Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Joe » 4. apr 2018, 16:28

Jeg røg en halv pakke cigaretter om dagen lige indtil jeg fik en indskydelse om at jeg kunne være gravid og lavede en positiv graviditetstest. Jeg smed resten af pakken ud, og har ikke rørt det siden.
Jeg drikker ikke alkohol - har intet drukket siden et par dage før jeg blev gravid. Og jeg savner vin!
Jeg spiser ikke tun længere - elsker ellers tunsalat.
Jeg bruger ikke parfume længere - med undtagelse af at jeg har tænkt at tage parfume på til mit bryllup, fordi det er én dag, og jeg vil gerne dufte godt der.
Jeg får stadig lavet striber i håret. Og jeg overvejer at få farvet bryn og vipper.
Jeg tager de vitaminer, man skal.
Jeg kunne sagtens dyrke meget mere motion. Til gengæld går jeg en del.
Jeg tager flere præparater af receptpligtig medicin som officielt frarådes til gravide. Men jeg gør det trods alt med velsignelse/ordre fra de professionelle.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Filipai » 4. apr 2018, 16:29

Nu er jeg ikke gravid, men ser flere nævner det med rødt kød. Er det kun grundet toxoplasmose? For det kan jo godt undgås på andre måder end skamstegning af kødet :)

Når vi i fremtiden skal starte på at lave en baby tænker jeg at droppe at farve mit hår, og så undlade at drikke alkohol i store mængder. Ryger i forvejen ikke, og bruger et minimum af parfumerede produkter.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf twinkle » 4. apr 2018, 18:21

Jeg skar ned på sodavand og søde sager, men skrottede det ikke helt. Jeg spiste både tun og store, fede røde bøffer :ivrig:

Det eneste jeg rigtigt stoppede med var neglelak. Ellers brugte jeg makeup som normalt, parfume dog kun ved særlige lejligheder. Farvede også fortsat mine øjenbryn.

Tror jeg drak to mundfulde champagne da vi blev viet, smøgerne droppede jeg for mange år siden. Motion blev det ikke til meget af.

Jeg blev sådan helt træt første gang jeg læste Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og besluttede så ret hurtigt at tilpasse dem det jeg synes var vigtigst uden at jeg følte det blev fanatisk. Og så ville jeg have lov at bevare noget af min forfængelighed. 9 mdr. uden synlige øjenbryn???? Nej tak.

Og nå ja, vitaminer tog jeg også, selv om det smuttede nogle dage.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Sangius » 4. apr 2018, 18:27

Filipai skrev:Nu er jeg ikke gravid, men ser flere nævner det med rødt kød. Er det kun grundet toxoplasmose? For det kan jo godt undgås på andre måder end skamstegning af kødet :)


Hvordan? :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Filipai » 4. apr 2018, 18:28

Sangius skrev:
Filipai skrev:Nu er jeg ikke gravid, men ser flere nævner det med rødt kød. Er det kun grundet toxoplasmose? For det kan jo godt undgås på andre måder end skamstegning af kødet :)


Hvordan? :)


F.eks frysning af kødet. Og er næsten sikker på en konstant temperatur i længere tid vil kunne gøre det også. Som f.eks sous vide behandling.
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Shmartiesh » 4. apr 2018, 19:49

Sushi er jo en meget bred betegnelse og er jo ikke kun bestående af rå fisk. Og selvom man spiser rå tun så er det så få gram at det ikke gik imod anbefalingerne. Jeg spiste i hvert fald sushi med stort velbehag.

Jeg drak Verdi til mit bryllup og sippede til hvidvin ellers og cider. Ellers synes jeg ikke jeg forandrede så meget. Brugte parfume, dog på tøjet og forsøgte at undgå parfumer i sæber og sådan.
0
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Aquadorable » 4. apr 2018, 19:56

Filipai skrev:
Sangius skrev:
Filipai skrev:Nu er jeg ikke gravid, men ser flere nævner det med rødt kød. Er det kun grundet toxoplasmose? For det kan jo godt undgås på andre måder end skamstegning af kødet :)


Hvordan? :)


F.eks frysning af kødet. Og er næsten sikker på en konstant temperatur i længere tid vil kunne gøre det også. Som f.eks sous vide behandling.


Korrekt med sous vide. Det bør løse problemet :)
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Vixen » 4. apr 2018, 20:00

Jeg har aldrig røget, så den var nem.

Jeg var i byen weekenden inden, jeg testede positiv, hvor den fik hele armen - desværre.

Derudover fik jeg nogle mundfulde øl eller et halvt glas vin/bobler nogle gange (dog kun efter NF) og holdt mig så ellers til alkoholfri øl.

Min kæreste var ret hys omkring rødt kød og toxoplasmose, så mine bøffer blev gennemstegte, når vi var ude. Det var fint nok. :) Derhjemme frøs vi kødet inden. Jeg fik dog de vildeste cravings efter tatar, og dét var hårdt at undvære!

Jeg spiste dåsetun engang i mellem og fik også sushi, men kun ganske få med tun.

Jeg farvede ikke hår, men brugte makeup som jeg plejer. Shampoo og den slags brugte jeg også bare, som jeg plejer... det er jeg ikke helt stolt af.

Min kost var udmærket, selvom der nok røg for meget sukker og kage indenbords. Men jeg spiste da varieret. Jeg kan ikke lide light-produkter, så den var også nem.
Senest rettet af Vixen 4. apr 2018, 20:02, rettet i alt 1 gang.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Mi55y » 5. apr 2018, 07:21

Jeg er pt. i 14. uge.

Jeg stoppede med at ryge, da vi gik i gang med at prøve - 5 måneder tog det. Eller sådan da, jeg røg en enkelt i ny og næ - måske 2-3 stykker om måneden. Da jeg var omkring 3 uger henne, inden jeg testede positivt, røg jeg en smøg for første gang i en måned, men måtte løbe ud og kaste op. Har ikke røget siden.

Jeg har drukket 2 halve glas hvidvin og ellers lidt alkoholfri øl og vin i ny og næ. Det har jeg ikke dårlig samvittighed over.

Jeg er stoppet med at bruge parfume, men ellers har jeg ikke skåret noget fra, da jeg udover mascara, shower gel, læbepomade og roll-on ikke bruger andet, farver hår eller noget.

Dåsetun og bløde oste spiser jeg sjældent i forvejen, så det har ikke været et problem at holde sig fra. Rødt kød har jeg heller aldrig været fan af.

Kaffe og cola drak jeg kun måske et enkelt glas ugentligt af hver før graviditeten, så kaffen har jeg droppet helt. Dog må jeg indrømme, at jeg drikker en del mere sodavand, end jeg plejer. Det har nogle gange hjulpet på kvalmen. Men det bliver stadig ikke til mere end et par glas om ugen.

Jeg dyrker stadig bowling og badminton.

Jeg spiser en del mere frugt, end jeg er vant til.

Jeg tager jerntilskud og en gravitamin hver dag.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Mi55y » 5. apr 2018, 07:22

Til dem der har drukket inden en positiv test, så læste jeg et sted, at det har minimal indvirkning, da navlestrengen først dannes i uge 4-5, så det er først der, at man deler indtag med baby.
3
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf vibbsen » 5. apr 2018, 11:26

Jeg må indrømme at jeg tog det rimelig afslappet da jeg var gravid. Jeg tog vitaminer og fiskeolie, jern ect. Lod være med at drikke alkohol bortset fra et glas vin nytårsaften og en øl på min fødselsdag.(Jeg var ikke-ryger). Satte mit ret store forbrug af caffe-latte ned til en enkelt kop. Og tænkte over mit colaforbrug. Men min kost lagde jeg som sådan ikke om. Jeg spiste mere eller mindre som jeg plejer. D.v.s. rimelig sundt. Jeg kan simpelthen ikke klare gennemstegt kød. Men det var ikke noget problem. Eftersom jeg de første 10 uger simpelthen ikke kunne klare så meget som tanken om oksekød. Det vendte omkring uge 11. Og der havde jeg fået konstateret at jeg havde anti-stoffer for toxoplasmose allerede. Og resten af graviditeten mæskede jeg mig lykkeligt i medium stegte bøffer på minimum 300 gram så tit jeg kunne slippe afsted med det...

Var der ikke lige nogen bøffer så kunne jeg altid gøres glad med et stykke rugbrød med et tykt lag Danablue samt godt med rå løg....Jeg var lige ved at græde da jeg læste at gravide ikke bør spise upasturiserede oste. Det kunne jeg slet ikke overskue. Her var min veninde heldigvis behjælpelig med at oplyse at det meste dansk produceret ost af den type som jeg kan lide var pasturiseret....

Min datter var sund og velskabt og kom til verden efter en fødsel hvor vandet gik efter at jeg havde indtaget 3 MEGET store stykker smørrebrød :-D Især sidst i min graviditet havde jeg en fetish for smørrebrød. Nårh-ja...Og så KFC :blush: Og Sun Lolly....Og øhhmmmm....Bounty is....

Nårh-jo...Jeg droppede parfume i vaskemidler og personlig pleje.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Danseprinsesse » 5. apr 2018, 12:26

Da jeg fik konstateret graviditetsbetinget sukkersyge fulgte jeg (naturligvis) anvisninger og råd i den forbindelse, som overordnet set egentlig er samme anbefalinger, der er til kosten for alle gravide.

Jeg røg ikke.
Jeg tænkte over mængden af fisk med tungmetaller.
Kaffe ændrede jeg ikke mængden af, jeg drikker i forvejen under 2 kopper om dagen.
Rødt kød spiser jeg normalt ikke. Jeg husker ikke, om jeg fik noget i graviditeten, jeg har ikke bevidst valgt det fra.
Jeg spiste præcist de samme oste, som jeg plejer.
Mine plejerutiner ændrede jeg intet ved. Jeg undgår i forvejen parfume i dagligdagen og havde ingen overvejelser om at skifte hudplejeprodukter, droppe makeup, farvning af bryn o.lign.
Mht. alkohol så fik jeg et lille glas vin eller en halv øl enkelte gange i graviditeten uden nogen form for skrupler. Generelt drikker jeg ikke ret ofte eller meget ad gangen, men både mængde og hyppighed var noget jeg tænkte over, mens jeg var gravid.
Jeg tog de anbefalede kosttilskud.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf TomKah » 11. apr 2018, 19:01

Jeg fulgte ikke ret mange anbefalinger ud over alkohol/rygning. Jeg fik lange patter af mange af dem, som er finder vagt underbygget grænsende til smagsdømmende.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Fru Sunshine » 12. apr 2018, 06:09

Da jeg var gravid, var anbefalingerne stort set drop alkohol og begræns rygning.

Så det gjorde jeg.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Anbefalinger i graviditeten. Hvilke følger du?

Indlægaf Tanten » 12. apr 2018, 14:16

Fru Sunshine skrev:Da jeg var gravid, var anbefalingerne stort set drop alkohol og begræns rygning.

Så det gjorde jeg.


Ditto her. Jeg tog derudover fiskeolie som tilskud, og det var så dét.
1

Tilbage til "Graviditet"