Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Depeche_Mama » 21. jul 2018, 10:09

Jeg er blevet lidt klogere, min søster fødte sin første hjemme, og fik besked på at lune håndklæder i ovnen til Baby.
Har aldrig hørt om det før nu.
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16140

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Urtekussen » 21. jul 2018, 11:09

Måske afhænger varmebehovet af årstiden man føder på.
Jeg har kun født i november og januar
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

31+4

Indlægaf Joe » 21. jul 2018, 12:05

Vi har fået sønnikes kommode op nu, så vi kan begynde at fylde op med hans ting og tøj. Det indebærer at jeg pt er i gang med at vaske det tøj, vi har købt fra ny (det meste af hans tøj kommer han til at overtage fra sin fætter - og jeg kender min søsters standarder og ved, at det allerede er godt vasket.)
Så føles det altså mere virkeligt at han kommer her om cirka to måneder.

På fredag går jeg på ferie med direkte overgang i graviditetsorlov. Hvilket vil sige sidste arbejdsdag i omkring et år. Ret vildt.
2
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7374

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Neenah » 21. jul 2018, 12:17

Depeche_Mama skrev:
Neenah skrev:
Depeche_Mama skrev:Neenah:

Jeres fødsel, jeres valg!

Tanke nr. 2: varme håndklæder? :lol:

Det er til baby når hun kommer ud :)


Sorry, men har kun hørt om det i amerikanske film, deraf min undren. Der var da ikke varme håndklæder, da jeg fødte sidst i hvert fald.

Jeg lyder nok som nedladende nu, men jeg tror virkelig, man skal passe på med ikke at overtænke fødslen. Når først det hele er i gang, kan du ikke styre ret meget af det alligevel. Sådan havde jeg det også med vores den første. Det eneste, jeg havde forberedt, var en strategi til ikke at gå i panik.

Når det er sagt, så ved jeg godt, at alle er forskellige. Ville det give dig mere ro at have en hjælper med, også selvom du skulle gå på kompromis med hvem det var?


Det er noget, vi har fået at vide skal være der af hjemmefødselsjordemødrene, så det er derfor vi tænker det skal forberedes. Det er der i det hele taget mange af tingene der er, og derfor vi overvejede en fødselshjælper.

Jeg er godt klar over, jeg ikke kan styre ret meget. Det synes jeg egentlig giver sig selv. Men med en hjemmefødsel er der bare nogle muligheder, der ikke er tilgængelige som på hospitalet, og derfor er det rart at have tænkt over hvordan man kan forberede sig så godt som muligt. Det giver mig ro at vide at jeg ikke skal tænke på noget praktisk imens selve fødslen står på, og jeg ved min mand har det på samme måde.

Men jeg tror ikke det vil give mig mere ro at have en hjælper, hvis jeg skal gå på kompromis. Så bliver det nok en stressfaktor i stedet.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7374

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Neenah » 21. jul 2018, 12:21

Det der hjemmefødsel er i det hele taget lidt et udstyrsstykke - sengen skal klodses op (eller der skal en madras på et spisebord), der skal findes gamle håndklæder, vådliggerlagen, bassin (som selvfølgelig kan undlades), købes snacks/saft, sørges for mad til jordemoder (og mand) og alt muligt andet.

Tænker lynhurtige andengangsfødere har det lidt nemmere, når de bare kan poppe en baby på sofaen på et par timer :lol: Aner jo for pokker ikke om vi kommer til at være forskanset herhjemme i halvandet døgn, eller om det hele er overstået inden jeg får set mig om.
1
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Depeche_Mama » 21. jul 2018, 13:39

Neenah skrev:
Depeche_Mama skrev:
Neenah skrev:
Depeche_Mama skrev:Neenah:

Jeres fødsel, jeres valg!

Tanke nr. 2: varme håndklæder? :lol:

Det er til baby når hun kommer ud :)


Sorry, men har kun hørt om det i amerikanske film, deraf min undren. Der var da ikke varme håndklæder, da jeg fødte sidst i hvert fald.

Jeg lyder nok som nedladende nu, men jeg tror virkelig, man skal passe på med ikke at overtænke fødslen. Når først det hele er i gang, kan du ikke styre ret meget af det alligevel. Sådan havde jeg det også med vores den første. Det eneste, jeg havde forberedt, var en strategi til ikke at gå i panik.

Når det er sagt, så ved jeg godt, at alle er forskellige. Ville det give dig mere ro at have en hjælper med, også selvom du skulle gå på kompromis med hvem det var?


Det er noget, vi har fået at vide skal være der af hjemmefødselsjordemødrene, så det er derfor vi tænker det skal forberedes. Det er der i det hele taget mange af tingene der er, og derfor vi overvejede en fødselshjælper.

Jeg er godt klar over, jeg ikke kan styre ret meget. Det synes jeg egentlig giver sig selv. Men med en hjemmefødsel er der bare nogle muligheder, der ikke er tilgængelige som på hospitalet, og derfor er det rart at have tænkt over hvordan man kan forberede sig så godt som muligt. Det giver mig ro at vide at jeg ikke skal tænke på noget praktisk imens selve fødslen står på, og jeg ved min mand har det på samme måde.

Men jeg tror ikke det vil give mig mere ro at have en hjælper, hvis jeg skal gå på kompromis. Så bliver det nok en stressfaktor i stedet.


Så tænker jeg jo, du har svaret der - at det skal være P, eller ingen fødselshjælper.

Det tog mig næsten tre døgn at føde min første. Håber godt nok, det går hurtigere anden gang. Hvis fødslen kommer til at ligne det forløb, får jeg slet ikke lov at blive derhjemme. Det var semi-kompliceret, fordi de ikke kunne måle ham ordentligt. Fik også lagt epi på jordemoderen 'ordre'.
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Moxy-lady » 21. jul 2018, 14:38

Okay, det her kommer til at lyde sygt underligt, men altså: jeg kan se min puls. Eller, mit hjerteslag er det jo nok nærmere. Sad med den ene arm over hovedet før, og observerer så at min top bevægede sig, selvom der ikke var nogen vind. Så kiggede jeg ned på min mave - og holdt vejret, og den bevægede sig også i takt med min puls. Forleden kunne jeg se det nede ved knysten, den kæmpe åre der går nedenunder. Jeg aner ikke om det er graviditetsbetinget, jeg har bare aldrig observeret det før. Mit blodtryk og alt det er helt fint. Kan et hjerte slå kraftigere fordi det pumper mere blod rundt eller sådan noget?
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Depeche_Mama » 21. jul 2018, 14:54

Moxy-lady skrev:Okay, det her kommer til at lyde sygt underligt, men altså: jeg kan se min puls. Eller, mit hjerteslag er det jo nok nærmere. Sad med den ene arm over hovedet før, og observerer så at min top bevægede sig, selvom der ikke var nogen vind. Så kiggede jeg ned på min mave - og holdt vejret, og den bevægede sig også i takt med min puls. Forleden kunne jeg se det nede ved knysten, den kæmpe åre der går nedenunder. Jeg aner ikke om det er graviditetsbetinget, jeg har bare aldrig observeret det før. Mit blodtryk og alt det er helt fint. Kan et hjerte slå kraftigere fordi det pumper mere blod rundt eller sådan noget?


Altså det tror jeg altid, jeg har kunnet se.
3
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Moxy-lady » 21. jul 2018, 15:03

Depeche_Mama skrev:
Moxy-lady skrev:Okay, det her kommer til at lyde sygt underligt, men altså: jeg kan se min puls. Eller, mit hjerteslag er det jo nok nærmere. Sad med den ene arm over hovedet før, og observerer så at min top bevægede sig, selvom der ikke var nogen vind. Så kiggede jeg ned på min mave - og holdt vejret, og den bevægede sig også i takt med min puls. Forleden kunne jeg se det nede ved knysten, den kæmpe åre der går nedenunder. Jeg aner ikke om det er graviditetsbetinget, jeg har bare aldrig observeret det før. Mit blodtryk og alt det er helt fint. Kan et hjerte slå kraftigere fordi det pumper mere blod rundt eller sådan noget?


Altså det tror jeg altid, jeg har kunnet se.


Okay, det har jeg aldrig selv observeret. Men det føles virkelig specielt. Hvis jeg sidder helt stille kan jeg næsten mærke det i hele kroppen. Det er faktisk ret forstyrrende, og nok derfor jeg først har lagt mærke til at jeg også kan se det, her for nyligt.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 21. jul 2018, 20:16

Neenah skrev:Det der hjemmefødsel er i det hele taget lidt et udstyrsstykke - sengen skal klodses op (eller der skal en madras på et spisebord), der skal findes gamle håndklæder, vådliggerlagen, bassin (som selvfølgelig kan undlades), købes snacks/saft, sørges for mad til jordemoder (og mand) og alt muligt andet.

Tænker lynhurtige andengangsfødere har det lidt nemmere, når de bare kan poppe en baby på sofaen på et par timer :lol: Aner jo for pokker ikke om vi kommer til at være forskanset herhjemme i halvandet døgn, eller om det hele er overstået inden jeg får set mig om.


Min JM hvor jeg skal føde, som jo er på en privatklinik, sagde til mit ønske om hjemmefødSel, at det var jo næsten det samme som at føde hos dem. Vi slap bare for al svineriet og udstyret derhjemme og de sørgede for det hele inkl at rydde op :lol:
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

36+5

Indlægaf Zonta » 21. jul 2018, 21:18

Vi havde en gammel klapstol, hvor ryglænet var en lille smule i stykker. Den er blevet badestol til mig nu :blush: støttestrømper og badestol - Hej Zonta, 85 år :wave:

Til gengæld er det rart at kunne sidde ned og bade i iskoldt vand - og jeg har endda fået barberet mig - über alles! :banan: En anelse besværligt, men det gik. Haha.

Tidligere i dag havde jeg totalt melt down og skældte min mand ud fordi han ikke kunne finde ud af at give mig støttestrømper på. De er bare så svære at få på og kombineret med mega meget væske i fødderne, som gør sindssygt ondt, kunne jeg ikke overskue andet end at hulke-græde. Så' deeeet er nok meget godt der ikke er så lang tid tilbage :genert:
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

23+0

Indlægaf Moxy-lady » 21. jul 2018, 22:15

Tude indlæg coming up.

Jeg er simpelthen så trist over at jeg ikke har en specielt fin, gravid mave som så mange andre. Jeg kan stadig ikke mærke lillepigen særlig meget, selvom jeg helt klart har en fornemmelse af at hun er der og trives. Men jeg kan bare se og høre om andre der har mærket liv dagligt i ugevis, og nu dukker der i november terminsgruppen på fb videoer op hvor man ligefrem kan se babyerne ligge og møffe rundt inde i maven. Jeg VED godt at alle graviditeter er forskellige og at det er en dårlig ide at følge sådan nogle grupper når jeg bliver trist over opslagene. Jeg er bare så misundelig :trist:

Jeg har i øvrigt også barberet mig i sag, shit et besvær. Det tog nok tyve minutter, og bagefter kunne jeg se at jeg havde skåret mig helt vildt, fordi jeg ikke kunne se en skid :lol: men nu er jeg da i det mindste ikke halvt gorilla :banan:
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 22. jul 2018, 07:46

Moxy, jeg synes også der gik laaaang tid inden jeg mærkede noget. Og ALLE spurgte bare hele tiden fra uge 15 nærmest, om jeg var begyndt at mærke noget. Så her følte jeg mig også ret forkert. Men det skal nok komme. Jeg har dog moderkagen foran og oplever slet ikke de der glidende bevægelser under maveskindet, som jeg kan se i terminsgrupper at ændre gør, men kun puf og spark.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16140

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Urtekussen » 22. jul 2018, 07:53

Moxy, jeg havde moderkagen foran ved de to første, og ved nr 1 så man først en lillebitte dunk fra uge 20,og jeg mærkede først liv fra uge 25 hver dag.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7374

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Neenah » 22. jul 2018, 08:02

Der gik ikke så lang tid inden jeg mærkede liv, men puf og spark var også det eneste jeg mærkede i meeeeget lang tid. Jeg tror først det er inden for de sidste 2-3 uger jeg ville have været i stand til at lave en video med bevægelser (med mindre jeg ville have lyst til at sidde og filme min mave i halve timer ad gangen).
0

Tilbage til "Graviditet"