Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24394

Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Moxy-lady » 4. apr 2018, 11:00

Jeg tænker her på sundhedsstyrelsen og andre relavante anbefalinger for gravide. Ryger du stadig en smøg i ny og næ? Drak du et glad champagne til et bryllup? Spiser du stadig sushi og/eller råt kød?

Hvilke følger du og hvilke tager du mere large?
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24394

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Moxy-lady » 4. apr 2018, 11:06

TS starter. Jeg var meget fuld ugen før jeg testede positivt, her sad jeg på et snusket og tilrøget værtshus. Efter jeg testede positivt har jeg ikke drukket, og har heller ikke planer om det.
Jeg ryger ikke selv, men omgås mange der gør, og eftersom de fleste ikke ved det, har jeg ikke ændret adfærd på det punkt endnu, desværre.
Jeg spiser ikke fisk, da jeg ikke jan lide det, men tager fiskeolie.
Mit største problem er nok kemikalier og parfume. Jeg elsker ting der dufter dejligt. Jeg har skåret ned på brugen af parfume, men får svært ved helt at undvære.
Hårfarve holder jeg mig dog helt fra.
Derudover er særligt light cola noget nær det eneste jeg drikker. Både light produkter og koffein er noget høvl har jeg læst, så det er dobbelt op på godt :rulle:

Mit kød skal stadig være medium stegt. Gider ikke en tør bøf.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf girl_beat » 4. apr 2018, 11:17

Jeg følger de fleste anbefalinger, men har måtte sippe et kvart glas vin i sociale (arbejds)sammenhænge for ikke at afsløre mig selv :genert:

Ellers ingen røg, alkohol, rødt kød - og der er skåret ned på parfume, kaffe, tilsat sukker og fisk med risiko for tungmetaller. Til gengæld nægter jeg at droppe hårfarvning :ninja:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf billiebean » 4. apr 2018, 11:18

- Alkohol. Eneste alkohol jeg har indtaget har været et skvæt i bolognesen eller i en skildpadde fra Toms :D Var i behandling optil så har været vant til ikke at drikke. Ville dog være stoppet uden det også.
- Sund kost. I starten spiste jeg det, jeg kunne få ned. Men har ikke haft de vilde cravings efter usund mad. Har spist lidt tun, ingen sushi med rå fisk (kan ikke lide det) og ingen rovfisk (men det ville jeg nok ikke have spist alligevel). Der er nok røget lidt rødt kød ned.
- Kosttilskud. Det har jeg taget i længere tid. Supplerede med jern fra midt 1. trimester og tager ekstra kalk+d-vitamin + fiskeolie.
- Kemikalier. Har ikke lavet de store ændringer. Bruger i forvejen produkter uden skadelig kemi, undgår dog skyllemiddel, neglelak, skrappe opløsningsmidler osv nu. Bruger dog lidt parfume og hårlak i ny og næ.
- Medicin. Har taget et par panodiler under sygdom.
- Rygning. Ryger ikke.
- Fysisk aktivitet. Det er ikke blevet til specielt meget pga. et belastet skrog. Prøver at få gået en tur hver dag.
- Influenzavaccine. Den fik jeg.

Så overordnet set ligner jeg totalt en duks :D Men faktisk har mange af rådene flugtet med min generelle livsstil, så det har slet ikke været svært at småjustere. Jeg glæder mig sådan set kun til at bruge neglelak igen!
1
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Aquadorable » 4. apr 2018, 11:23

Jeg er rimelig large, synes jeg selv, men jeg har et par veninder, der synes, jeg er meget hys :D

Jeg drikker lidt lightsodavand, dog slet ikke i de mængder, jeg gjorde førhen. Har ikke farvet hår, og det vil jeg heller ikke. Jeg spiser mediumstegte bøffer og har også spist lidt gravad laks - dog heller ikke i de mængder, jeg gjorde tidligere. Jeg har drukket et halvt glas vin her og der i min graviditet, men holder mig ellers til alkoholfrie bobler, når trangen melder sig.

Jeg ryger ikke - har aldrig røget - så den del er ikke noget problem for mig. Drikker heller ikke kaffe.

Jeg har skiftet de fleste af mine skønhedsprodukter ud til produkter uden parfume og bruger ikke parfume til daglig mere. Jeg savner det dog helt vildt - men det kommer jo nok ikke sådan lige tilbage. Jeg tænker, at det nok er smartest ikke at dufte så meget af parfume med baby helt tæt mod huden. Jeg farede ikke ud og købte en masse nyt - jeg skiftede min shampoo, conditioner, dagcreme og bodylotion med det samme, og resten har jeg så købt i en mindre "farlig" variant, når jeg er løbet tør. Bruger hårlak i meget lille omfang.

Tager de anbefalede kosttilskud. Drikker mere mælk, end jeg gjorde tidligere.

Jeg har fået influenzavaccinen, og jeg har også taget Panodil gennem graviditeten. Har desværre været ramt af nogle ret heftige smerteanfald, der har krævet smertestillende.
0
K - 12.06.18 :love:
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Xnaiv » 4. apr 2018, 12:57

Nu er jeg kun 6+0, men jeg har ikke ændret særlig meget og kommer nok heller ikke til det.

Jeg drak sjældent før og har aldrig røget, så det er ikke svært at følge anbefalingerne.

Jeg spiser som jeg plejer - har dog skåret lidt ned på sødemidler, men får det stadig hver dag. Har skiftet meget af mit Pepsi Max ud med Danskvand. Jeg spiser generelt ret sundt, så det holder jeg bare fast ved. Det jeg tænker mest over er at få nok at spise, da jeg gennem flere år har tabt mig/ forsøgt at tabe mig og det skal jeg ikke længere.
Jeg prøver at drikke lidt mindre kaffe også.

Kosttilskud tager jeg multi, kalk, d-vitamin, magnesium, fiskeolie og folinsyre. Det er kun folinsyre der er nyt - resten tog jeg også tidligere.

Jeg dyrker en del motion og styrketræner også stadig (styrketræner min. 4 gange i ugen og går min. 45 minutter om dagen) - påtænker at fortsætte så længe jeg kan og krydser fingre for at jeg kan blive ved med det hele graviditeten.

Mht kemi, så er mine cremer uden parfume mv., men jeg skifter ikke min shampoo mv. ud. For mig virker det ikke så vigtigt, da det ikke er noget der skal være i kontakt med huden i længere tid. Jeg gør også stadig rent med samme produkter og bruger almindelig vaskemiddel (bruger dog ikke skyllemiddel)
Jeg skal også have farvet mit hår på onsdag, men det er kun lyse striber som ikke kommer i kontakt med hovedbunden.

Jeg tager ikke noget medicin, men har taget 1 Treo indtil videre - det er det eneste der kan slå mine hovedpiner ned og jeg ved det er bedre end min migrænemedicin.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Neenah » 4. apr 2018, 13:24

Jeg drikker ikke, men jeg drak også sjældent før. Jeg har aldrig røget.

Jeg tager kosttilskud hver dag.

Jeg spiser rimelig meget som jeg plejer - og det er ikke sådan helt vildt sundt. Vi får da for det meste grøntsager hver dag, men jeg spiser også for meget sukker og drikker for meget light-sodavand (men den er jeg i gang med at skære ned på). Jeg spiser stadig rigeligt med fisk, også sushi (som jeg i øvrigt ikke tror der er noget med - det er vist kun i udlandet, hvor man ikke kan være sikker på at fisken har været frosset ned.) Rødt kød har jeg ikke spist, eller holdt meget igen med, men det var ikke noget vi spiste ret ofte i forvejen.

Jeg er ikke super aktiv, men spiller badminton en gang om ugen, og skal til at starte til noget svømning/vandgymnastik snart.

Jeg har ikke skiftet et eneste af mine skønhedsprodukter ud, men jeg bruger ikke make-up, parfume eller cremer særligt tit - måske en gang om måneden. Parfume har jeg helt droppet. Jeg har dog øget mit forbrug af fugtighedscreme fordi min hud er så tør her i graviditeten. Hårfarve har jeg ikke brugt siden vi begyndte at prøve på at få børn.

Influenzavaccinen fandt jeg ikke nogen grund til at få - jeg var nygravid, da influenza var på sit højeste, og inkubationstiden var alligevel så lang. Har poppet nogle enkelte panodiler på grund af hovedpine, men ikke mere end et par gange.

Alt i alt synes jeg ikke, der er ret meget jeg har ændret - men jeg ville ønske jeg havde gjort lidt mere i forhold til træning før (eller tidligere i) graviditeten.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Ficus » 4. apr 2018, 13:28

Jeg drak ikke meget alkohol før jeg blev gravid og stoppede nærmest helt da vi aktivt prøvede at blive det, nu er min dreng 8,5 mdr. og har stadig ikke drukket noget alkohol. Den 21. april skal jeg i byen, der ryger nok en cocktail indenbords.

Har aldrig i mit liv prøvet at ryge, så det ville være mærkeligt at starte nu. Jeg har dog gjort noget ud af at undgå røgfyldte steder og har også gået i buer uden om rygere på gaden, fordi jeg synes lugten er :badr:

Jeg spiste en smule rødt kød, men ikke så meget som jeg normalt ville. Og spiste stadig sushi, men bestilte mindre med fx tun end normalt.

Ubevidst skar jeg ned på makeup og lign., ikke så meget pga anbefalingerne. Til gengæld fik jeg lavet striber en enkelt gang, ca halvvejs i graviditeten. De blev dog lagt anderledes, der ikke var kontakt med hovedbunden.

Undlod også at røre for meget ved jord og planter, lod min kæreste stå for omplantning.

Generelt synes jeg at så længe man ikke overforbruger de “forbudte” ting, så må man helt selv om det, men jeg synes det er virkelig utiltalende ikke at give fx rygestop et forsøg, når man er gravid. Går i mødregruppe med en der røg en del under graviditeten og lægerne og JM havde selvfølgelig forklaret hvad konsekvensen kan være, hun fødte en meget lille baby og de har efterfølgende sagt at det med al sandsynlighed er pga rygningen, nu bøvler de meget med astma, infektioner og ørerne, noget som andre også kan gøre selvfølgelig, men det kan også sagtens have med rygningen at gøre endnu.
0
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf JoyNips » 4. apr 2018, 13:47

Jeg ændrede ikke det store. Jeg læste anbefalingerne, konstaterede at jeg i ret høj grad allerede levede op til dem og besluttede, at det var fint. Jeg havde ikke lyst til at føle, at hele verden var fyldt med forbud og at jeg skulle gå og bekymre mig konstant for om jeg nu gjorde alting rigtigt.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Lisva » 4. apr 2018, 14:04

Jeg drikker og ryger ikke, og jeg farver ikke hår. Jeg brugte ikke parfume i forvejen, da min kæreste er allergisk, - ellers ville jeg nok have brugt det indimellem. Jeg tager de anbefalede kosttilskud. Jeg drikker en del Pepsi Max, men det er på ingen måde noget, der giver mig dårlig samvittighed.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Zonta » 4. apr 2018, 14:19

Jeg ryger slet ikke - har aldrig gjort det. Desuden har jeg ikke drukket i mange år, for min mave kan simpelthen ikke tåle det. Så det er også nemt for mig at undvære.

Jeg tager multivitamin, kalk, folinsyre, fiskeolie og jern. Generelt synes jeg, at kosttilskuddene er så nemt, at det kan man næsten ikke være bekendt, overfor baby, ikke at tage.

Min kost er til gengæld ikke god nok. Den står på for meget fastfood og sukker, men jeg synes det er mega svært at ændre på! Drikker også lidt koffein - mest i form af energidrikke og sodavand.

Jeg spiser ikke decideret rødt kød, men skamsteger heller ikke alting. Jeg undgår dog at røre for meget ved rødt kød, hvis jeg kan. Lidt i samme boldgade skal jeg (desværre) heller ikke rode for meget i haven, for jeg har ikke haft toxoplasmose. Jeg tømmer heller ikke kattebakken herhjemme.

Hov, jeg er da også trappet ud af mine antidepressiver hurtigst muligt - i samarbejde med min læge selvfølgelig. Og så har jeg kun taget et par panodiler.

Jeg får ikke så meget motion, men det er også fordi jeg fik bækkensmerter i uge 14/15.

I forhold til parfume er jeg ikke så religiøs. Jeg vasker kun i Neutral, men rengøringsmidler er nu bare hvad der er herhjemme. Cremer er for det meste uden parfume. Har brugt parfume et par gange siden jeg blev gravid, men sprøjter det altid på tøjet. Bruger ikke rigtig makeup, jeg bruger meget få hårprodukter og jeg har ikke fået farvet hår og tror også bare jeg venter. Tror dog, at jeg her i forbindelse med brylluppet får farvet bryn og vipper.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Sangius » 4. apr 2018, 14:36

Drikker og ryger ikke. Men kan sagtens drikke et glas cider på 0,5.
Undgår de fleste kemikalier, det har jeg altid gjort anyway.
Spisr da både sushi og røde bøffer - vidste jeg ikke, at man ikke måtte.

Og laks - elsker laks. Det må man da også godt.
Tager folinsyre, når jeg husker det :fløjt:

Ellers tager jeg ikke noget tilskud, da jeg egentlig ikke føler jeg har brug for det.

Spiser varieret.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Zonta » 4. apr 2018, 15:15

Sangius skrev:Drikker og ryger ikke. Men kan sagtens drikke et glas cider på 0,5.
Undgår de fleste kemikalier, det har jeg altid gjort anyway.
Spisr da både sushi og røde bøffer - vidste jeg ikke, at man ikke måtte.

Og laks - elsker laks. Det må man da også godt.
Tager folinsyre, når jeg husker det :fløjt:

Ellers tager jeg ikke noget tilskud, da jeg egentlig ikke føler jeg har brug for det.

Spiser varieret.

Laksen skal bare helst ikke være fra Østersøen, mener jeg det er. Tun skal man også være forsigtig med pga. tungmetaller - også det på dåse.
Med sushi skal man være obs på, at fisken skal have været nedfrosset i 24 timer. Og man skal holde sig fra råt kød - hvis nu man er en af dem, der gerne vil have bøffen stadig siger muh, er det en dårlig idé. Det kan give toxoplasmose.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Sangius » 4. apr 2018, 16:03

Zonta skrev:
Sangius skrev:Drikker og ryger ikke. Men kan sagtens drikke et glas cider på 0,5.
Undgår de fleste kemikalier, det har jeg altid gjort anyway.
Spisr da både sushi og røde bøffer - vidste jeg ikke, at man ikke måtte.

Og laks - elsker laks. Det må man da også godt.
Tager folinsyre, når jeg husker det :fløjt:

Ellers tager jeg ikke noget tilskud, da jeg egentlig ikke føler jeg har brug for det.

Spiser varieret.

Laksen skal bare helst ikke være fra Østersøen, mener jeg det er. Tun skal man også være forsigtig med pga. tungmetaller - også det på dåse.
Med sushi skal man være obs på, at fisken skal have været nedfrosset i 24 timer. Og man skal holde sig fra råt kød - hvis nu man er en af dem, der gerne vil have bøffen stadig siger muh, er det en dårlig idé. Det kan give toxoplasmose.


Laksen er altid fra opdræt, og tun spiser jeg ikke når jeg er gravid og ammer.
Jeg regner med, at de sushisteder jeg kender følger lovgivningen i forhold til opbevaring og klargøring af fisken.
Bøffen skal bare være medium. Det magter jeg ikke at ændre på :S
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Phaiak
Indlæg: 292
Tilmeldt: 5. jan 2016, 12:29
Kort karma: 38
Likede indlæg: 336

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Phaiak » 4. apr 2018, 16:16

I første graviditet fulgte jeg mere eller mindre det hele til punkt og prikke.

Men her med nummer 2 er jeg nok lidt mere “alt-med-måde” typen.

Jeg drikker ikke Pepsi max mere men det er fordi jeg ikke længere kan lide det.
Jeg har aldrig drukket kaffe eller røget. Men min mand ryger udenfor.

Jeg spiser tun ind imellem. Mit kød er også mediumstegt.
Laks spiser jeg også som har lyst og det samme med fx lufttørret skinke osv.

Mht vin drikker jeg en sjælden gang et halvt glad af et eller andet hvis det er en festlig lejlighed.
Fx min fars 65 års fødselsdag, da vi var på Michelin restaurant, smager manden øl hvis den er helt særlig osv.

Vitaminer mm huskede jeg primært i første trimester men stadig ikke hver dag.

Jeg bruger stadig parfume men ellers er alt vores sæbe, shampo og min makeup uden parfume og parabener. Men det har været sådan siden vi før vi gik i gang med at prøve med nr 1.
0

Tilbage til "Graviditet"