Gravid udenfor livmoderen

Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Muuh » 13. mar 2018, 10:53

Midten af Februar testet jeg positiv, hvilket kom som lidt af et chok. Efter at have overvejede det meget nøje, valgte min mand og jeg at forsætte graviditeten.

Min første scanning, så ikke så godt ud og fosteret var ikke nær så udviklet, som antaget at det ville være. Derfor fik jeg tage en masse blodprøver over nogle dage, for at teste mit HCG tal. Blodprøverne viste at mit HCG tal var svagt faldende, så jeg blev sendt til en ny scanning.
Den viste så, at jeg desværre er gravid udenfor livmoderen, så min graviditet skal afsluttes.

Lægen håbede dog, at graviditeten vil gå til af sig selv og jeg skal derfor forsætte med at have taget blodprøver, for at følge mit HCG tal. Når taller når under 500 skulle kroppen meget gerne udskille fostret af sig selv.
Dog frygtede lægen, at fosteret eller moderkagen ville vokse yderligere, da det i værste fald kan briste noget og det er derfor vigtigt, at jeg kontakter lægen med det samme, hvis jeg får voldsomme smerter.

I dag har jeg så fået svar på mine første blodprøver efter scanningen. Mit HCG tal er stadig faldende, men desværre ikke faldende nok. Hvilket ikke var gode tegn. Lægen gjorde mig opmærksom på, at det nok godt kunne lugte fælt, når jeg begyndte at bløde.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at det bliver en hård omgang jeg nu skal til at igennem, så er glad for at jeg pt går hjemme pga sygdom.
Har nogle ret stærke menstruation ligene smerter, som kommer og går hele tiden, så tænker hele tiden, at nu begynder jeg at bløde, uden der sker noget.


Jeg har ingen ide om hvad jeg kan forvente eller hvordan det føles at abortere. Ved man på forhånd, at nu er det ved at ske eller kommer det bare lige pludseligt. Hvor meget bløder man osv Jeg prøver at forberede mig mentalt, men synes det er utroligt hårdt

Er der nogen der har mistet, der har mod på at fortælle mig hvordan det er ?
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Juki » 13. mar 2018, 10:59

Ingen erfaring med at abortere, men jeg er ked af at høre det skulle gå sådan her.

Jeg håber på det bedste for dig :kram:
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Klummerlig
Indlæg: 291
Tilmeldt: 2. apr 2017, 16:19
Kort karma: 97
Likede indlæg: 581

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Klummerlig » 13. mar 2018, 11:00

Jeg har haft en "almindelig" spontan abort. Jeg havde ingen smerter og blødte som jeg husker det kun som en almindelig (men kraftig) mens.

Håber du bløder det ud selv så du ikke skal igennem indgreb
1
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf sansera » 13. mar 2018, 11:05

Intet klogt - sender bare en masse kram

:kram:
1
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf ina » 13. mar 2018, 13:26

Min spontane abort startede med brunt udflåd og kraftige menstruationssmerter som kom og gik. Ligesom veer faktisk, bare knapt så smertefuldt. Derefter gik det over i rødt blod, men stadig “veer”. Først lidt og så meget (styrtblødninger). Til sidst afstødte jeg en “klump” i toilettet og så gik smerterne over derefter, mens blødningen forsvandt efter et par dage (mener jeg). Jeg var i uge 9 og det tog vel samlet en 3-4 timer. Det er snart 8 år siden, så detaljerne er ikke helt præcise.

Jeg er ked af at du skal igennem det her. Mange tanker til dig! :ae:
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Sangius » 13. mar 2018, 13:33

Jeg har aborteret to gange, men aldrig haft en graviditet uden for livmoderen.

Første abort startede med ret kraftige velignende smerter, og pludselig styrtblødning. Fik det dårligt og lidt feberagtigt, hvilket vagtlægen sagde var normalt. Det klagede min læge over - det er ikke noget der må ignoreres. Fejlede dog heldigvis ikke noget.
Jeg blødte hele dagen, og havde ret kraftige smerter, præcis som 4-5 cm veerne føltes ved en fødsel.

Dagen efter aborterede jeg en fostersæk på ca 1,5 cm, kunne tydeligt mærke at den gled ud. Efter det aftog smerterne, og blødningen stoppede efter nogle dage.

Anden abort var tidligere, kun lige efter man ville kalde det en biokemisk gravidtet. Havde igen ret kraftige smerter, men ikke lige så slemt. Et varmt bad hjalp. Jeg blødte ok meget, men aborterede ikke nogen synlig fostersæk som første gang.

Øv Muuh, hvor er det ærgerligt. :/
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Muuh » 13. mar 2018, 14:13

ina skrev:Min spontane abort startede med brunt udflåd og kraftige menstruationssmerter som kom og gik. Ligesom veer faktisk, bare knapt så smertefuldt. Derefter gik det over i rødt blod, men stadig “veer”. Først lidt og så meget (styrtblødninger). Til sidst afstødte jeg en “klump” i toilettet og så gik smerterne over derefter, mens blødningen forsvandt efter et par dage (mener jeg). Jeg var i uge 9 og det tog vel samlet en 3-4 timer. Det er snart 8 år siden, så detaljerne er ikke helt præcise.

Jeg er ked af at du skal igennem det her. Mange tanker til dig! :ae:


Gik der lang tid fra du startede med brunt udflåd til du afstødte klumpen

For det lyder lidt som jeg har det nu, så håber det snart udvikler sig



Sangius skrev:Jeg har aborteret to gange, men aldrig haft en graviditet uden for livmoderen.

Første abort startede med ret kraftige velignende smerter, og pludselig styrtblødning. Fik det dårligt og lidt feberagtigt, hvilket vagtlægen sagde var normalt. Det klagede min læge over - det er ikke noget der må ignoreres. Fejlede dog heldigvis ikke noget.
Jeg blødte hele dagen, og havde ret kraftige smerter, præcis som 4-5 cm veerne føltes ved en fødsel.

Dagen efter aborterede jeg en fostersæk på ca 1,5 cm, kunne tydeligt mærke at den gled ud. Efter det aftog smerterne, og blødningen stoppede efter nogle dage.

Anden abort var tidligere, kun lige efter man ville kalde det en biokemisk gravidtet. Havde igen ret kraftige smerter, men ikke lige så slemt. Et varmt bad hjalp. Jeg blødte ok meget, men aborterede ikke nogen synlig fostersæk som første gang.

Øv Muuh, hvor er det ærgerligt. :/


Lægen fra sygehuset ringede tidligere og hun spurgte indtil om jeg var begyndt at få feber, hvilket jeg heldigvis ikke har endnu, men kunne forstå på hende, at det kunne jeg godt regne med at få.

Hun sluttede af med at sige, at hvis mine blodprøver ikke så bedre ud inden den 23., måtte vi lige se på det. Gjorde mig ret nervøs, frygtede lidt at det her, ville kommer til at tage flere uger.

Så lidt betrykkende når det ud fra det I skriver, ikke trækker ud i uger


Jeg har en søn, der har fødselsdag den 25. og som jeg har det nu, med on/off smerter, kan jeg slet ikke overskue at have huset fuld af gæster :genert:
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf ina » 13. mar 2018, 15:15

Jeg var igennem nogle uger, hvor vi ikke vidste om graviditeten ville blive til noget eller ej. Hcg steg lidt, men ikke nok og scanningen viste et foster der var 3-4 uger mindre end det skulle være. Og jeg havde brunt udflåd on off i den periode.

Men dagen før jeg aborterede, havde jeg meget brunt udflåd og så gik det over i rødt blod på selve dagen, tror jeg. Fra jeg fik “veer” til fostersækken kom ud (tak for det ord, Sangius, det lyder bedre end klump) gik der tre timers tid.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf ina » 13. mar 2018, 15:16

Jeg håber det er hurtigt overstået for dig. :kys:
0
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Muuh » 13. mar 2018, 16:00

ina skrev:Jeg var igennem nogle uger, hvor vi ikke vidste om graviditeten ville blive til noget eller ej. Hcg steg lidt, men ikke nok og scanningen viste et foster der var 3-4 uger mindre end det skulle være. Og jeg havde brunt udflåd on off i den periode.

Men dagen før jeg aborterede, havde jeg meget brunt udflåd og så gik det over i rødt blod på selve dagen, tror jeg. Fra jeg fik “veer” til fostersækken kom ud (tak for det ord, Sangius, det lyder bedre end klump) gik der tre timers tid.


Jeg havde lidt brunt udflåd i søndags, så håber det er en start.
Jeg blødte også lidt efter scanningen i går, men tror måske det skyldes den scannings dims hun brugte (indvendigt) for det gik ligesom i sig selv igen i løbet af dagen. Var kun når jeg tissede, jeg kunne se der var blod på papiret, så det var ikke noget voldsomt.

Det værste lige nu er ventetiden og så smerterne der kommer og går.
Vil bare gerne have det overstået, når nu jeg ved, det er den eneste mulighed.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1925
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Tanten » 15. mar 2018, 23:46

Hvordan går det, kære Muuh? Det må være en hård omgang at skulle igennem; først overraskelsen over graviditeten, så accept, så skuffelse og nu bekymring for det rent fysiske forløb.
2
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Muuh » 16. mar 2018, 07:35

Tanten skrev:Hvordan går det, kære Muuh? Det må være en hård omgang at skulle igennem; først overraskelsen over graviditeten, så accept, så skuffelse og nu bekymring for det rent fysiske forløb.


I går var jeg forbi min egen læge, for at høre om man ikke kunne sætte gang i det på en eller anden måde.

Han forklarede, at det kunne man desværre ikke, da det man bruger til medicins abort ikke virker, når det er udenfor livmoderen. Men han ville bestille nye blodprøver, som jeg har været oppe og få taget her til morgen. De skulle meget gerne have resultatet allerede i eftermiddag, så nu håber jeg bare at mit hcg tal har taget et ordentligt dyk, så der snart sker noget.

Jeg har blødt lidt, men ikke noget voldsomt og det er kun i korte perioder også går det ligesom i sig selv igen.

Jeg har perioder, hvor smerterne har været så slemme, at jeg har måtte sige til min mand, at han ikke lige har skulle snakket til mig, for jeg har ikke kunne koncentrere mig om at lytte.
Onsdag aften havde jeg det rigtig skidt med en varm brændende følelsen under brystet/toppen af maven, jeg var svimmel og fik hede ture. Torsdag morgen havde jeg så endnu en omgang med svimmelhed og hedeture, Men så længe det ikke er konstant ubehag og smerter vil sygehuset ikke henvise til en operation.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Skralde » 16. mar 2018, 09:04

Øv, hvor er jeg ked af at høre at du skal igennem alt det her. Jeg håber at det snart er overstået. Tanker og kram til dig :kys:
1
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf FruKuk » 16. mar 2018, 11:48

Øv hvor det lyder ubehageligt :trist: Stort kram herfra
1
Brugeravatar
Whydontyouandi
Indlæg: 198
Tilmeldt: 30. jun 2016, 15:22
Kort karma: 110
Likede indlæg: 773

Re: Gravid udenfor livmoderen

Indlægaf Whydontyouandi » 16. mar 2018, 11:51

Hvor er det hårdt :( Føler med dig, Muuh.

Jeg var ude for det samme, da jeg var gravid anden gang, de havde mistanke om, at den sad uden for livmoderen, for jeg havde tiltagende ondt og pletblødte, men de ville have mig til at "afstøde" den selv, da medicinsk abort ikke gav mening. Det tog næsten tre uger - og det var nogle af de hårdeste uger i mit liv.

Vær god mod dig selv, hvis du kan, og lad andre være gode ved dig. Det er så hårdt for både krop og psyke.
0

Tilbage til "Graviditet"