Angst for graviditet og fødsel

Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Angst for graviditet og fødsel

Indlægaf Ata » 9. maj 2019, 08:40

Rapfisk skrev:Dit fødested vil også have et program for sårbare gravide, som du helt sikkert vil blive tilknyttet. Mange steder har de også kendt jordemoder-ordning, hvor sårbare gravide altid føder med den jordemoder, de har gået hos i graviditeten (eller måske én ud af to eller tre).

Jeg har haft det ambivalent med graviditet. På den ene side har jeg altid ønsket mig det, men på den anden side er det altså også freaky. Jeg synes særligt, det er mærkeligt med maven, og jeg synes ikke, gravide maver er særlig skønne at se på ( :tie: ). Men det er fedt, at jeg har min baby derinde. Det er jo min baby. Det føles lidt som at have den i en slynge tæt på mig, bare indbygget. Nu er den så godt nok heller ikke begyndt at bevæge sig ret meget endnu.

Pludselig har jeg fået den dér "f**k, hvad har jeg rodet mig ud i" i forhold til fødslen, men ellers har det virkelig hjulpet mig, at jeg har læst fødselsbeskrivelser herinde og på den gamle debat altid. Jeg tror, vi ligner hinanden på den måde, at viden er magt og giver tryghed.

Jeg synes til gengæld at fødselsberetninger er helt forfærdelige og slet ikke nogen hjælp. Det der hjalp mig var fødselsforberedelse og at få en grundig forståelse af, hvad der skulle ske og mulige komplikationer.

Det med at føde med fast jordemoder - jeg tænker bare, at det jo ikke dur med en "offentlig jordemoder". Fordi - de går jo hjem, når de har fri. Så skifter man jordemoder midt i det hele og det synes jeg ikke var særligt sjovt.
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Angst for graviditet og fødsel

Indlægaf Chachacha » 9. maj 2019, 10:16

Zonta skrev:
Men det er jo fakta, at langt størstedelen af førstegangsfødende får en bristning

Nu skrev den anden debattør jo ikke at det er normalt og relativt ufarligt at briste, men at hun selv var blevet invalideret af at føde (!)

Og det er selvfølgelig ganske tragisk, men også ret off i en personlig tråd om fødselsangst IMO.
4
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Angst for graviditet og fødsel

Indlægaf Zonta » 9. maj 2019, 10:34

Chachacha skrev:
Zonta skrev:
Men det er jo fakta, at langt størstedelen af førstegangsfødende får en bristning

Nu skrev den anden debattør jo ikke at det er normalt og relativt ufarligt at briste, men at hun selv var blevet invalideret af at føde (!)

Og det er selvfølgelig ganske tragisk, men også ret off i en personlig tråd om fødselsangst IMO.

Det er klart. Det er forkert at fremstille det som at man bliver invalideret af at føde. Det er ikke normalen. Man kan godt føle man er blevet kørt over af et godstog, men det går heldigvis ret hurtigt og ukompliceret over igen.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Angst for graviditet og fødsel

Indlægaf Rapfisk » 9. maj 2019, 10:57

Ata skrev:
Det med at føde med fast jordemoder - jeg tænker bare, at det jo ikke dur med en "offentlig jordemoder". Fordi - de går jo hjem, når de har fri. Så skifter man jordemoder midt i det hele og det synes jeg ikke var særligt sjovt.

Men det er jo netop derfor, hospitalerne har lavet "kendt jordemoder"-ordninger, hvor de garanterer, at én af 1-2, måske 3 jordemødre altid er tilgængelig.

Hvad angår fødselsberetninger, så har jeg ikke været til fødselsforberedelse endnu, men jeg synes, det har hjulpet mig at læse om andre helt almindelige kvinders oplevelser, fordi de også fokuserer på, at det, der lyder slemt, måske slet ikke er det. Og fordi der er en forløsning i langt de fleste ved, at de ender godt. Det giver et andet billede end når en professionel siger, at langt de fleste ender godt. Selv om begge perspektiver helt sikkert kan give noget.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Angst for graviditet og fødsel

Indlægaf Myresluger » 9. maj 2019, 16:17

Jeg var meget bekymret for fødslen. Som i, at jeg forbød min mand at nævne klip og bristninger og den slags. Derudover skulle der ikke være mere end det allermest nødvendige personale på stuen. Da jeg så fødte tog kroppen fuldstændig over. Jeg var fuldstændig lige glad med den horde af mennesker der var på stuen (jeg har tvillinger og det er noget af et tilløbsstykke på en stille dag på fødegangen). Det gjorde selvfølgelig ondt, men på trods af opkast og bristning undervejs var jeg sådan lidt: var det bare det.. Jeg må sige at tanken om fødslen var meget værre en det var. Jeg var overhovedet ikke utryk - og smerter er lettere at håndtere, når man ved hvorfor det gør ondt
1
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Angst for graviditet og fødsel

Indlægaf Vixen » 9. maj 2019, 18:05

Jeg har tænkt en del over denne tråd, og jeg vil lige tilføje til mit andet indlæg, at jeg også er ENORMT bange for smerte generelt. Hvis jeg får at vide, at et eller andet måske gør lidt ondt (f.eks. hos lægen) så spænder jeg helt op og bliver utilpas allerede inden det sker. Og hvis jeg slår mig, bliver jeg typisk svimmel og kvalm, hvilket jeg også tolker som en slags irrationel frygt. Men de smerter, jeg fik under veerne og fødslen, gjorde mig ikke bange. Jeg blev utålmodig og selvfølgelig anspændt over smertegraden, men jeg var ikke angst over det på samme måde, som når jeg har oplevet at komme til skade. Det var en helt anden slags smerte, synes jeg.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Angst for graviditet og fødsel

Indlægaf Straniera » 11. maj 2019, 11:16

Jeg kendte engang en kvinde, der havde så meget angst for at føde anden gang, at hun valgte ikke at få flere børn. Hun blev så gravid ved et uheld, og søgte hjælp hos en privat jordemoder, der også var uddannet psykoterapeut, som havde terapiforløb for kvinder med fødselsangst og den slags.
Kvinden endte med at have en ganske god fødsel, og fik tilmed et tredje barn.

Måske er der lignende hjælp at hente, hvor du bor?
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Angst for graviditet og fødsel

Indlægaf Filipai » 9. jul 2019, 08:56

Petrix skrev:Jeg tror lige I kan klare det ;)


Hold nu kæft jeg synes det er upassende. At sådan opsøge en tråd uden aktivitet i de sidste måneder, for så at smide sådan et latterligt billede op. Angsten er sgu reel, og så kommer der sådan en tø hø joke.
6
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Angst for graviditet og fødsel

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. jul 2019, 09:01

Filipai skrev:
Petrix skrev:Jeg tror lige I kan klare det ;)


Hold nu kæft jeg synes det er upassende. At sådan opsøge en tråd uden aktivitet i de sidste måneder, for så at smide sådan et latterligt billede op. Angsten er sgu reel, og så kommer der sådan en tø hø joke.


Skulle lige til at skrive det samme.
Der er ikke engang den (måske) formildende omstændighed, at titlen på tråden kan misforstås. Det ER meget tydeligt, hvad det her handler om, og hvor seriøst det er, alene ud fra titlen at dømme :stoned:
0

Tilbage til "Graviditet"