Amning

Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Amning

Indlægaf Sangius » 3. maj 2018, 19:36

Det er også rart at vide, at ikke alle kan pumpe ud. Du kan måske være sådan en, der kan pumpe en kvart ml ud, men alligevel har du masser af mælk.
Baby stimulerer brystet anderledes og væsentlig bedre end pumpen, og for nogen vil nedløbet altså bare ikke samarbejde med pumpen.
Så du kan ikke vurdere hvor meget mælk du har, på baggrund af pumpen :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Amning

Indlægaf godtnavn » 3. maj 2018, 21:42

Jeg skulle til at skrive det samme som Sangius, jeg har en tyk mælkeglad tumling der aldrig har været i nærheden af at veje for lidt (hun har ligget midt på normalkurven, inditl hun var 6 måneder og begyndte at få mad, men ikke ville skære ned på mælken af den grund, så hoppede hun lige et par kurver op) og at pumpe 20 ml ud tog mig en time. Så første gnag jeg var væk fra hende måtte jeg over en uge pumpe 20 ml ud om dagen... Havde jeg pumpet i starten ville jeg nok have overbevist mig selv om at jeg ikke havde mælk nok...
1
Brugeravatar
Dublin-mudslide
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. sep 2015, 11:30
Kort karma: 11
Likede indlæg: 81

Re: Amning

Indlægaf Dublin-mudslide » 13. maj 2018, 20:07

JoyNips skrev:Jeg er anarkist og svarer altså selvom jeg kun har ét barn.

Jeg havde fra venner hørt at amning var den helt store udfordring, så jeg forberedte mig. Jeg meldte mig ind i ammenet og netværk for amning af børn 0-2 år på facebook og læste med og jeg så videoer på youtube om deep latch. Så jeg havde egentlig en temmelig god viden om hvordan teknikken skulle være og ikke mindst om, hvilke hurdler, jeg kunne møde - fussy evenings, appetitspring, ammestrejke osv. Det har helt klart hjulpet. Jeg har anbefalet alle veninder, der har fået børn efter mig at gøre det samme. Vi får ikke længere overleveret viden på samme måde som tidligere, så vi er nødt til at opsøge den selv.

Jeg har haft et ret problemfrit ammeforløb, selvom min søns teknik ikke var helt i top - han har aldrig villet tage brystet så dybt, som han egentlig burde, men det har heldigvis altid været smertefrit for mig alligevel.
Han er 15 mdr nu og ammes stadig morgen, aften og hvis/når han vågner om natten. Han har aldrig fået en dråbe erstatning, heller ikke da vi opstartede mad.

Jeg valgte iøvrigt selv at tage hjem fremfor på barselshotel og det tror jeg er rigtig sundt for amningen. At etablere amning kræver ro og stressfri omgivelser og for mig ihvertfald er den ro ikke at være "indlagt". Jeg sad derhjemme og lagde barnet til i nærmest hele hans vågne tid i starten. Mange af mine veninder som var på barselshotel fik at vide at de skulle lægge deres børn til hver 3. time og de fik også hurtigt stukket en flaske i hånden før deres mælk overhovedet var løbet til. Det er en glimrende måde til at få lavet rod i produktionen fra start...
Baby fødes med en madpakke og kan sagtens klare sig på råmælk til mælken løber rigtigt til. Min løb fx først til på 5. dagen.

Hvad jeg gerne ville have vidst? Hmm, jeg følte egentlig, at jeg havde den viden, jeg havde brug for, for jeg søgte den aktivt. Men hvis jeg fx kigger på årsager til at folk i min mødregruppe er stoppet med amning, så er lidt af den viden, de har manglet i hvert fald at:
- din produktion følger barnets efterspørgsel. Læg barnet mere til og du laver mere mælk. Stik barnet en flaske mme og din produktion øges sjovt nok ikke. Det er et ret simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel.
- det er et fåtal, som ikke kan amme eller som ikke har mælk nok. Hvis så mange ikke havde kunne amme igennem tiden var mennesket uddødt for længe siden.
- fussy evenings er normale. Det betyder ikke at du ikke kan mætte dit barn.
- appetitspring er normale. Se pkt 1. Hvis du vil øge din produktion skal du amme mere, ikke give erstatning.
- ammestrejke er normalt. Særligt ved 12 uger. Am mens barnet sover, mens du hopper på en bold, mens du får rundt og synger - whatever works. Det går over.


Er der videoer, du særlig lærte meget af som du vil linke til?
0
Brugeravatar
Dublin-mudslide
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. sep 2015, 11:30
Kort karma: 11
Likede indlæg: 81

Re: Amning

Indlægaf Dublin-mudslide » 13. maj 2018, 20:17

billiebean skrev:Vi venter et barn til juni, og jeg er ved at forberede mig lidt på det nye liv herunder sætte mig lidt ind i amningen.

Det er gået op for mig, at det åbenbart ikke er noget, der bare fungerer fra dag ét. Har efterhånden lige så mange venner, der har måttet opgive som venner der har ammet (og altså ikke opgivet, fordi de ikke prøvede nok eller ikke "gad", men af reelle årsager).

Så mødre:
Hvordan var jeres ammeforløb?
Er der noget I ville ønske I havde vidst/forberedt jer på?
Hvordan sikrer man sig en god sutteteknik fra starten, når man i dag bliver sendt hjem timer efter fødslen og jo står med det alene?
Hvem kontakter man, hvis det går skævt i starten/hvor får man hjælp?
Andre gode tips og pointer?

:blomst:


Tillykke og godt, at du søger info omkring amning her før fødslen. Selv venter jeg også nr. 2 her til juni og jeg forbereder mig meget mere på at læse omkring amning denne gang.

Mit sidste ammeforløb var en klassiker (staveplade?) fail - brystvorterne var flade, min søn søgte aldrig brystet, tog aldrig fat, når det lykkedes en sjælden gang blev han frustreret, skreg, hul på brystvorter, blod, smerter og det fortsatte. Jeg ringede som en gal med klokken på barselsgangen og der gik laaaang tid før nogen kom. Da de endelig kom, så fik jeg aldrig respons på noget. De prøvede at få ham til at sutte, men vejledning - den udeblev. Jeg var så frustreret og ked af det. Det var noget møg.

Denne gang er jeg færdig med at regne med hjælp. Nu opsøger jeg den selv og laver en plan B og C. Jeg vil meget gerne have det til at lykkes denne gang. Derfor vil jeg gerne føde derhjemme - i ro og mag. Og jeg håber, at mit barn stadig vender med hovedet nedad - det er først for nyligt den har vendt sig, hvorimod min nr. 1 gjorde det noget tidligere.

Hvis alt går skævt igen vil jeg opsøge en privat jdm eller babyinstituttet og betale for at de kommer ud. Det er selvfølgelig dyrt, men det er det værd, hvis det hjælper. Desuden er der en masser videoer på nettet og artikler, som jeg har læst og vil læse igen.
2
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 13. maj 2018, 21:26

Dublin-mudslide skrev:
JoyNips skrev:Jeg er anarkist og svarer altså selvom jeg kun har ét barn.

Jeg havde fra venner hørt at amning var den helt store udfordring, så jeg forberedte mig. Jeg meldte mig ind i ammenet og netværk for amning af børn 0-2 år på facebook og læste med og jeg så videoer på youtube om deep latch. Så jeg havde egentlig en temmelig god viden om hvordan teknikken skulle være og ikke mindst om, hvilke hurdler, jeg kunne møde - fussy evenings, appetitspring, ammestrejke osv. Det har helt klart hjulpet. Jeg har anbefalet alle veninder, der har fået børn efter mig at gøre det samme. Vi får ikke længere overleveret viden på samme måde som tidligere, så vi er nødt til at opsøge den selv.

Jeg har haft et ret problemfrit ammeforløb, selvom min søns teknik ikke var helt i top - han har aldrig villet tage brystet så dybt, som han egentlig burde, men det har heldigvis altid været smertefrit for mig alligevel.
Han er 15 mdr nu og ammes stadig morgen, aften og hvis/når han vågner om natten. Han har aldrig fået en dråbe erstatning, heller ikke da vi opstartede mad.

Jeg valgte iøvrigt selv at tage hjem fremfor på barselshotel og det tror jeg er rigtig sundt for amningen. At etablere amning kræver ro og stressfri omgivelser og for mig ihvertfald er den ro ikke at være "indlagt". Jeg sad derhjemme og lagde barnet til i nærmest hele hans vågne tid i starten. Mange af mine veninder som var på barselshotel fik at vide at de skulle lægge deres børn til hver 3. time og de fik også hurtigt stukket en flaske i hånden før deres mælk overhovedet var løbet til. Det er en glimrende måde til at få lavet rod i produktionen fra start...
Baby fødes med en madpakke og kan sagtens klare sig på råmælk til mælken løber rigtigt til. Min løb fx først til på 5. dagen.

Hvad jeg gerne ville have vidst? Hmm, jeg følte egentlig, at jeg havde den viden, jeg havde brug for, for jeg søgte den aktivt. Men hvis jeg fx kigger på årsager til at folk i min mødregruppe er stoppet med amning, så er lidt af den viden, de har manglet i hvert fald at:
- din produktion følger barnets efterspørgsel. Læg barnet mere til og du laver mere mælk. Stik barnet en flaske mme og din produktion øges sjovt nok ikke. Det er et ret simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel.
- det er et fåtal, som ikke kan amme eller som ikke har mælk nok. Hvis så mange ikke havde kunne amme igennem tiden var mennesket uddødt for længe siden.
- fussy evenings er normale. Det betyder ikke at du ikke kan mætte dit barn.
- appetitspring er normale. Se pkt 1. Hvis du vil øge din produktion skal du amme mere, ikke give erstatning.
- ammestrejke er normalt. Særligt ved 12 uger. Am mens barnet sover, mens du hopper på en bold, mens du får rundt og synger - whatever works. Det går over.


Er der videoer, du særlig lærte meget af som du vil linke til?


Åh, det er så længe siden nu og jeg så rigtig mange forskellige, både mht latch og at korrigere forkert latch og sådan... men du kan finde nogle links gennem fx ammenet og kellymom og så bare se videre derfra.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Amning

Indlægaf Tanten » 13. maj 2018, 22:27

Jeg husker ikke amningen som den der fantastiske oplevelse af nærhed og hygge med barnet, som man ofte ser beskrevet - det var det nogle enkelte gange, men ikke som standard. Det var et stykke arbejde, der krævede øvelse og teknik, hvilket jeg ikke skriver for at afskrække dig eller nedgøre amningen men mere for at være realistisk - men det var fantastisk at opleve, at jeg kunne ernære mine sønner alene med min brystmælk; egentlig er det jo et helt lille mirakel, at det kan lade sig gøre.

Jeg havde enormt meget mælk, og min ældste søn blev helt overfyldt, gylpede og fik mavekneb efter hver amning, hvor han så ville sutte igen for at søge trøst - noget jeg ikke rigtig kunne finde støtte til, da fokus mest var på, hvis folk ikke havde mælk nok.

Jeg fuldammede i 4 mdr. (som var anbefalingen dengang), og min søn fravalgte selv brystet, da han var 9 mdr., muligvis fordi mælken smagte anderledes, fordi jeg var gravid igen.

Med den yngste var jeg mere træt og stresset (der er 16 mdr mellem dem), og jeg havde mindre mælk, hvilket faktisk fik amningen til at forløbe nemmere. Desværre måtte jeg stoppe amningen efter 3 mdr., da jeg var nødsaget til at tage medicin, der ville gå over i mælken og kunne påvirke barnet.

Begge gange havde jeg ret ømme brystvorter med sårskorper i starten, men jeg har ikke oplevet brystbetændelse eller andre mere generende ting.
0
EdithsMor
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. maj 2018, 04:24
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Re: Amning

Indlægaf EdithsMor » 14. maj 2018, 07:59

Jeg har en lille junipige fra sidste år..
Jeg forberedte mig ved at deltage i et aften ammekursus udbudt af hospitalet, men ellers snakkede jeg bare med familie og venner. Var ret rolig omkring det inden, havde tillid til at det nok skulle gå og troede fuldt ud at mine brystvorter var perfekte til det shit....
Da jeg havde født ville Edith ikke rigtig spise. Hun søgte ikke brystet og havde i hvertfald ikke tålmodighed eller den bedste teknik. Heldigvis var fødslen gået ret hurtigt, så hun havde ikke fået brugt madpakken undervejs og var ok. På hospitalet mente de, at jeg nok havde lidt små brystvorter, så de gav os en suttebrik efter nogle timer. Det fangede hun heller ikke rigtig og teknikken var fraværende indtil en sygeplejerske dagen efter fandt lidt lokkedråber erstatning. Så fik hun fundet fidusen og spiste! Med suttebrik og lokkedråber blev amningen etableret og mælken løb voldsomt til 46timer efter fødslen.
Edith har ammet med suttebrik al den tid hun blev ammet. Det fungerede for hende og for mig. Har aldrig haft det mindste tegn til brystbetændelse og Edith havde en fabelagtig vækstkurve, så jeg droppede kampen om at slippe af med de suttebrikker og nød amningen i stedet :love:
Heldigvis er det kun emsige familiemedlemmer der har presset på for at jeg skulle droppe dem "for det er bare det bedste at amme uden", SP har altid støttet mig i det.
Gør det der føles rigtig for dig og dit barn!

Jeg stoppede med at amme da hun blev 10,5 måned fordi godnattår harmonerede dårligt med aftenvagter og hun kun blev lagt til for hyggens skyld, men jeg savner det :D

Håber du får et dejligt ammeforløb som passer til både din baby og til dig :lun:
1
én-to-fire
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26. maj 2016, 10:51
Kort karma: 8
Likede indlæg: 176

Re: Amning

Indlægaf én-to-fire » 15. maj 2018, 15:25

Sangius skrev:Det er også rart at vide, at ikke alle kan pumpe ud. Du kan måske være sådan en, der kan pumpe en kvart ml ud, men alligevel har du masser af mælk.
Baby stimulerer brystet anderledes og væsentlig bedre end pumpen, og for nogen vil nedløbet altså bare ikke samarbejde med pumpen.
Så du kan ikke vurdere hvor meget mælk du har, på baggrund af pumpen :)


Når du skriver pumpe, mener du så sådan nogle brystpumper som man selv kan købe, eller de 'professionelle' elektriske pumper som de har på hospitalet?

Jeg har desværre ikke nogen guldkorn at dele i relation til tråden. Jeg har selv haft store problemer med amning på grund af for lidt mælk, og håber virkelig det kommer til at gå bedre med den næste. Synes det lyder fornuftigt at du gør dig nogle tanker og forbereder dig, TS, for ja, amning er ikke altid så nemt.

Er der mon nogen som har erfaring med ESA metoden og kan fortælle lidt om den?
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Amning

Indlægaf Sangius » 15. maj 2018, 15:34

én-to-fire skrev:
Sangius skrev:Det er også rart at vide, at ikke alle kan pumpe ud. Du kan måske være sådan en, der kan pumpe en kvart ml ud, men alligevel har du masser af mælk.
Baby stimulerer brystet anderledes og væsentlig bedre end pumpen, og for nogen vil nedløbet altså bare ikke samarbejde med pumpen.
Så du kan ikke vurdere hvor meget mælk du har, på baggrund af pumpen :)


Når du skriver pumpe, mener du så sådan nogle brystpumper som man selv kan købe, eller de 'professionelle' elektriske pumper som de har på hospitalet?

Jeg har desværre ikke nogen guldkorn at dele i relation til tråden. Jeg har selv haft store problemer med amning på grund af for lidt mælk, og håber virkelig det kommer til at gå bedre med den næste. Synes det lyder fornuftigt at du gør dig nogle tanker og forbereder dig, TS, for ja, amning er ikke altid så nemt.

Er der mon nogen som har erfaring med ESA metoden og kan fortælle lidt om den?


Det er alle slags pumper :)

Kender ikke til ESA, hvad er det?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Amning

Indlægaf Sorenspige » 15. maj 2018, 18:18

Jeg ville gerne have vidst, at alle ikke kan amme. Det er måske et fåtal, men jeg var en af dem. Der kom simpelthen aldrig noget mælk - ikke en sølle lille dråbe så vidt vi ved.

Jeg pumpede ud og pumpede ud hver 3. time døgnet rundt i en uge, fik akupunktur (som gav ømme bryster), men lige lidt hjalp det. Da mælken ikke var løbet til efter 7 døgn, blev min dreng flaskebarn (ind til da havde han fået mælk via sonde).

Det var en hård og lang kamp, og jeg var så ulykkelig over det. Jeg følte mig mislykket og forkert som mor, og det tog mig lang tid at komme over.

Jeg troede ikke, det ville påvirke mig så meget, og jeg tænkte inden fødslen, at amningen jo ikke er alt. Men da jeg sad der, helt nybagt mor med det her lille barn og helt fuld af hormoner, så blev det pludselig det vigtigste i verden at kunne give ham mad (og så kunne jeg ikke :().

Ved mit andet barn stoppede jeg allerede med at forsøge at amme efter to dage. Jeg fik det både fysik og psykisk dårligt, da jeg igen skulle til at malke ud. Det kunne jeg ikke byde hverken mig selv, min mand, min store dreng eller min lille pige.

Men det har været en sorg af de helt store for mit vedkommende.

Jeg nåede aldrig til ammeundervisning første gang, da jeg født lidt før tid. Anden gang var vi afsted, men det gjorde ikke nogen forskel.
1
én-to-fire
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26. maj 2016, 10:51
Kort karma: 8
Likede indlæg: 176

Re: Amning

Indlægaf én-to-fire » 16. maj 2018, 05:35

Sangius skrev:
én-to-fire skrev:
Sangius skrev:Det er også rart at vide, at ikke alle kan pumpe ud. Du kan måske være sådan en, der kan pumpe en kvart ml ud, men alligevel har du masser af mælk.
Baby stimulerer brystet anderledes og væsentlig bedre end pumpen, og for nogen vil nedløbet altså bare ikke samarbejde med pumpen.
Så du kan ikke vurdere hvor meget mælk du har, på baggrund af pumpen :)


Når du skriver pumpe, mener du så sådan nogle brystpumper som man selv kan købe, eller de 'professionelle' elektriske pumper som de har på hospitalet?

Jeg har desværre ikke nogen guldkorn at dele i relation til tråden. Jeg har selv haft store problemer med amning på grund af for lidt mælk, og håber virkelig det kommer til at gå bedre med den næste. Synes det lyder fornuftigt at du gør dig nogle tanker og forbereder dig, TS, for ja, amning er ikke altid så nemt.

Er der mon nogen som har erfaring med ESA metoden og kan fortælle lidt om den?


Det er alle slags pumper :)

Kender ikke til ESA, hvad er det?


ESA står for Effektiv Smertefri Amning. Det er vist nogle teknikker som skulle sikre en vellykket amning ifølge ophavskvinden til konceptet. Jeg kender dog ikke teknikkerne, og er derfor nysgerrig på om nogen gør og har haft glæde af dem :)
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 16. maj 2018, 06:03

én-to-fire skrev:
Sangius skrev:
én-to-fire skrev:
Sangius skrev:Det er også rart at vide, at ikke alle kan pumpe ud. Du kan måske være sådan en, der kan pumpe en kvart ml ud, men alligevel har du masser af mælk.
Baby stimulerer brystet anderledes og væsentlig bedre end pumpen, og for nogen vil nedløbet altså bare ikke samarbejde med pumpen.
Så du kan ikke vurdere hvor meget mælk du har, på baggrund af pumpen :)


Når du skriver pumpe, mener du så sådan nogle brystpumper som man selv kan købe, eller de 'professionelle' elektriske pumper som de har på hospitalet?

Jeg har desværre ikke nogen guldkorn at dele i relation til tråden. Jeg har selv haft store problemer med amning på grund af for lidt mælk, og håber virkelig det kommer til at gå bedre med den næste. Synes det lyder fornuftigt at du gør dig nogle tanker og forbereder dig, TS, for ja, amning er ikke altid så nemt.

Er der mon nogen som har erfaring med ESA metoden og kan fortælle lidt om den?


Det er alle slags pumper :)

Kender ikke til ESA, hvad er det?


ESA står for Effektiv Smertefri Amning. Det er vist nogle teknikker som skulle sikre en vellykket amning ifølge ophavskvinden til konceptet. Jeg kender dog ikke teknikkerne, og er derfor nysgerrig på om nogen gør og har haft glæde af dem :)


Det er de der babyinstituttet, ikke? De skulle være ret hårdhændede mod baby, har jeg læst.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
én-to-fire
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26. maj 2016, 10:51
Kort karma: 8
Likede indlæg: 176

Re: Amning

Indlægaf én-to-fire » 16. maj 2018, 06:14

JoyNips skrev:
én-to-fire skrev:
Sangius skrev:
én-to-fire skrev:
Sangius skrev:Det er også rart at vide, at ikke alle kan pumpe ud. Du kan måske være sådan en, der kan pumpe en kvart ml ud, men alligevel har du masser af mælk.
Baby stimulerer brystet anderledes og væsentlig bedre end pumpen, og for nogen vil nedløbet altså bare ikke samarbejde med pumpen.
Så du kan ikke vurdere hvor meget mælk du har, på baggrund af pumpen :)


Når du skriver pumpe, mener du så sådan nogle brystpumper som man selv kan købe, eller de 'professionelle' elektriske pumper som de har på hospitalet?

Jeg har desværre ikke nogen guldkorn at dele i relation til tråden. Jeg har selv haft store problemer med amning på grund af for lidt mælk, og håber virkelig det kommer til at gå bedre med den næste. Synes det lyder fornuftigt at du gør dig nogle tanker og forbereder dig, TS, for ja, amning er ikke altid så nemt.

Er der mon nogen som har erfaring med ESA metoden og kan fortælle lidt om den?


Det er alle slags pumper :)

Kender ikke til ESA, hvad er det?


ESA står for Effektiv Smertefri Amning. Det er vist nogle teknikker som skulle sikre en vellykket amning ifølge ophavskvinden til konceptet. Jeg kender dog ikke teknikkerne, og er derfor nysgerrig på om nogen gør og har haft glæde af dem :)


Det er de der babyinstituttet, ikke? De skulle være ret hårdhændede mod baby, har jeg læst.


Jo det er jordemoder fra babyinstituttet som står bag, så vidt jeg har forstået. Nå, det lyder ellers ikke godt at de er hårdhændede mod baby. På hvilken måde er de det, ved du det?
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 16. maj 2018, 06:26

én-to-fire skrev:
JoyNips skrev:
én-to-fire skrev:
Sangius skrev:
én-to-fire skrev:
Sangius skrev:Det er også rart at vide, at ikke alle kan pumpe ud. Du kan måske være sådan en, der kan pumpe en kvart ml ud, men alligevel har du masser af mælk.
Baby stimulerer brystet anderledes og væsentlig bedre end pumpen, og for nogen vil nedløbet altså bare ikke samarbejde med pumpen.
Så du kan ikke vurdere hvor meget mælk du har, på baggrund af pumpen :)


Når du skriver pumpe, mener du så sådan nogle brystpumper som man selv kan købe, eller de 'professionelle' elektriske pumper som de har på hospitalet?

Jeg har desværre ikke nogen guldkorn at dele i relation til tråden. Jeg har selv haft store problemer med amning på grund af for lidt mælk, og håber virkelig det kommer til at gå bedre med den næste. Synes det lyder fornuftigt at du gør dig nogle tanker og forbereder dig, TS, for ja, amning er ikke altid så nemt.

Er der mon nogen som har erfaring med ESA metoden og kan fortælle lidt om den?


Det er alle slags pumper :)

Kender ikke til ESA, hvad er det?


ESA står for Effektiv Smertefri Amning. Det er vist nogle teknikker som skulle sikre en vellykket amning ifølge ophavskvinden til konceptet. Jeg kender dog ikke teknikkerne, og er derfor nysgerrig på om nogen gør og har haft glæde af dem :)


Det er de der babyinstituttet, ikke? De skulle være ret hårdhændede mod baby, har jeg læst.


Jo det er jordemoder fra babyinstituttet som står bag, så vidt jeg har forstået. Nå, det lyder ellers ikke godt at de er hårdhændede mod baby. På hvilken måde er de det, ved du det?


Det skulle være ret kontante og “opdragende” overfor helt små babyer både mht amning og søvn og så er de meget “one size fits all” uden plads til individuelle forskelle. Og hvis der er noget babyer er, så er det sgu da forskellige!
Der er mange der er glade for dem, men på ammenets facebookgruppe kan man også finde nogle, der er utilfredse.

Jeg bryder mig bare ikke rigtig om deres markedsføring. Deres side er meget “sådan her BØR det være, hvis det ikke er sådan hjemme hos jer, så kan du lige betale ved kasse 1 og så kan vi løse det for jer med vores supersmarte men hemmelige metoder som vi endelig ikke vil skrive noget om andet end hvor umanerlig geniale de er”.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Amning

Indlægaf JoyNips » 16. maj 2018, 06:32

Dermed iøvrigt ikke sagt at al info på deres hjemmeside er håbløs - jeg har selv læst masser af deres artikler. Man skal bare lige tage noget af det med et gran salt og ikke fortvivle hvis ens baby ikke lige følger manualen fuldstændig. De er helt sikkert dygtige og mange har haft god gavn af dem, men de skal jo tjene penge og det gør de ved at få én til at føle at man har behov for deres hjælp.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Graviditet"