Gravid udenfor livmoderen

Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Tanten » 16. mar 2018, 12:40

Muuh skrev:
Tanten skrev:Hvordan går det, kære Muuh? Det må være en hård omgang at skulle igennem; først overraskelsen over graviditeten, så accept, så skuffelse og nu bekymring for det rent fysiske forløb.


I går var jeg forbi min egen læge, for at høre om man ikke kunne sætte gang i det på en eller anden måde.

Han forklarede, at det kunne man desværre ikke, da det man bruger til medicins abort ikke virker, når det er udenfor livmoderen. Men han ville bestille nye blodprøver, som jeg har været oppe og få taget her til morgen. De skulle meget gerne have resultatet allerede i eftermiddag, så nu håber jeg bare at mit hcg tal har taget et ordentligt dyk, så der snart sker noget.

Jeg har blødt lidt, men ikke noget voldsomt og det er kun i korte perioder også går det ligesom i sig selv igen.

Jeg har perioder, hvor smerterne har været så slemme, at jeg har måtte sige til min mand, at han ikke lige har skulle snakket til mig, for jeg har ikke kunne koncentrere mig om at lytte.
Onsdag aften havde jeg det rigtig skidt med en varm brændende følelsen under brystet/toppen af maven, jeg var svimmel og fik hede ture. Torsdag morgen havde jeg så endnu en omgang med svimmelhed og hedeture, Men så længe det ikke er konstant ubehag og smerter vil sygehuset ikke henvise til en operation.


Jeg synes godt nok, det lyder voldsomt. Har du fået checket dit infektionstal?
1
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Muuh » 16. mar 2018, 17:01

Whydontyouandi skrev:Hvor er det hårdt :( Føler med dig, Muuh.

Jeg var ude for det samme, da jeg var gravid anden gang, de havde mistanke om, at den sad uden for livmoderen, for jeg havde tiltagende ondt og pletblødte, men de ville have mig til at "afstøde" den selv, da medicinsk abort ikke gav mening. Det tog næsten tre uger - og det var nogle af de hårdeste uger i mit liv.

Vær god mod dig selv, hvis du kan, og lad andre være gode ved dig. Det er så hårdt for både krop og psyke.


Hvor har du/I dog været meget igennem, håber virkelig snart heldet er med jer :kys:


Mine blodprøver i dag så heldigvis bedre ud, mit hcg tal havde tage et dyk ned af, så skal først have tjekket det igen den 26. da lægen jeg snakkede med var fortrøstningsfuld for at det gik den rette vej.

Min krop er fuldstændig drænet for energi og jeg føler slet ikke jeg har overskud til noget. Ventetiden er virkelig ulidelig og ikke at vide hvad jeg kan forvente er endnu værre.

Min mand er heldigvis ret god ved mig, i torsdags havde han tage fri fra arbejde eller som han kalde det "kones første sygedag" Han ville gerne med til lægen og så mente han ikke at jeg selv skulle køre bil.
Yngstesønnen på 12 år er også ret så omsorgsfuld, han har det med at putte sig op ad mig, når vi ser tv. I går aftes ville han lige sikre sig, at det ikke gjorde ondt på mig, at han lå op ad min mave :lun:
3
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Muuh » 16. mar 2018, 17:03

Tanten skrev:
Muuh skrev:
Tanten skrev:Hvordan går det, kære Muuh? Det må være en hård omgang at skulle igennem; først overraskelsen over graviditeten, så accept, så skuffelse og nu bekymring for det rent fysiske forløb.


I går var jeg forbi min egen læge, for at høre om man ikke kunne sætte gang i det på en eller anden måde.

Han forklarede, at det kunne man desværre ikke, da det man bruger til medicins abort ikke virker, når det er udenfor livmoderen. Men han ville bestille nye blodprøver, som jeg har været oppe og få taget her til morgen. De skulle meget gerne have resultatet allerede i eftermiddag, så nu håber jeg bare at mit hcg tal har taget et ordentligt dyk, så der snart sker noget.

Jeg har blødt lidt, men ikke noget voldsomt og det er kun i korte perioder også går det ligesom i sig selv igen.

Jeg har perioder, hvor smerterne har været så slemme, at jeg har måtte sige til min mand, at han ikke lige har skulle snakket til mig, for jeg har ikke kunne koncentrere mig om at lytte.
Onsdag aften havde jeg det rigtig skidt med en varm brændende følelsen under brystet/toppen af maven, jeg var svimmel og fik hede ture. Torsdag morgen havde jeg så endnu en omgang med svimmelhed og hedeture, Men så længe det ikke er konstant ubehag og smerter vil sygehuset ikke henvise til en operation.


Jeg synes godt nok, det lyder voldsomt. Har du fået checket dit infektionstal?


Jeg tror faktisk kun det er hcg tallet de tjekker, de har i hvert fald ikke nævnt andet
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. mar 2018, 17:12

Udover det åbenlyse triste ved en graviditet der går sådan, så har jeg prøvet graviditet uden for livmoderen og yderligere tre ufrivillige aborter. Da jeg havde GUL blev det bortopereret relativt hurtigt. Vi taler timer fra de opdagede det til det skete. Jeg havde slet ikke fantasi til at forestille mig at jeg var gravid. Der kom 2 læger og en sygeplejerske ind til mig kl 2 om natten og sagde at jeg skulle på OP kl 6. Det skulle bare ordnes med det samme, det var slet ikke til diskussion. Måske ville jeg miste en æggeledere, måske ikke. Så jeg synes jo at det er mærkeligt at de ikke gør det for dig, men jeg har heller ingen idé om forløbet når kroppen selv skal klare det.

Både fysisk og mentalt er det jo et modbydeligt forløb at være igennem. Stod jeg med det i dag, så havde jeg løjet så hurtigt som en hest kan løbe for at få det ordnet.
0
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Muuh » 16. mar 2018, 17:34

FormerlyKnownAs skrev:Udover det åbenlyse triste ved en graviditet der går sådan, så har jeg prøvet graviditet uden for livmoderen og yderligere tre ufrivillige aborter. Da jeg havde GUL blev det bortopereret relativt hurtigt. Vi taler timer fra de opdagede det til det skete. Jeg havde slet ikke fantasi til at forestille mig at jeg var gravid. Der kom 2 læger og en sygeplejerske ind til mig kl 2 om natten og sagde at jeg skulle på OP kl 6. Det skulle bare ordnes med det samme, det var slet ikke til diskussion. Måske ville jeg miste en æggeledere, måske ikke. Så jeg synes jo at det er mærkeligt at de ikke gør det for dig, men jeg har heller ingen idé om forløbet når kroppen selv skal klare det.

Både fysisk og mentalt er det jo et modbydeligt forløb at være igennem. Stod jeg med det i dag, så havde jeg løjet så hurtigt som en hest kan løbe for at få det ordnet.


Jeg tror netop risikoen for at ødelægge en æggeledere, er en af grundende til at man helst undgår operation. Men for min skyld skære de bare hele den venstre af, så jeg kan få det overstået :genert:
Min "graviditet" sidder i venstre siden i det nederste af æggelederen ret tæt på udmundingen til livmoderen.

Lægen på sygehuset sagde at i 80% af tilfælde med GUL ville kroppen med tiden selv udstøde det og at ubehag/menstruation ligene smerter bare var tegn på at kroppen arbejdede, så det var gode tegn.

Min egen læge var egentlig enig med mig i at man jo ikke kunne gå rundt og have det sådan, så han ringede faktisk og snakkede med sygehuset mens jeg var der. Men de holdt fast i, at det ikke var akut nok til en operation.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. mar 2018, 17:44

Jeg var vist 25 da jeg havde det og jo temmelig meget i den fødedygtige alder så det kan undre st de ikke var i tvivl om indgreb. Måske det var en af de 20% hvor det ikke sad optimalt ift st udstøde det.

Som jeg skrev overvejede jeg ikek engang st mine smerter, som faktisk var udholdelige, var en graviditet. Det var min veninde der sagde at hun syntes jeg skulle tage til vagtlæge. Jeg cyklede derhen og endte i en sygetransport til Riget.

Jeg synes egentligt at når din egen læge også opponerer mod at du skal have det sådan, når graviditeten var uplanlagt og du var sådan i tvivl om i skulle beholde (udover det med ryggen), var det jo ikke et ønske som sådan som jeg forstod din anden tråd, (men blev det da det lige nu engang jo var sket) og du er helt afklaret med at det kan koste en æggeleder, ja så ville jeg non smøre tykt på hvis der ikke skete noget inden for de næste 12-24 timer og du forsat har der som nu.
1
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Muuh » 17. mar 2018, 06:51

I går aftes fik jeg det så skidt, at jeg rent faktisk kastede op, om det har en sammenhæng med min GUL kan jeg jo ikke rigtigt vide.


Og så lige til et måske lidt mærkeligt spørgsmål, men hvordan skal det der kommer ud se ud ?

I går sen aften kom der nemlig sådan nogle travlede agtig klumper ud og er lidt i tvivl om det er det :genert:
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf FormerlyKnownAs » 17. mar 2018, 07:09

Muuh skrev:I går aftes fik jeg det så skidt, at jeg rent faktisk kastede op, om det har en sammenhæng med min GUL kan jeg jo ikke rigtigt vide.


Og så lige til et måske lidt mærkeligt spørgsmål, men hvordan skal det der kommer ud se ud ?

I går sen aften kom der nemlig sådan nogle travlede agtig klumper ud og er lidt i tvivl om det er det :genert:


Gør mig ondt st du har det sådan. Har du feber eller andet?

Det kan godt lyde som om det er det :ae:

Sidst jeg aborterede blødte jeg absurd meget og sad 4 timer midt om natten på toilet hvor det vitterligt bare væltede ud indtil en vagtlæge kom og tilkaldte ambulance med det samme. Jeg var ret bleg. Men sådan er det langtfra for alle. Heldigvis. Men man bløder alt muligt ud. Det er ikke såååå lækkert.
0
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Muuh » 17. mar 2018, 08:26

FormerlyKnownAs skrev:
Muuh skrev:I går aftes fik jeg det så skidt, at jeg rent faktisk kastede op, om det har en sammenhæng med min GUL kan jeg jo ikke rigtigt vide.


Og så lige til et måske lidt mærkeligt spørgsmål, men hvordan skal det der kommer ud se ud ?

I går sen aften kom der nemlig sådan nogle travlede agtig klumper ud og er lidt i tvivl om det er det :genert:


Gør mig ondt st du har det sådan. Har du feber eller andet?

Det kan godt lyde som om det er det :ae:

Sidst jeg aborterede blødte jeg absurd meget og sad 4 timer midt om natten på toilet hvor det vitterligt bare væltede ud indtil en vagtlæge kom og tilkaldte ambulance med det samme. Jeg var ret bleg. Men sådan er det langtfra for alle. Heldigvis. Men man bløder alt muligt ud. Det er ikke såååå lækkert.


Nej føler ikke at jeg har feber, har dog lidt kvalme

Her til morgen er der kommet lidt mere klumper, men jeg bløder nærmest ikke og har ikke syndereligere ondt, udover min mave er øm og det følelse som om jeg har trænet for meget
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf FormerlyKnownAs » 17. mar 2018, 11:38

Muuh skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Muuh skrev:I går aftes fik jeg det så skidt, at jeg rent faktisk kastede op, om det har en sammenhæng med min GUL kan jeg jo ikke rigtigt vide.


Og så lige til et måske lidt mærkeligt spørgsmål, men hvordan skal det der kommer ud se ud ?

I går sen aften kom der nemlig sådan nogle travlede agtig klumper ud og er lidt i tvivl om det er det :genert:


Gør mig ondt st du har det sådan. Har du feber eller andet?

Det kan godt lyde som om det er det :ae:

Sidst jeg aborterede blødte jeg absurd meget og sad 4 timer midt om natten på toilet hvor det vitterligt bare væltede ud indtil en vagtlæge kom og tilkaldte ambulance med det samme. Jeg var ret bleg. Men sådan er det langtfra for alle. Heldigvis. Men man bløder alt muligt ud. Det er ikke såååå lækkert.


Nej føler ikke at jeg har feber, har dog lidt kvalme

Her til morgen er der kommet lidt mere klumper, men jeg bløder nærmest ikke og har ikke syndereligere ondt, udover min mave er øm og det følelse som om jeg har trænet for meget


Har du ikke en tid ved en læge eller noget? Det skal jo følges op med en scanning at alt er ude osv til den tid. Klumper er et godt tegn naturligvis. Men der skal opfølgning på.
0
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Muuh » 17. mar 2018, 13:01

Udover at sygehuset har bestilt nye blodprøver, jeg skal have taget den 26. hvor de ville ringe, når de havde resultatet, har jeg ingen tid ved en læge
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf FormerlyKnownAs » 17. mar 2018, 13:35

Muuh skrev:Udover at sygehuset har bestilt nye blodprøver, jeg skal have taget den 26. hvor de ville ringe, når de havde resultatet, har jeg ingen tid ved en læge


Meget mærkeligt forløb. Ja Sorry, det kan du ikke bruge til så meget. Men det er i mine øjne mystisk st du ikke skal scannes for en sikkerheds skyld.

Hvordan går det?
2
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Muuh » 18. mar 2018, 14:28

Det har været og er sådan set stadig en hård omgang både fysisk og følelsesmæssigt, jeg har virkelig følt mig lost i det hele og har manglet en form for retningslinje eller bare et eller andet at gå ud fra, fra sygehusets siden. Ikke en eneste gang er jeg blevet spurgt indtil hvordan jeg havde det, sådan følelsesmæssigt og ligegyldigt om det var planlagt eller ej, så er det stadig et liv der er gået tabt.
Har egentlig følt mig fuldstændig overladt til mig selv, uden rigtig at vide hvad der skulle ske. Har følt at de fra sygehuset side hele tiden ser tiden an og tager det som det kommer og selvfølgelig er man nød til at handle ud fra hvad prøverne viser, men har manglet nogen der har guidet mig igennem det her.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. mar 2018, 16:40

Muuh skrev:Det har været og er sådan set stadig en hård omgang både fysisk og følelsesmæssigt, jeg har virkelig følt mig lost i det hele og har manglet en form for retningslinje eller bare et eller andet at gå ud fra, fra sygehusets siden. Ikke en eneste gang er jeg blevet spurgt indtil hvordan jeg havde det, sådan følelsesmæssigt og ligegyldigt om det var planlagt eller ej, så er det stadig et liv der er gået tabt.
Har egentlig følt mig fuldstændig overladt til mig selv, uden rigtig at vide hvad der skulle ske. Har følt at de fra sygehuset side hele tiden ser tiden an og tager det som det kommer og selvfølgelig er man nød til at handle ud fra hvad prøverne viser, men har manglet nogen der har guidet mig igennem det her.



Det forstår jeg søreme godt. Jeg synes at de hsr håndteret det meget ufint. Jeg har sgu ondt af dig, både ift at mangle prof. guide, men især at du går igennem det. Det er hårdt fysisk og mentalt

Hvis jeg kan gøre det mindste siger du til. Du må såmænd også gerne få mit nr hvis det kan hjælpe men en snak.
3
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf milisa » 20. mar 2018, 19:01

Jeg har intet fornuftigt at sige, udover at jeg sørme godt kan forstå din frustration og sorg. Jeg synes lige som formerly, at det er et meget pudsigt forløb, du er igennem.

Jeg håber, det hele snart er overstået, så du kan tage en dyb indånding og kigge fremad.
0
Tally-ho

Tilbage til "Graviditet"