op.


Det prøver jeg også. Og du har helt ret, det er virkelig ikke særlig sundt. Og det er rart at kunne "bruge" jer herinde til at læsse af, sparre og generelt set støtte hinanden. I er så søde!
1
My world 12-10-18 :lun:
Dobbeltprofil7
Indlæg: 94
Tilmeldt: 16. feb 2018, 18:16
Kort karma: 8
Likede indlæg: 95

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Dobbeltprofil7 » 22. mar 2018, 18:21

Jeg er også så glad for denne tråd. Jeg har været med siden jeg fandt ud af at jeg var gravid for 5 uger siden ved 4+2.

Og min mave er også brgyndt at bule en del ud, især øverst. Ligesom når jeg har spist for mange kulhydrater :D

Men “heldigvis” vejer jeg mere dnd jeg bør, så folk har pli nok til ikke at spørge.

Mine bryster er også vokset ret meget, og de var ikke små i forvejen :O min jakke kan næsten ikke lukkes over brystet længere :O
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

16+0

Indlægaf Neenah » 22. mar 2018, 18:34

Jeg er først begyndt at bule rigtigt ud nu :genert: I sidste uge var jeg i tvivl, men nu kan jeg sagtens se det, og det kan min mand også. Men det er som om jeg buler over hele overkroppen - i hvert fald er jeg også ret meget bredere lige under brystet, end jeg plejer at være. Det er lidt underligt. Glæder mig til der kommer noget mere form på :blush:
2
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

11+2

Indlægaf Mi55y » 23. mar 2018, 09:57

Hvor meget bruger man egentlig sin praktiserende læge, når man får børn? Vi er jo lige flyttet og der var ikke plads hos lægen i byen eller hos nabobyen, hvilket betyder, at vi har beholdt vores gamle læge, som ligger 16 km. fra os i Århus, hvor jeg dog stadig arbejder - men det hjælper jo ikke meget mht. barnet.

Er der noget sted, man kan skrive sig op til at få besked, når en læge åbner for tilgang? Jeg er sådan set fint tilfreds med vores læge, men har ellers ikke noget forhold til hende, så hvis muligt ville jeg gerne tættere på.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: 11+2

Indlægaf Zonta » 23. mar 2018, 10:17

Mi55y skrev:Hvor meget bruger man egentlig sin praktiserende læge, når man får børn? Vi er jo lige flyttet og der var ikke plads hos lægen i byen eller hos nabobyen, hvilket betyder, at vi har beholdt vores gamle læge, som ligger 16 km. fra os i Århus, hvor jeg dog stadig arbejder - men det hjælper jo ikke meget mht. barnet.

Er der noget sted, man kan skrive sig op til at få besked, når en læge åbner for tilgang? Jeg er sådan set fint tilfreds med vores læge, men har ellers ikke noget forhold til hende, så hvis muligt ville jeg gerne tættere på.

Man bruger dem til vaccinationer og diverse børneundersøgelser. Resten er meget afhængig af hvor sygt barnet bliver - det er svært at planlægge på forhånd :D Kan I ikke se det lidt an? I har jo noget barsel det første års tid, så der er masser af tid til at gå til lægen. Har de sene konsultationer på et tidspunkt i løbet af ugen, så det kan være nemmere at få junior til lægen, når I er startet arbejde igen?
Desuden vil man vel tit have barn syg, når der er behov for at barnet skal til lægen, vil man ikke? :)
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: 11+2

Indlægaf Mi55y » 23. mar 2018, 10:21

Zonta skrev:Man bruger dem til vaccinationer og diverse børneundersøgelser. Resten er meget afhængig af hvor sygt barnet bliver - det er svært at planlægge på forhånd :D Kan I ikke se det lidt an? I har jo noget barsel det første års tid, så der er masser af tid til at gå til lægen. Har de sene konsultationer på et tidspunkt i løbet af ugen, så det kan være nemmere at få junior til lægen, når I er startet arbejde igen?
Desuden vil man vel tit have barn syg, når der er behov for at barnet skal til lægen, vil man ikke? :)


Ja, vi har heller ikke så mange andre muligheder, da eneste andre ledige læger også lå i Århus. Men tænker bare, at med et sygt barn, kunne det være rart kun lige at skulle køre 5 min. fremfor 20 min. De må næsten have en sen dag, da de lukker efter frokost om fredagen - og det er et lægehus med 4 læger. Det giver selvfølgelig også en sikkerhed, at der altid er en læge ifm. ferier.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Ficus » 23. mar 2018, 10:24

Det svinger virkelig meget hvor tit man er til lægen, det er mit indtryk fra både terminsgruppe og mødregruppe.

Vi har været til lægen for vaccination 2 gange, 1 gang med rutineundersøgelse i forbindelse med vacc, men ikke samme dag og så 2 gange derudover for sygdom. Dvs 5 ture til læge. Og så en enkelt speciallæge og 1 gang på skadestuen. Han er 8 mdr i dag. Og vi har ikke været meget til lægen i forhold til hvad jeg ser andre er.

Og han er så ikke startet i institution endnu, hvor de sikkert rager mere spændende ting til sig....
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: 11+2

Indlægaf Zonta » 23. mar 2018, 10:32

Mi55y skrev:
Zonta skrev:Man bruger dem til vaccinationer og diverse børneundersøgelser. Resten er meget afhængig af hvor sygt barnet bliver - det er svært at planlægge på forhånd :D Kan I ikke se det lidt an? I har jo noget barsel det første års tid, så der er masser af tid til at gå til lægen. Har de sene konsultationer på et tidspunkt i løbet af ugen, så det kan være nemmere at få junior til lægen, når I er startet arbejde igen?
Desuden vil man vel tit have barn syg, når der er behov for at barnet skal til lægen, vil man ikke? :)


Ja, vi har heller ikke så mange andre muligheder, da eneste andre ledige læger også lå i Århus. Men tænker bare, at med et sygt barn, kunne det være rart kun lige at skulle køre 5 min. fremfor 20 min. De må næsten have en sen dag, da de lukker efter frokost om fredagen - og det er et lægehus med 4 læger. Det giver selvfølgelig også en sikkerhed, at der altid er en læge ifm. ferier.

Hov, forresten, så kan jeg da sige, at jeg selv havde læge 11 km og ca. 15 minutters kørsel hjemmefra, da jeg var barn og frem til jeg flyttede hjemmefra. Det tror jeg umiddelbart gik fint :D
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: 11+2

Indlægaf Charly » 23. mar 2018, 10:59

Mi55y skrev:Hvor meget bruger man egentlig sin praktiserende læge, når man får børn? Vi er jo lige flyttet og der var ikke plads hos lægen i byen eller hos nabobyen, hvilket betyder, at vi har beholdt vores gamle læge, som ligger 16 km. fra os i Århus, hvor jeg dog stadig arbejder - men det hjælper jo ikke meget mht. barnet.

Er der noget sted, man kan skrive sig op til at få besked, når en læge åbner for tilgang? Jeg er sådan set fint tilfreds med vores læge, men har ellers ikke noget forhold til hende, så hvis muligt ville jeg gerne tættere på.

Vi har brugt vores læge enormt meget til vores dreng- især efter han startede i institution. Hvis man kunne overtrække sit sygesikringskort, så var hans maxet fuldstændigt ud. Så for os var det rart at lægen var lige om hjørnet, især fordi jeg ikke kører bil. Men hvis man har bil til rådighed, når man er hjemme med barnet, synes jeg ikke det er et problem med 16 km. - ellers kan det godt blive en udfordring.
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: 11+2

Indlægaf Lulu » 23. mar 2018, 11:00

Mi55y skrev:
Zonta skrev:Man bruger dem til vaccinationer og diverse børneundersøgelser. Resten er meget afhængig af hvor sygt barnet bliver - det er svært at planlægge på forhånd :D Kan I ikke se det lidt an? I har jo noget barsel det første års tid, så der er masser af tid til at gå til lægen. Har de sene konsultationer på et tidspunkt i løbet af ugen, så det kan være nemmere at få junior til lægen, når I er startet arbejde igen?
Desuden vil man vel tit have barn syg, når der er behov for at barnet skal til lægen, vil man ikke? :)


Ja, vi har heller ikke så mange andre muligheder, da eneste andre ledige læger også lå i Århus. Men tænker bare, at med et sygt barn, kunne det være rart kun lige at skulle køre 5 min. fremfor 20 min. De må næsten have en sen dag, da de lukker efter frokost om fredagen - og det er et lægehus med 4 læger. Det giver selvfølgelig også en sikkerhed, at der altid er en læge ifm. ferier.


Vi har prøvet det med at have læge inde i byen og selv bo i en forstad. Det er mega træls.
Under barslen er det træls at man ikke lige kan rulle af sted med barnevognen ril lægen, og når man er begyndt på arbejde igen bliver det først rigtig træls. Jeg missede hurtigt en hel formiddag på at skulle til læge med ungen inden man nåede derind og så skulle ned i børnehaven med barnet og så på arbejde.
Jeg ville virkelig holde øje med om du kunne få en læge tættere på.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: 11+2

Indlægaf Mi55y » 23. mar 2018, 11:25

Lulu skrev:
Mi55y skrev:
Zonta skrev:Man bruger dem til vaccinationer og diverse børneundersøgelser. Resten er meget afhængig af hvor sygt barnet bliver - det er svært at planlægge på forhånd :D Kan I ikke se det lidt an? I har jo noget barsel det første års tid, så der er masser af tid til at gå til lægen. Har de sene konsultationer på et tidspunkt i løbet af ugen, så det kan være nemmere at få junior til lægen, når I er startet arbejde igen?
Desuden vil man vel tit have barn syg, når der er behov for at barnet skal til lægen, vil man ikke? :)


Ja, vi har heller ikke så mange andre muligheder, da eneste andre ledige læger også lå i Århus. Men tænker bare, at med et sygt barn, kunne det være rart kun lige at skulle køre 5 min. fremfor 20 min. De må næsten have en sen dag, da de lukker efter frokost om fredagen - og det er et lægehus med 4 læger. Det giver selvfølgelig også en sikkerhed, at der altid er en læge ifm. ferier.


Vi har prøvet det med at have læge inde i byen og selv bo i en forstad. Det er mega træls.
Under barslen er det træls at man ikke lige kan rulle af sted med barnevognen ril lægen, og når man er begyndt på arbejde igen bliver det først rigtig træls. Jeg missede hurtigt en hel formiddag på at skulle til læge med ungen inden man nåede derind og så skulle ned i børnehaven med barnet og så på arbejde.
Jeg ville virkelig holde øje med om du kunne få en læge tættere på.


Det er også det der køren frem og tilbage mellem hjem-læge-børnehave-arbejde, jeg tror, man bliver træt af.

Jeg må bare tjekke sundhed.dk jævnligt, men så vidt jeg kan forstå, så lukker lægen i vores by kun meget kortvarigt op for tilgang, når det er.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Kolibrien » 23. mar 2018, 11:55

Vi havde læge i Århus C og det tænkte jeg var fint nok, da jeg ikke er den, der kommer der mest. Men jøsses hvor var det bare træls, da baby så kom. Parkering, op på 2. sal med barnevogn osv - nej bare nej, det gik slet ikke, så da vores lokale læge endelig åbnede op for patienter, sad jeg klar ved computeren. Vi har været ved lægen SÅ meget. Rutineundersøgelser, afføringsproblemer, hoste, opkast you name it.

Jeg er så glad for at vi skiftede, for efter jeg er begyndt på arbejde, dur det bare ikke at bruge en halv dag på et hurtigt lægebesøg. Hvis jeg var dig, Mi55y, så ville jeg skifte til en læge udenfor byen - du kan altid skifte igen, hvis jeres lokale læge åbner for nye patienter.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 23. mar 2018, 12:18

Kolibrien skrev:Vi havde læge i Århus C og det tænkte jeg var fint nok, da jeg ikke er den, der kommer der mest. Men jøsses hvor var det bare træls, da baby så kom. Parkering, op på 2. sal med barnevogn osv - nej bare nej, det gik slet ikke, så da vores lokale læge endelig åbnede op for patienter, sad jeg klar ved computeren. Vi har været ved lægen SÅ meget. Rutineundersøgelser, afføringsproblemer, hoste, opkast you name it.

Jeg er så glad for at vi skiftede, for efter jeg er begyndt på arbejde, dur det bare ikke at bruge en halv dag på et hurtigt lægebesøg. Hvis jeg var dig, Mi55y, så ville jeg skifte til en læge udenfor byen - du kan altid skifte igen, hvis jeres lokale læge åbner for nye patienter.


Ja, jeg må prøve at holde øje med Viby - det er trods alt lidt tættere på.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Graviditet"