Hvormår og hvordan?

Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Hvormår og hvordan?

Indlægaf Ladysparrow » 8. jun 2019, 06:14

Hvornår og hvordan fortalte i at i ventede jer?

Det eneste vi er sikre på er at der bliver inget opslag på Facebook. Ingen af os er tilhængere eller bruger Facebook til opslag.

Jeg har allerede nu svært ved at holde mund. Men vil gerne vente lidt endnu, da jeg ikke har været ved JM endnu, jeg har dog fortalt min bedste veninde det.

Mine forældre bliver bedsteforældre for første gang i slutningen af august - og da min bror fortalte dem det var det med et scannings billlede. Det er første gang for min kærestes forældre.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Hvormår og hvordan?

Indlægaf Neenah » 8. jun 2019, 06:32

Vi fortalte det til nogle nære venner allerede et par dage efter positiv test. Vi skulle holde nytår sammen, så det gav sig selv.

Nogle andre venner fik det at vide løbende efterhånden som vi sås. Forældre fik det at vide omkring 11+0, da vi alligevel skulle ses. Til min mands forældre sagde vi det bare. Mine fik en ramme med et citat om bedsteforældre.

Resten fik det at vide efter NF. Vi gav min farmor en "olde"-kop i fødselsdagsgave, da vi var samlet.
1
SjuskeMor
Indlæg: 292
Tilmeldt: 20. okt 2018, 10:00
Kort karma: 28
Likede indlæg: 311

Re: Hvormår og hvordan?

Indlægaf SjuskeMor » 8. jun 2019, 07:01

Min mor er ret intuitiv, så hun har gættet det hver gang. Min mand har bare ringet rundt til sine forældre og søstre og sagt det ret tidligt. Vi har mistet én gang, og det var de så alle sammen en del af, fordi de fik det at vide ret tidligt. Jeg tror også de ville blive skuffet hvis de fandt ud af at vi havde gemt det for dem.

Venner og bekendte har jeg som regel ikke rigtig sagt det til på den måde, de har fundet ud af det hen af vejen eller når maven viste sig. Jeg har så alligevel lavet et opslag på Facebook omkring kønnet de sidste 2 gange, fordi jeg ikke kan overskue alle de der spørgsmål og kommentarer, som altid kommer når man kun har børn af samme køn. Jeg gider ikke have den samme samtale hele tiden. Det er nok anderledes når det er første barn man venter. Der blander folk sig også mindre i kønnet.

Jeg synes man skal sige det tidligt til dem man føler sig tryg ved, og som man gerne vil tale med det om hvis man skulle være så uheldig at miste. Det kan i øvrigt være en stor fordel at have folk man kan snakke med den slags om også. Men det går selvfølgelig godt for jer :)
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvormår og hvordan?

Indlægaf Sangius » 8. jun 2019, 07:09

En god regel er, kun at sige det til dem, du har lyst til at dele dårlige nyheder med.
Hvis det nu - knock on wood - skulle gå galt, er det virkelig træls at skulle kontakte 10 mennesker for at fortælle om det, så ingen begynder at spørge til maven senere hen.

Personligt fortalte jeg det til min mor og til mine nærmeste veninder. :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Hvormår og hvordan?

Indlægaf Lys » 8. jun 2019, 07:16

Mine forældre og søskend fik det at vide telefonisk med det samme. En flok veninder, der godt vidste, at der var en mulighed for graviditet, fik en besked i vores gruppechat. Andre veninder fik det at vide, når jeg så dem - uanset før/efter NF-scanning, men jeg havde også set hjerteblink i uge 8. Min arbejdsgiver og bredere familie fik det at vide efter NF-scanning. Mit professionelle netværk fik det at vide via LinkedIn, da jeg var godt halvvejs, fordi jeg delte opslaget vedr behov for en barselsvikar til min stilling, men ellers tænker jeg ikke at annoncere det via sociale medier.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Hvormår og hvordan?

Indlægaf Danseprinsesse » 8. jun 2019, 07:16

Mine to bedste veninder fik en sms med billedet af den positive test, kort tid efter den var lavet.

Min nærmeste familie fik det at vide i julen, hvor vi var sammen med dem alle, der var jeg ca. 10 uger henne.
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvormår og hvordan?

Indlægaf JoyNips » 8. jun 2019, 07:55

Nogle af mine veninder fik besked med det samme.
Alle andre, familie inkl, fik først efter NF. Vi sagde det bare til dem, det var ikke noget vi havde behov for at lave en gimmick ud af.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Iforbifarten
Indlæg: 569
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 991

Re: Hvormår og hvordan?

Indlægaf Iforbifarten » 8. jun 2019, 18:14

Meget forskelligt. Første var ivf og jeg havde mistet en del gange, der var forældre/svigerforældre og tætteste veninder med nærmest før ægget var retur. Resten fik besked efter NF. Her i anden omgang vidste fire meget tætte veninder det fra positiv test og ville vi egentlig vente med alle andre til efter NF, men jeg havde det så skidt at selv min chef blev informeret i uge 8. Vi har bare fortalt det når vi sås eller skrevet en sms og noget er nået videre via forældre.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Hvormår og hvordan?

Indlægaf FruKuk » 8. jun 2019, 21:27

Første gang fortalte HrKuk det i sin tale til vores bryllup. Her var jeg 13 uge henne.

Anden gang fortalte vi det omkring uge 7-8 stykker grundet massiv opkast
1
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7722
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11407

Re: Hvormår og hvordan?

Indlægaf Kerrigan » 8. jun 2019, 21:50

Jeg fortalte mine forældre det da jeg var seks uger henne, min biologiske mor fik det at vide i torsdags. Jeg fortalte en klassekammerat det da jeg var omkring seks uger henne, simpelthen fordi jeg var kvalmeramt og konstant sulten.
Jeg fortalte det også til en underviser da jeg var seks-syv uger henne, det var simpelthen fordi jeg var så udmattet og havde enormt meget åndenød da jeg skulle til en samtale med hende.

Derudover ved min kærestes forældre, søskende og hans bedste venner det.

Så temmelig mange. :lol:

Resten får det at vide hen ad vejen. Det gælder om at fortælle det når man er komfortabel.

Edit: Har også fortalt det til en veninde herinde fra da vi så Eurovision sammen i maj måned (omkring otte uger).
Senest rettet af Kerrigan 8. jun 2019, 22:15, rettet i alt 1 gang.
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvormår og hvordan?

Indlægaf hotlips » 8. jun 2019, 22:08

Faren, kæresten og bedste veninden fik det at vide med det samme, ingen andre fik noget at vide før jeg var ovre nakkefolds scanningen.
Jeg har mistet fire gange tidligere og selvom det var længe siden så bliver sådan noget jo siddende men det betød meget for mig at få lov til at fortælle det som en god nyhed, ikke som hvis og måske hvis det nu går godt.

Jeg synes jeg vænnede mig til at holde mund med det ret hurtigt så var det ikke spor svært, jeg syntes det var meget hyggeligt at gå og gemme på min fantastiske lille hemmelighed.
Jeg havde håbet at vente til uge 16 med at sige det, men jeg fik en badebold på 7 kilo på ingen tid så det var lige alt at jeg kunne gemme den til uge 12.
1
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Hvormår og hvordan?

Indlægaf Ladysparrow » 9. jun 2019, 07:00

Tak for de gode råd. Især det med med kun at dele med dem du er står til at fortælle evt. Dårlige nyheder med.

Mine forældre bor i Danmark, så der bliver det en telefonopringning eller hvis jeg kan holde mig så længe til at vi er i Danmark i slutningen af juli. Min kærestes familie bor i Frankrig så der bliver det på samme måde, dem kommer vi også til at se når vi er i Danmark.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Hvormår og hvordan?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jun 2019, 07:12

Det fortæller man præcis når man føler sig tryg og parat. Mange fik det først at vide da jeg havde født vores datter til jul sidste år. Flere fik det at vide da jeg var omkring 20. uge og jeg fortrød bitterligt at jeg ikke havde ventet. Men jeg har også en historik som gør at jeg gjorde sådan.

Med vores søn fortalte vi det efter nakkefold i uge 12.
0

Tilbage til "Graviditet"