Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

27+6

Indlægaf Rapfisk » 23. jul 2019, 08:50

Rapfisk skrev:Ih, hvor jeg altså elsker den lille fisk derinde :lun:

:genert:

I øvrigt fantastisk, hvordan naturen sikrer, at den følelse forstærkes, netop som jeg ellers er ukarakteristisk hormonel, og diverse smågener begynder at sætte ind (jeg har virkelig været forskånet indtil nu).
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 23. jul 2019, 09:01

Bare pas på med at sætte næsen op efter at komme hurtigt hjem, for det er ikke altid, at det kan lade sig gøre. Jeg havde feber under fødslen og vi skulle derfor blive 48 timer efter - selvom alt var i skønneste orden. Det var jeg lidt skuffet over, jeg havde glædet mig til at komme hjem.

Det hjalp så heller ikke på det, at vi først fik at vide, at vi var indlagt til observation, da vi egentlig var gået i gang med at pakke for at tage hjem. Fik også skældud, fordi jeg ikke havde ringet efter dem hver et eller andet time og derfor havde misset en kontrol - vi vidste bare ikke lige, at vi var under observation jo. :gruble: :lol:
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Rapfisk » 23. jul 2019, 09:06

Mi55y skrev:Bare pas på med at sætte næsen op efter at komme hurtigt hjem, for det er ikke altid, at det kan lade sig gøre. Jeg havde feber under fødslen og vi skulle derfor blive 48 timer efter - selvom alt var i skønneste orden. Det var jeg lidt skuffet over, jeg havde glædet mig til at komme hjem.

Det hjalp så heller ikke på det, at vi først fik at vide, at vi var indlagt til observation, da vi egentlig var gået i gang med at pakke for at tage hjem. Fik også skældud, fordi jeg ikke havde ringet efter dem hver et eller andet time og derfor havde misset en kontrol - vi vidste bare ikke lige, at vi var under observation jo. :gruble: :lol:

Ja, så er det ikke let :lol:
0
Livslinjen: 70 201 201
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 23. jul 2019, 09:10

Jeg har født to gange, første gang var jeg indlagt næsten en uge efter fødslen, først fordi de ville se at min svangerskabsforgiftning forsvandt og mit blodtryk stabiliserede sig godt, da der var styr på det fik datteren gulsot så vi skulle blive flere dage. JEg ville helst bare hjem men skulle jo være der. Anden fødsel valgte jeg at føde hjemme.

Og helt ærligt har jeg fået mere hjælp og støtte anden gang end første gang, både under fødslen men også i ugen efter. På barselsgangen har personalet travlt, man føler sig lidt til besvær hvis man spørg eller skal have hjælp, og deres hjælp bliver kort fordi de skal videre til de andre. Anden gang hvor jeg fødte hjemme var jordemoderen her jo 2 timer efter fødslen, det er et krav fordi de skal holde øje med nogle ting, men de 2 timer kunne vi spørge om alt og intet, hun kunne hjælpe med amning (var der dog ikek behov for), da jeg fødte på hospitalet var jeg alene efter fødslen, dog med en knap jeg kunne tilkalde personale hvis jeg havde brug for det. Dagen efter fik vi besøg, 3 dage efter besøg og igen 7 dage efter fødslen. De besøg var jo en fagperson der kun var ved os, og ikke skulle tænke på at andre patienter manglede hjælp, så det var koncentreret tid hvor vi kunne spørge amok og ikke følte de nærmest var på vej ud af døren. Derudover havde vi også et telefonnummer vi kunne ringe på ved de mindste spørgsmål :)

Så har man brug for hjælp og støtte vil jeg klart anbefale hjemmefødsel/ambulant fødsel fremfor indlæggelse :)
3
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Rapfisk » 23. jul 2019, 09:23

De af jer, der havde hjemmebesøg efter fødslen, ville I også vælge ambulant, hvis der ikke var hjemmebesøg fra hospitalet?
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 590
Likede indlæg: 11410

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Kerrigan » 23. jul 2019, 09:25

godtnavn skrev:Jeg har født to gange, første gang var jeg indlagt næsten en uge efter fødslen, først fordi de ville se at min svangerskabsforgiftning forsvandt og mit blodtryk stabiliserede sig godt, da der var styr på det fik datteren gulsot så vi skulle blive flere dage. JEg ville helst bare hjem men skulle jo være der. Anden fødsel valgte jeg at føde hjemme.

Og helt ærligt har jeg fået mere hjælp og støtte anden gang end første gang, både under fødslen men også i ugen efter. På barselsgangen har personalet travlt, man føler sig lidt til besvær hvis man spørg eller skal have hjælp, og deres hjælp bliver kort fordi de skal videre til de andre. Anden gang hvor jeg fødte hjemme var jordemoderen her jo 2 timer efter fødslen, det er et krav fordi de skal holde øje med nogle ting, men de 2 timer kunne vi spørge om alt og intet, hun kunne hjælpe med amning (var der dog ikek behov for), da jeg fødte på hospitalet var jeg alene efter fødslen, dog med en knap jeg kunne tilkalde personale hvis jeg havde brug for det. Dagen efter fik vi besøg, 3 dage efter besøg og igen 7 dage efter fødslen. De besøg var jo en fagperson der kun var ved os, og ikke skulle tænke på at andre patienter manglede hjælp, så det var koncentreret tid hvor vi kunne spørge amok og ikke følte de nærmest var på vej ud af døren. Derudover havde vi også et telefonnummer vi kunne ringe på ved de mindste spørgsmål :)

Så har man brug for hjælp og støtte vil jeg klart anbefale hjemmefødsel/ambulant fødsel fremfor indlæggelse :)


Det er også det jeg selv har valgt. Det samme jeg meget klart allerede til første samtale hos lægen/sygeplejersken. Jeg hader hospitaler og kommer normalt kun på Skejby når jeg skal donere blod eller plasma.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 23. jul 2019, 09:38

Rapfisk skrev:De af jer, der havde hjemmebesøg efter fødslen, ville I også vælge ambulant, hvis der ikke var hjemmebesøg fra hospitalet?


Ja.
Helt ærligt, det er altså bare et lille menneske. Ikke hjertekirurgi eller astrofysik eller andet, man skal modtage undervisning for at kunne forstå. Det ligger i os, helt naturligt at sikre artens overlevelse. Sæt dig ned, smæk benene op, slap af, stik et bryst i munden på baby hver gang den vågner og skift den hver gang den fylder bleen. Sværere er det i virkeligheden ikke. Se nogle ammevideoer på youtube på forhånd (deep latch) og meld dig ind i ammenetværk for 0-2-årige på facebook, så har du al den viden, du behøver. Resten er bare viljestyrke og (det her er imo den største udfordring og grunden til at alt for mange opgiver amningen) en beslutning om at stole på at baby får nok mælk hvis den er tilfreds, tager på og laver bleer der skal skiftes.

Min oplevelse var iøvrigt det samme som Godtnavns. Ved hjemmebesøg er fokus på JER. Der er ikke andre nede ad gangen der ringer på hjælp eller stikker hovedet ind med spørgsmål og man skal ikke selv opsøge dem eller være hurtig til at slå til når de lige i forbifarten spørger om alt er ok, de kommer til dig og du har deres udelte opmærksomhed.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Rapfisk » 23. jul 2019, 10:31

JoyNips skrev:
Rapfisk skrev:De af jer, der havde hjemmebesøg efter fødslen, ville I også vælge ambulant, hvis der ikke var hjemmebesøg fra hospitalet?

Ved hjemmebesøg er fokus på JER. Der er ikke andre nede ad gangen der ringer på hjælp eller stikker hovedet ind med spørgsmål og man skal ikke selv opsøge dem eller være hurtig til at slå til når de lige i forbifarten spørger om alt er ok, de kommer til dig og du har deres udelte opmærksomhed.

Men vi får netop ikke hjemmebesøg ved ambulant fødsel.
0
Livslinjen: 70 201 201
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10459

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lys » 23. jul 2019, 10:37

JoyNips skrev:Lurer-input: jeg kan i dén grad anbefale at føde ambulant som førstegangs. Vi valgte det selv - vi boede nærmest lige overfor Riget, og vi ville hellere hjem og være en familie end at tage på barselshotellet på Aldersrogade. For at få amningen bedst muligt igang anbefales det også at man slapper af og er i rolige, vante omgivelser. Well, jeg er den eneste fra min MG og mit APA-hold der bare tog hjem (citat: “MÅ man godt bare det som førstegangs?!”) og jeg var klart den med det nemmeste ammeforløb.
Vi fik besøg af JM og sundhedsplejerske 3 gange i løbet af den første uge, mener jeg, så man er altså ikke bare helt på egen hånd i ukendt farvand, og man kan jo også stadig ringe til sundhedsplejersken hvis man har spørgsmål.

Selvfølgelig skal man indlægges hvis man har haft en svær fødsel og selvfølgelig skal man tage på barselshotel, hvis man føler sig usikker. Men jeg vil gerne gøre lidt op med den der automat-tanke om at “det skal man da bare”. De fleste relativt fornuftige folk skal nok finde ud af at tage vare på baby uden hjælp hvis de tager hjem, slapper af og lader instinkterne guide dem.


Hvor er jeg glad for dit indlæg - TAK! Jeg blev lige ramt af småpanik i går aftes over, om det var helt vanvittigt at føde ambulant, og om jeg skulle søge overflytning til Herlev. Det handler selvfølgelig også om, at jeg er alene med barnet og derfor er alene-alene, når jeg kommer hjem. (Jeg har selvfølgelig netværk der hjælper mig). Men jeg kan jo heller ikke overskue at være indlagt på et barselshotel med min søster.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf AgentPixie » 23. jul 2019, 10:45

Ude på Skejby havde jeg aldrig følelsen af, at vi var til besvær eller personalet havde travlt. De har jo nok travlt, men viser det ikke. De var meget omsorgsfulde og tog sig tid til patienterne.
Alle de regler og retningslinjer som sygehuset stiller, var også noget der blev set ret stort på.
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 23. jul 2019, 11:13

AgentPixie skrev:Ude på Skejby havde jeg aldrig følelsen af, at vi var til besvær eller personalet havde travlt. De har jo nok travlt, men viser det ikke. De var meget omsorgsfulde og tog sig tid til patienterne.
Alle de regler og retningslinjer som sygehuset stiller, var også noget der blev set ret stort på.


Det var også langt hen ad vejen min oplevelse. Vi var ret overladt til os selv både på mor/barn og familie, men vi havde heller ikke brug for noget. Så vi hyggede os bare på vores stue. Og ja, alt det der med, at man selv skal medbringe alt og de ikke engang må servere saftevand før efter fødslen var ikke noget vi så noget til - vi fik nærmest kastet hospitalstøj og både vådt og tørt i nakken. Og der var et helt skab på værelset fyldt med bind, bleer, skjorter, etc.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 23. jul 2019, 11:13

Rapfisk skrev:
JoyNips skrev:
Rapfisk skrev:De af jer, der havde hjemmebesøg efter fødslen, ville I også vælge ambulant, hvis der ikke var hjemmebesøg fra hospitalet?

Ved hjemmebesøg er fokus på JER. Der er ikke andre nede ad gangen der ringer på hjælp eller stikker hovedet ind med spørgsmål og man skal ikke selv opsøge dem eller være hurtig til at slå til når de lige i forbifarten spørger om alt er ok, de kommer til dig og du har deres udelte opmærksomhed.

Men vi får netop ikke hjemmebesøg ved ambulant fødsel.


Nej, men så får du telefonsamtale dagen efter + besøg på klinikken på dag 1-2-3 som træder istedet for de to ekstra besøg, jeg fik. Og du har vel stadig sundhedsplejerskeordning og lægebesøg? De skal nok opdage hvis noget ikke er som det skal være.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Zonta » 23. jul 2019, 20:16

JoyNips skrev:
Rapfisk skrev:De af jer, der havde hjemmebesøg efter fødslen, ville I også vælge ambulant, hvis der ikke var hjemmebesøg fra hospitalet?

... Sæt dig ned, smæk benene op, slap af, stik et bryst i munden på baby hver gang den vågner og skift den hver gang den fylder bleen. Sværere er det i virkeligheden ikke.


Jeg synes ikke du anerkender, at det er svært for nogen. Du får det til at lyde som om, at man bare skal bide tænderne sammen, for så får man amning op at køre - easy peasy. Sådan er det bare langt fra for alle. Og det er langt fra alle der føles sig sikre i rollen - uanset hvor meget de så har læst og set inden de fødte. For nogen kommer rollen som mor som det mest naturlige i verden - for andre knap så naturligt. Og begge dele er ok.

For nogen - især førstegangsfødende (og ja, her tænker jeg også på mig selv), kan det være en rigtig stor omvæltning at blive mor, at have født og det kan være rigtig rart at have lidt fysisk hjælp lige ved hånden. Vi var glade for at være indlagt efter fødslen og mærkede, at personalet havde travlt, men vi var heller ikke de meget syge eller krævende og var derfor ikke altid førsteprioritet. Vi var blandt andet indlagt fordi mit blodtryk ikke ville normalisere sig og fordi vores søn havde gulsot der konstant lå på grænsen til lysbehandling, men det var jo ikke noget vi mærkede noget til.
Ofte var travlheden skyld i, at det smertestillende lod vente på sig og sådan noget, men vi havde også rigtig mange gode, lange samtaler med sygeplejersker hvor vi ikke følte de havde det ene ben ude af døren.

Jeg ville ikke have brudt mig om at blive smidt ud af døren fra hospitalet kl. 7 om morgenen, som jeg var blevet, hvis jeg havde født på Rigshospitalet (disclaimer: for det tilfælde at der ikke havde været forhøjet blodtryk osv.).
9
J, juli 2018.
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Shmartiesh » 23. jul 2019, 20:40

Jeg synes som førstegangsfødende at det var helt fantastisk at have to dage på familie afsnittet. Selvom der var travlt var der alligevel tid til at hjælpe mig i gang med amningen og hjælpe med at give lidt mme fra kop fordi J blev sulten.
Også er det to døgn hvor man ikke selv skal lave mad, det er altså ikke sådan at kimse af. Medmindre man har sygehusangst, så synes jeg det er en god idé at tage i mod tilbuddet om at blive.
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10459

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lys » 24. jul 2019, 05:07

Shmartiesh skrev:Jeg synes som førstegangsfødende at det var helt fantastisk at have to dage på familie afsnittet. Selvom der var travlt var der alligevel tid til at hjælpe mig i gang med amningen og hjælpe med at give lidt mme fra kop fordi J blev sulten.
Også er det to døgn hvor man ikke selv skal lave mad, det er altså ikke sådan at kimse af. Medmindre man har sygehusangst, så synes jeg det er en god idé at tage i mod tilbuddet om at blive.


Hvis man har tilbuddet ;)
0

Tilbage til "Graviditet"