Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf milisa » 27. sep 2019, 17:08

Ladysparrow skrev:
Haha, det er jo det - man har sine idéer og alt ændrer sig når man står med en utrøstelig baby. Jeg vil bare være ked at et barn der evig og altid skulle have sut i munden, men det er jo til at løse. :) Jeg tænker at vi nok køber en billig mikroovn, hvis vi ender ud med at skulle give flaske, det er bare nemmere (sådan som jeg husker da jeg i tidernes morgon var ung pige i huset) :lol:


Lurer(desværre)indlæg:
Jeg proppede en sut i munden på min unge, da hun var 12 timer gammel. Jeg havde ikke lige fået med, at det åbenbart er utrolig uansvarligt, når amningen ikke er etableret. Nu har min unge så kunnet skifte uden problemer mellem sut, bryst og flaske, så alt godt. Min pointe er, at vi fra dag 1 har haft fokus på det, Zonta nævner: De gode vaner. Sut kun ved søvn og stor-gråd. De første mange måneder pillede vi også sutten ud ad munden på hende, når hun først sov. Resultat: Hun fik sine vaner og bad muligvis om sut bare for sjov, men accepterede fra meget tidlig alder et nej. Får jeg en unge mere, vil jeg ikke tøve et sekund med sutter - hold nu op, hvor er det meget nemmere ift trøst og søvn. Ofte som baby faldt hun jo i søvn i det øjeblik, hun fik sutten i munden - hun vidste jo at sut = søvn!

PS. Principper er godt!! Det skal sgu ikke være så farligt at have sine ideer og forestillinger. Det er da uambitiøst ikke at danne sig nogle meninger og standpunkter. Principper bliver først et problem, når man bliver stædig. Principper er aldrig et problem, for dem der ingen skår går af at blive klogere. :kys:
4
Tally-ho
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7374

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Neenah » 27. sep 2019, 17:20

milisa skrev:
Ladysparrow skrev:
Haha, det er jo det - man har sine idéer og alt ændrer sig når man står med en utrøstelig baby. Jeg vil bare være ked at et barn der evig og altid skulle have sut i munden, men det er jo til at løse. :) Jeg tænker at vi nok køber en billig mikroovn, hvis vi ender ud med at skulle give flaske, det er bare nemmere (sådan som jeg husker da jeg i tidernes morgon var ung pige i huset) :lol:


Lurer(desværre)indlæg:
Jeg proppede en sut i munden på min unge, da hun var 12 timer gammel. Jeg havde ikke lige fået med, at det åbenbart er utrolig uansvarligt, når amningen ikke er etableret. Nu har min unge så kunnet skifte uden problemer mellem sut, bryst og flaske, så alt godt. Min pointe er, at vi fra dag 1 har haft fokus på det, Zonta nævner: De gode vaner. Sut kun ved søvn og stor-gråd. De første mange måneder pillede vi også sutten ud ad munden på hende, når hun først sov. Resultat: Hun fik sine vaner og bad muligvis om sut bare for sjov, men accepterede fra meget tidlig alder et nej. Får jeg en unge mere, vil jeg ikke tøve et sekund med sutter - hold nu op, hvor er det meget nemmere ift trøst og søvn. Ofte som baby faldt hun jo i søvn i det øjeblik, hun fik sutten i munden - hun vidste jo at sut = søvn!

PS. Principper er godt!! Det skal sgu ikke være så farligt at have sine ideer og forestillinger. Det er da uambitiøst ikke at danne sig nogle meninger og standpunkter. Principper bliver først et problem, når man bliver stædig. Principper er aldrig et problem, for dem der ingen skår går af at blive klogere. :kys:

Også lurer.

Vi proppede også en sut i munden på vores datter i løbet af de første par døgn. Hun ville på ingen måde vide af det, og har aldrig rigtig brugt sut. Hun er 13 mdr nu og har ikke brugt sut siden hun var et halvt år. Men nøj, hvor ville jeg ønske hun havde gidet det!
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 27. sep 2019, 17:43

Lurer 3: min søn gad ikke sut og vi har ikke manglet den. Næste barn kommer vi ikke engang til at forsøge at give sut.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6981

24+5

Indlægaf Ladysparrow » 30. sep 2019, 10:57

Jordemor besøg i dag, hvilket betyder at jeg går hjem fra job om 1 time. Det er tiltrængt da jeg har sovet rigtig dårligt i nat.

Ellers er jeg lidt spændt på hvad det skal handle om i dag.
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Kerrigan » 30. sep 2019, 11:30

Jeg er ved at vokse ud af min vinterjakke. Er der nogen af jer der har et bud på en god graviditetsvinterjakke? Gerne en der også kan bruges bagefter.

(jeg poster også lige inde i forældre-sniksnak-tråden, just in case)
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6981

Re: 24+5

Indlægaf Ladysparrow » 30. sep 2019, 16:07

Ladysparrow skrev:Jordemor besøg i dag, hvilket betyder at jeg går hjem fra job om 1 time. Det er tiltrængt da jeg har sovet rigtig dårligt i nat.

Ellers er jeg lidt spændt på hvad det skal handle om i dag.


Det gik rigtig godt, maven blev målt, og hun var tilfreds. Hun lyttede efter hjertet og da hun satte scanneren på min mave fik Hun et spark retur af ham så vi kunne høre det... :P
3
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Rapfisk » 1. okt 2019, 06:49

Lys skrev:Tag

FB_IMG_1569912573972.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Livslinjen: 70 201 201
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lys » 1. okt 2019, 07:13

Rapfisk skrev:
Lys skrev:Tag

FB_IMG_1569912573972.jpg


:lol:

Det er så crazy at vide, at vi har vores små piger hos os inden for få uger :nerve:
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Rapfisk » 1. okt 2019, 07:14

Lys skrev:
Rapfisk skrev:
Lys skrev:Tag

FB_IMG_1569912573972.jpg


:lol:

Det er så crazy at vide, at vi har vores små piger hos os inden for få uger :nerve:

Tænk, at vi skulle være så heldige :lun: :whine:
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6981

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Ladysparrow » 1. okt 2019, 07:28

Rapfisk og Lys - hvor er det spændende. Det er jo lige rundt om hjørnet!! :)
2
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6981

Re: 24+5

Indlægaf Ladysparrow » 1. okt 2019, 08:18

Ladysparrow skrev:
Ladysparrow skrev:Jordemor besøg i dag, hvilket betyder at jeg går hjem fra job om 1 time. Det er tiltrængt da jeg har sovet rigtig dårligt i nat.

Ellers er jeg lidt spændt på hvad det skal handle om i dag.


Det gik rigtig godt, maven blev målt, og hun var tilfreds. Hun lyttede efter hjertet og da hun satte scanneren på min mave fik Hun et spark retur af ham så vi kunne høre det... :P


Vi fik også alle resterende besøg booket, det var altså lidt vildt. Jeg fik alle papirer med blodtype, ect. som jeg skal have med mig når fødslen går igang, eller hvis vi skal ind på sygehuset. (nogengange synes jeg sgu at det er lidt mærkeligt at at de ikke bare kan tage det frem i computeren ved ankomst.) Og så fik vi det de kalder et förlossningsbrev /fødselsberev. Hvor man kan skrive lidt ned om sig selv, forventninger, tanker og ønsker til hvordan fødslen skal foregå. Det har man så med ind når man skal føde, har man den slags i Danmark?
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: 24+5

Indlægaf Lys » 1. okt 2019, 08:29

Ladysparrow skrev:
Ladysparrow skrev:
Ladysparrow skrev:Jordemor besøg i dag, hvilket betyder at jeg går hjem fra job om 1 time. Det er tiltrængt da jeg har sovet rigtig dårligt i nat.

Ellers er jeg lidt spændt på hvad det skal handle om i dag.


Det gik rigtig godt, maven blev målt, og hun var tilfreds. Hun lyttede efter hjertet og da hun satte scanneren på min mave fik Hun et spark retur af ham så vi kunne høre det... :P


Vi fik også alle resterende besøg booket, det var altså lidt vildt. Jeg fik alle papirer med blodtype, ect. som jeg skal have med mig når fødslen går igang, eller hvis vi skal ind på sygehuset. (nogengange synes jeg sgu at det er lidt mærkeligt at at de ikke bare kan tage det frem i computeren ved ankomst.) Og så fik vi det de kalder et förlossningsbrev /fødselsberev. Hvor man kan skrive lidt ned om sig selv, forventninger, tanker og ønsker til hvordan fødslen skal foregå. Det har man så med ind når man skal føde, har man den slags i Danmark?



Vi skal også have vandrejournalen i papir med på hospitalet, men det er kun for en sikkerheds skyld, hvis it svigter. Ellers fungerer den kun som kommunikationskanal mellem lægen og jordemoderen, tror jeg.

Vi kan også vælge at lave en fødeplan med ønsker til fødslen. På min står der bl.a., at jeg gerne vil føde på fødeklinikken (hvor medicinsk smertelindring er udelukket i modsætning til på fødegangen) og at jeg ønsker uforstyrret hud-mod-hud med baby bagefter, så hun så vidt muligt får lov til selv at finde vej til brystet. Men jeg skriver ikke noget om mig selv.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: 24+5

Indlægaf Zonta » 1. okt 2019, 09:42

Ladysparrow skrev:
Ladysparrow skrev:
Ladysparrow skrev:Jordemor besøg i dag, hvilket betyder at jeg går hjem fra job om 1 time. Det er tiltrængt da jeg har sovet rigtig dårligt i nat.

Ellers er jeg lidt spændt på hvad det skal handle om i dag.


Det gik rigtig godt, maven blev målt, og hun var tilfreds. Hun lyttede efter hjertet og da hun satte scanneren på min mave fik Hun et spark retur af ham så vi kunne høre det... :P


Vi fik også alle resterende besøg booket, det var altså lidt vildt. Jeg fik alle papirer med blodtype, ect. som jeg skal have med mig når fødslen går igang, eller hvis vi skal ind på sygehuset. (nogengange synes jeg sgu at det er lidt mærkeligt at at de ikke bare kan tage det frem i computeren ved ankomst.) Og så fik vi det de kalder et förlossningsbrev /fødselsberev. Hvor man kan skrive lidt ned om sig selv, forventninger, tanker og ønsker til hvordan fødslen skal foregå. Det har man så med ind når man skal føde, har man den slags i Danmark?

Ja, i DK har man vandrejournalen med til alle besøg, men det er nu mest fordi de forskellige IT-systemer ikke snakker sammen. Virkelig dumt :stoned:

Det er ikke noget man skal, men jeg synes nu, at mange JM opfordrer én til at tænke over det og gerne skrive det ned. Vi havde en liste med forskellige punkter. Blandt andet, at jeg gerne ville have musik i baggrunden (vi havde selv en højtaler med og havde lavet playlist i Spotify), at lyset gerne måtte være dæmpet, at jeg ikke ville have bistik, at kejsersnit var sidste mulighed, at jeg havde brug for at blive guidet meget og gerne ville vide om alt er normalt og ok. Sådan nogle ting :) Vi afleverede den til JM, da vi fik en fødestue og hun læste den. Da hun overleverede til næste JM ved vagtskifte, fortalte hun også lidt om den.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6981

Re: 24+5

Indlægaf Ladysparrow » 1. okt 2019, 09:50

Zonta skrev:
Ladysparrow skrev:
Ladysparrow skrev:
Ladysparrow skrev:Jordemor besøg i dag, hvilket betyder at jeg går hjem fra job om 1 time. Det er tiltrængt da jeg har sovet rigtig dårligt i nat.

Ellers er jeg lidt spændt på hvad det skal handle om i dag.


Det gik rigtig godt, maven blev målt, og hun var tilfreds. Hun lyttede efter hjertet og da hun satte scanneren på min mave fik Hun et spark retur af ham så vi kunne høre det... :P


Vi fik også alle resterende besøg booket, det var altså lidt vildt. Jeg fik alle papirer med blodtype, ect. som jeg skal have med mig når fødslen går igang, eller hvis vi skal ind på sygehuset. (nogengange synes jeg sgu at det er lidt mærkeligt at at de ikke bare kan tage det frem i computeren ved ankomst.) Og så fik vi det de kalder et förlossningsbrev /fødselsberev. Hvor man kan skrive lidt ned om sig selv, forventninger, tanker og ønsker til hvordan fødslen skal foregå. Det har man så med ind når man skal føde, har man den slags i Danmark?

Ja, i DK har man vandrejournalen med til alle besøg, men det er nu mest fordi de forskellige IT-systemer ikke snakker sammen. Virkelig dumt :stoned:

Det er ikke noget man skal, men jeg synes nu, at mange JM opfordrer én til at tænke over det og gerne skrive det ned. Vi havde en liste med forskellige punkter. Blandt andet, at jeg gerne ville have musik i baggrunden (vi havde selv en højtaler med og havde lavet playlist i Spotify), at lyset gerne måtte være dæmpet, at jeg ikke ville have bistik, at kejsersnit var sidste mulighed, at jeg havde brug for at blive guidet meget og gerne ville vide om alt er normalt og ok. Sådan nogle ting :) Vi afleverede den til JM, da vi fik en fødestue og hun læste den. Da hun overleverede til næste JM ved vagtskifte, fortalte hun også lidt om den.


Ja, det er tosset, jeg er bare lidt en kegle til at huske papir. Men nu hænger det hele på køleskabet - så burde vi jo kunne huske det. :)

Det er også det de foreslår med förlossningsbrevet - og det er egentlig en god måde at tænke lidt over hvad man kunne tænke sig og bekymringer ect. Gode idéer med dæmpet belysning. Musik har vi snakket om og vi skal helt sikkert have lavet en playliste, vi har en som vi startede da vi lige blev kærester, men den indeholder godt nok meget forskelligt og nok ikke alt er lige passende. :lol: Jeg skal føde i Ystad og det er åbenbart det eneste sygehus i Sverige som tilbyder fødsel i vand - jeg har slet ikke tænkt tanken inden og nu overvejer jeg lidt om det kunne være noget at prøve.
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: 24+5

Indlægaf Lys » 1. okt 2019, 10:05

Zonta skrev:
Ladysparrow skrev:
Ladysparrow skrev:
Ladysparrow skrev:Jordemor besøg i dag, hvilket betyder at jeg går hjem fra job om 1 time. Det er tiltrængt da jeg har sovet rigtig dårligt i nat.

Ellers er jeg lidt spændt på hvad det skal handle om i dag.


Det gik rigtig godt, maven blev målt, og hun var tilfreds. Hun lyttede efter hjertet og da hun satte scanneren på min mave fik Hun et spark retur af ham så vi kunne høre det... :P


Vi fik også alle resterende besøg booket, det var altså lidt vildt. Jeg fik alle papirer med blodtype, ect. som jeg skal have med mig når fødslen går igang, eller hvis vi skal ind på sygehuset. (nogengange synes jeg sgu at det er lidt mærkeligt at at de ikke bare kan tage det frem i computeren ved ankomst.) Og så fik vi det de kalder et förlossningsbrev /fødselsberev. Hvor man kan skrive lidt ned om sig selv, forventninger, tanker og ønsker til hvordan fødslen skal foregå. Det har man så med ind når man skal føde, har man den slags i Danmark?

Ja, i DK har man vandrejournalen med til alle besøg, men det er nu mest fordi de forskellige IT-systemer ikke snakker sammen. Virkelig dumt :stoned:

Det er ikke noget man skal, men jeg synes nu, at mange JM opfordrer én til at tænke over det og gerne skrive det ned. Vi havde en liste med forskellige punkter. Blandt andet, at jeg gerne ville have musik i baggrunden (vi havde selv en højtaler med og havde lavet playlist i Spotify), at lyset gerne måtte være dæmpet, at jeg ikke ville have bistik, at kejsersnit var sidste mulighed, at jeg havde brug for at blive guidet meget og gerne ville vide om alt er normalt og ok. Sådan nogle ting :) Vi afleverede den til JM, da vi fik en fødestue og hun læste den. Da hun overleverede til næste JM ved vagtskifte, fortalte hun også lidt om den.


Det med vandrejournalens betydning må også afhænge lidt af region/fødested. På Riget kan de sagtens se alt hvad jordemoder mv skriver i journalen. Det er kun egen læge, der ikke udveksles oplysninger med digitalt (tror jeg), men det har jo mindre og mindre betydning i og med, at sidste lægebesøg ligger ca 2 måneder før termin. Ingen andre end min læge og jordemoder har i øvrigt skrevet på den - hverken til scanning eller i andre sammenhænge.

Så den fysiske vandrejournal udfases jo efterhånden, er jeg sikker på. Til infomødet på Riget sagde de, at det kun var for en sikkerheds skyld, at man skulle have den med. De spørger normalt ikke efter den og man skal ikke aflevere den, når man kommer.
0

Tilbage til "Graviditet"