Hjemmefødsel - erfaringer?

Sødten
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11. aug 2017, 19:15
Kort karma: 0
Likede indlæg: 12

Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf Sødten » 25. mar 2019, 08:07

Hej :-)

Er der nogen herinde, som har erfaring med at føde hjemme, og som vil dele deres oplevelse med det? :-)

Jeg har læst meget om hjemmefødsler på nettet, og mange siger, at det er ligeså sikkert som at føde på hospitalet. I bl.a. Holland føder en del kvinder hjemme, men i Danmark er det ikke så udbredt.

Jeg er førstegangsfødende, og nogle i min omgangskreds mener, at jeg er helt skør ift. at overveje at føde hjemme den første gang, når jeg ikke har prøvet det før.

Men jeg bryder mig virkelig ikke om hospitaler... og hele stemningen på et hospital gør mig stresset og usikker. Så jeg er sikker på, at jeg ville føle mig mere tryg hjemme i rolige omgivelser.
0
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf Kolibrien » 25. mar 2019, 08:19

Jeg har desværre ikke født hjemme, men ville gerne ved begge mine fødsler. Det kunne dog ikke lade sig gøre, da jeg blev sat igang.

Min jordemoder støttede rigtigt meget op om en hjemmefødsel og sagde, at det var meget sikkert og at man altid kunne komme på hospitalet, hvis det blev nødvendigt.

Jeg kender flere der har født hjemme, og alle siger det er en god oplevelse.
Senest rettet af Kolibrien 25. mar 2019, 08:36, rettet i alt 2 gange.
0
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf Kolibrien » 25. mar 2019, 08:21

Jeg har desværre ikke født hjemme, men ville gerne ved begge mine fødsler. Det kunne dog ikke lade sig gøre, da jeg blev sat igang.

Min jordemoder støttede rigtigt meget op om en hjemmefødsel og sagde, at det var meget sikkert, og at man altid kunne komme på hospitalet, hvis det blev nødvendigt. Forudsat at man ikke har for langt, selvfølgelig.

Jeg kender flere der har født hjemme, og alle siger det er en god oplevelse.

Jeg oplevede dog en del modstand fra folk omkring mig. De synes det var ulækkert og hippieagtigt, og jeg skulle “forsvare” det en del. Så det skal du nok også have in mente, hvis du ender med at ville føde hjemme.

Held og lykke.
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf Depeche_Mama » 25. mar 2019, 08:24

I Aalborg er der hjemmefødselscafe, hvor man kan komme og høre mere - det var vi til, og det var rigtigt godt. Man kan også stille spørgsmål - det er en jordemoder, som holder det.
Succesraten for hjemmefødsler er bedst ved flergangsfødende, men det betyder ikke, at man skal fravælge det som førstegangsfødende.

Vi endte med at fravælge det anden gang (overvejede det slet ikke første gang), på baggrund af en hård første fødsel. Men det var super rart at have fravalgt på et ordentligt oplyst grundlag.
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf godtnavn » 25. mar 2019, 10:18

Jeg har heller ikke født hjemme, da jeg fik svangerskabsforgiftning sidst og derfor skulle på hospitalet, men denne gang planlægger vi igen hjemmefødsel og håber det lykkes.

Jeg synes altså ikke du er skør :) Ikke mere end mig i hvert fald :lol: Du har altid ret til at ombestemme dig, også under fødslen, så du kan altid tage på hospitalet hvis det ikke er som du forventede. Jeg tror dog ikke du ombestemmer dig, for jeg kan ikke forestille mig at en hjemmefødsel ikke er rare end en hospitalsfødsel, altså selvfølgelig ryger du på hospitalet hvis ngoet er galt, men jeg tror ikke du selv vælger om under fødslen :) Bare den ro med ikke at skulle ud af døren men at jordemoder kommer til mig synes jeg er fantastisk, ike nogen vurdering af "er jeg nu langt nok til at tage på hospitalet? Vil de bare sende mig hjem igen?" osv. er man ikke langt nok tager jordemoderen jo bare afsted igen og kommer senere :) Jeg håber at kunne skrive en god historie om hjemmefødsel herinde om et par måneder :)
0
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf Straniera » 25. mar 2019, 12:00

Jeg kender flere, som har født hjemme, og de taler varmt om deres fødsler.
Min veninde, der havde planlagt at føde hjemme, blev overflyttet til hospitalet. Det var selvfølgelig ærgerligt, men det foregik stille og roligt og i egen bil. Hun var glad for, at hun nåede at være hjemme i så lang tid som muligt.

Jeg ved, der findes en facebook-gruppe for hjemmefødere, og så er det vist noget med, at der blandt jordemødre er en ret høj procentdel, der vælger hjemmefødsel, hvilket siger lidt om, at det måske ikke er så tosser en idé.
0
SjuskeMor
Indlæg: 292
Tilmeldt: 20. okt 2018, 10:00
Kort karma: 28
Likede indlæg: 311

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf SjuskeMor » 25. mar 2019, 13:18

Jeg kender masser som har født hjemme, nogle flere gange endda. Og det kan man sagtens, og man har jo jordemoder på også. Hvis jeg kunne ville jeg gerne, men det er desværre totalt udelukket.
0
ElizabethBennet
Indlæg: 18
Tilmeldt: 13. dec 2018, 07:46
Kort karma: 3
Likede indlæg: 46

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf ElizabethBennet » 25. mar 2019, 13:19

Jeg har født hjemme 2. gang, og det var en meget bedre oplevelse end 1. gang. Jeg vil varmt anbefale det. Hvis du har nogen spørgsmål vil jeg gerne svare så godt som jeg kan :)
0
Brugeravatar
Dublin-mudslide
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. sep 2015, 11:30
Kort karma: 11
Likede indlæg: 81

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf Dublin-mudslide » 25. mar 2019, 13:24

Sødten skrev:Hej :-)

Er der nogen herinde, som har erfaring med at føde hjemme, og som vil dele deres oplevelse med det? :-)

Jeg har læst meget om hjemmefødsler på nettet, og mange siger, at det er ligeså sikkert som at føde på hospitalet. I bl.a. Holland føder en del kvinder hjemme, men i Danmark er det ikke så udbredt.

Jeg er førstegangsfødende, og nogle i min omgangskreds mener, at jeg er helt skør ift. at overveje at føde hjemme den første gang, når jeg ikke har prøvet det før.

Men jeg bryder mig virkelig ikke om hospitaler... og hele stemningen på et hospital gør mig stresset og usikker. Så jeg er sikker på, at jeg ville føle mig mere tryg hjemme i rolige omgivelser.


Er der noget specifikt du vil vide?

Jeg fødte hjemme 2. gang - jeg kan kun varmt anbefale det. Skal jeg have flere børn, så skal jeg klart føde hjemme igen.
0
Sødten
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11. aug 2017, 19:15
Kort karma: 0
Likede indlæg: 12

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf Sødten » 25. mar 2019, 15:09

Tak for jeres svar :-)

Til jer, der har født hjemme... fødte I i fødselskar, i sengen eller? Hvad fungerede godt for jer?

Hvordan oplevede I det med ikke at have mulighed for epidural og andre smertestillende? Tanken om at afskære sig selv fra en epidural fx, når man vælger at føde hjemme, er en lille smule skræmmende.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf Lilleluftballon » 25. mar 2019, 16:22

Jeg havde også en hel perfekt hjemmefødsel, kan kun anbefale det. Fødte bare i vores seng, havde ikke noget fødekar.
0
Sødten
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11. aug 2017, 19:15
Kort karma: 0
Likede indlæg: 12

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf Sødten » 25. mar 2019, 16:25

SurSødSovs skrev:Jeg kender kun en og det endte tragisk, da de opdagede behovet for lægehjælp for sent til, de kunne nå på sygehus.

Eller to, hvor den ene endte fint, da naboen var læge - det var en uplanlagt hjemmefødsel.

Hvor hurtigt vil du kunne transporteres på sygehus?



Jeg bor 15 minutters kørsel i bil fra Hvidovre hospital.
0
Brugeravatar
Dublin-mudslide
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. sep 2015, 11:30
Kort karma: 11
Likede indlæg: 81

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf Dublin-mudslide » 25. mar 2019, 17:34

Sødten skrev:Tak for jeres svar :-)

Til jer, der har født hjemme... fødte I i fødselskar, i sengen eller? Hvad fungerede godt for jer?

Hvordan oplevede I det med ikke at have mulighed for epidural og andre smertestillende? Tanken om at afskære sig selv fra en epidural fx, når man vælger at føde hjemme, er en lille smule skræmmende.


Bare på sofaen :)

Jeg fik heller ikke noget smertestillende ved min første fødsel på trods af den varede 50+ timer, så det tænkte jeg ikke over.
Nåede faktisk kun at tænke, at jeg godt kunne drikke en lille tår rødvin, da det gjorde ret naller, men nåede aldrig at spørge. Fødsel nr. 2 gik ret stærkt.

Jeg kunne godt få lattergas (det tilbydes nogle steder), men har aldrig brudt mig om det, så jeg bad ikke om det.
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf TomKah » 25. mar 2019, 18:40

Hvad lægger man ud over for at dække "skaderne" - sådan af dem nysgerrighed.
Jeg har ikke selv nogen erfaring. Jeg bliver også mega stresset af hospitalet og har født ambulant. Det var det rigtige valg for mig, og tog stressen af. Har dog aldrig været på hospitalet mere end 1,5 time inden fødsel.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hjemmefødsel - erfaringer?

Indlægaf Sof » 25. mar 2019, 20:00

Vi nåede næsten ikke ind på hospitalet før jeg fødte første gang, flere jordemødre har siden sagt at det måske kunne være jeg skulle overveje hjemmefødsel en anden gang.

Er ikke gravid endnu, så jeg har kun undersøgt meget overfladisk om det, men jeg tror godt det kunne være noget for mig. Min umiddelbare tanke er at gå efter et fødekar, gad også godt have været i vand med den første, men det var der ikke tid til. Min eneste frygt er egentlig at jeg synes vi bor lidt dumt i forhold til det hospital vi er knyttet til, skulle noget gå galt. Af alle de fødselsberetninger jeg har været igennem, har det dog kun været et fåtal hvor det har været galt på en måde hvor en ambulance havde travlt travlt.
0

Tilbage til "Graviditet"