Terminstråd - alle er velkomne :)

Lys
Kort karma: 387
Likede indlæg: 5884

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lys » 15. sep 2020, 18:21

Jeg vil også anbefale grundig ammeforberedelse. På trods af min skepsis om Babyinstituttet var jeg glad for deres bog om Effektiv smertefri amning. Man er selv nødt til at vide, om noget er forkert for at kunne søge hjælp.
1
Lys

Indlægaf Lys » 15. sep 2020, 18:24

Fledermäuslein skrev:
RnB skrev:
Fledermäuslein skrev:
Pippi_Langstrømpe skrev:Vi er også blevet opfordret til at føde ambulant pga. corona-situationen her i byen, hvis vi er trygge ved det. Men det er stadig muligt at komme på barselsgangen, hvis man ønsker det.

Vi ville gerne på barselsgangen inden udmeldingen. Også for at få lidt hjælp til amningen. Så nu er vi gået lidt i tænkeboks, men er også enige om at det må vi vurdere, når det sker. For jeg er i forvejen ikke specielt begejstret for at skulle være indlagt på stue med andre, som man nu gør her i byen. Foretrækker helt klart enkeltmandsstuer.

Lurertip i forhold til amning:

Se en masse videoer om deep latch teknik. Ofte kommer der sår, hvis baby får fat for yderligt, så det kan virkelig hjælpe at fokusere på deep latch.
Hvis der kommer sår, kan ammebrikker hjælpe, man kan som regel sagtens få dem smidt igen senere hen.
Det er normalt, at det gør ondt, når baby tager fat og det kan sagtens vare en 4-6 uger. Jeg plejede at tælle til ti imens og inden jeg nåede ti var smerten væk.

Enig!
Min datter suttede forkert i starten, så jeg fik sår på begge brystvorter.
Der hjalp videoer fra YouTube vedr. deep latch enormt meget, i forhold til at få hende til at få rigtig fat.

Jeg brugte ikke ammebrikker, men en creme (lilla pakke) som jeg ikke kan huske hvad hedder, men som er rimelig kendt, og i løbet af 1 uge var sårene helet.. (Det var dog sindsygt smertefuldt hver gang hun skulle amme indtil de var helet, så kan godt forstå hvis man tyer til ammebrikker, men jeg havde fået at vide at det kunne ødelægge den fremtidige amning, og når man er helt ny mor så gør man jo alt for at gøre det rigtige)

Ja, det er rigtigt. Lansinoh creme. Jeg ved ikke helt, om jeg synes den virkede, men jeg brugte den en del alligevel.

Det allerbedste tip til heling er at lufttørre. Så de første mange uger gik jeg sådan set bare rundt og dryppede ud over det hele, mens jeg lufttørrede. Good times..

Jeg synes primært Lasinoh holdt såret blødt, hvilket gjorde det mindre smertefuldt, når man skulle amme igen. Og så var det rart at vide, at baby godt måtte spise salven :D
1
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 712
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 11046

Indlægaf Mi55y » 15. sep 2020, 19:55

Jeg har i øvrigt fået anbefalet at smøre med lansinoh et par uger op til termin. Det skulle forebygge sår.

Jeg har meget flade og indadvendte og var derfor afhængig af brikker, som jeg aldrig kom af med. Denne gang vil jeg prøve at bruge medelas brystvorteformere op til termin - måske kan det hjælpe lidt.
1
S - 09.10.18 :love2:
RnB
Kort karma: 14
Likede indlæg: 67

Indlægaf RnB » 16. sep 2020, 05:50

Fledermäuslein skrev:
RnB skrev:Enig!
Min datter suttede forkert i starten, så jeg fik sår på begge brystvorter.
Der hjalp videoer fra YouTube vedr. deep latch enormt meget, i forhold til at få hende til at få rigtig fat.

Jeg brugte ikke ammebrikker, men en creme (lilla pakke) som jeg ikke kan huske hvad hedder, men som er rimelig kendt, og i løbet af 1 uge var sårene helet.. (Det var dog sindsygt smertefuldt hver gang hun skulle amme indtil de var helet, så kan godt forstå hvis man tyer til ammebrikker, men jeg havde fået at vide at det kunne ødelægge den fremtidige amning, og når man er helt ny mor så gør man jo alt for at gøre det rigtige)

Ja, det er rigtigt. Lansinoh creme. Jeg ved ikke helt, om jeg synes den virkede, men jeg brugte den en del alligevel.

Det allerbedste tip til heling er at lufttørre. Så de første mange uger gik jeg sådan set bare rundt og dryppede ud over det hele, mens jeg lufttørrede. Good times..

Ja, lige præcis den. Jeg synes at den var fantastisk :D

Åh, det vækker minder :lol: Jeg rendte også topløs de første mange uger, hvilket resulterede i dråber af mælk OVERALT..
selv efter at de var helede, var de bare enormt ømme pga. opstart af amning, så kunne slet ikke holde ud at have noget på.
Der er lidt at se frem til :P
0
RnB
Kort karma: 14
Likede indlæg: 67

Indlægaf RnB » 16. sep 2020, 05:54

Mi55y skrev:Jeg har i øvrigt fået anbefalet at smøre med lansinoh et par uger op til termin. Det skulle forebygge sår.

Jeg har meget flade og indadvendte og var derfor afhængig af brikker, som jeg aldrig kom af med. Denne gang vil jeg prøve at bruge medelas brystvorteformere op til termin - måske kan det hjælpe lidt.

Jeg har også hørt at det er en god ide at starte med at smøre før baby overhovedet er ankommet!

Det er da i hvert fald værd at prøve med formerne.
1
Brugeravatar
MrsHyacinth
Kort karma: 84
Likede indlæg: 511

Indlægaf MrsHyacinth » 16. sep 2020, 16:31

Lys skrev:Jeg var kortvarigt indlagt på barselsgangen på Riget for at få amning i gang, fordi min datter slet ikke kunne få fat selv. Og jeg fik fin hjælp, omend de ikke altid kom så hurtigt som ønsket. Så det behøver bestemt ikke at være håbløst på barselsgangen. Men det var netop delestue (og en mikroskopisk af slagsen), så det var temmelig anstrengt at ligge der. Jeg havde dog næppe kunnet få så hurtig vejledning af en udkørende, privat rådgiver, så det var (sandsynligvis) afgørende for mit forløb at jeg blev indlagt.

I forhold til ammehjælp fik jeg også god vejledning i sundhedsplejens ammerådgivning.

Trods startvanskeligheder endte jeg med et succesfuldt ammeforløb, hvor min datter aldrig tabte sig efter fødslen og blev ammet fuldt ud i 6 mdr. og delvist derefter i foreløbigt 5 mdr.

(Jeg var faktisk også forbi Babyinstituttet i Gentofte også, og den rådgivning jeg fik der, var ikke væsentlig forskellig fra hverken Riget eller sundhedsplejen. Det føler jeg lige trang til at nævne, fordi de selv kommunikerer som om de er de eneste, der har fattet konceptet amning på den rette måde og taler direkte ind i ens usikkerhed, som jeg egentlig synes er usympatisk.)

Lige præcis det der - det gik også helt og aldeles i mit system og fik alt til at stritte på mig :tie:

Det er virkelig nederen, for jeg synes egentlig, det lyder yderst fornuftigt og netop er genialt med muligheden for udkørende besøg, hvis man helst vil være hjemme. De sælger jo et godt produkt, der netop adskiller sig ved at være fleksibelt ift at være indlagt - ikke om jeg fatter, at de prøver at sparke nedad for at fremstå bedre, når de reelt bare kunne skrive “vi er awesome, vi er nice - OG vi er fleksible”. Det havde virket meget bedre på mig. I stedet overvejer jeg alternativer, fordi deres tale-andet-ned-attitude pisser mig af og får mig til at genoverveje, om de nu også er så fede, som de selv synes, når de ikke har nok i at tale sig selv op men også har behov for at sparke det offentlige og andre alternativer ned.
6
Brugeravatar
MrsHyacinth

Indlægaf MrsHyacinth » 16. sep 2020, 16:33

Vi har for øvrigt købt hospitalsoutfit i dag. Dødhyggeligt og spontant - og med små biler på :lun:

#cargeek
5
Lys

Indlægaf Lys » 16. sep 2020, 16:41

MrsHyacinth skrev:
Lys skrev:Jeg var kortvarigt indlagt på barselsgangen på Riget for at få amning i gang, fordi min datter slet ikke kunne få fat selv. Og jeg fik fin hjælp, omend de ikke altid kom så hurtigt som ønsket. Så det behøver bestemt ikke at være håbløst på barselsgangen. Men det var netop delestue (og en mikroskopisk af slagsen), så det var temmelig anstrengt at ligge der. Jeg havde dog næppe kunnet få så hurtig vejledning af en udkørende, privat rådgiver, så det var (sandsynligvis) afgørende for mit forløb at jeg blev indlagt.

I forhold til ammehjælp fik jeg også god vejledning i sundhedsplejens ammerådgivning.

Trods startvanskeligheder endte jeg med et succesfuldt ammeforløb, hvor min datter aldrig tabte sig efter fødslen og blev ammet fuldt ud i 6 mdr. og delvist derefter i foreløbigt 5 mdr.

(Jeg var faktisk også forbi Babyinstituttet i Gentofte også, og den rådgivning jeg fik der, var ikke væsentlig forskellig fra hverken Riget eller sundhedsplejen. Det føler jeg lige trang til at nævne, fordi de selv kommunikerer som om de er de eneste, der har fattet konceptet amning på den rette måde og taler direkte ind i ens usikkerhed, som jeg egentlig synes er usympatisk.)

Lige præcis det der - det gik også helt og aldeles i mit system og fik alt til at stritte på mig :tie:

Det er virkelig nederen, for jeg synes egentlig, det lyder yderst fornuftigt og netop er genialt med muligheden for udkørende besøg, hvis man helst vil være hjemme. De sælger jo et godt produkt, der netop adskiller sig ved at være fleksibelt ift at være indlagt - ikke om jeg fatter, at de prøver at sparke nedad for at fremstå bedre, når de reelt bare kunne skrive “vi er awesome, vi er nice - OG vi er fleksible”. Det havde virket meget bedre på mig. I stedet overvejer jeg alternativer, fordi deres tale-andet-ned-attitude pisser mig af og får mig til at genoverveje, om de nu også er så fede, som de selv synes, når de ikke har nok i at tale sig selv op men også har behov for at sparke det offentlige og andre alternativer ned.

Lige præcis. Jeg var fristet af deres søvn-forløb, fordi min baby aldrig har set lyset i lange lure, men dels fik deres kommunikation mig overbevist om, at der var noget galt med min baby og at hendes søvnmønster ville fucke hende godt og grundigt op (fik den opfattelse nuanceret andre steder ;) ) og dels opgav jeg at finde ud af, hvad forløbet egentlig gik ud på, fordi de holder det så hemmeligt. “Vi kan løse dit problem, men du skal lige indbetale 3000 kr, før vi løfter sløret for noget som helst om metoden”.

Der findes heldigvis også andre med den udkørende ammeservice. Jordemodertid har en Ammebulance-service, som jeg ganske vist ikke har erfaring med, men de satte min fødsel i gang, så jeg slap for medicinsk igangsætning, så jeg synes de er topseje :D
2
Brugeravatar
Pippi_Langstrømpe
Kort karma: 58
Likede indlæg: 220

Indlægaf Pippi_Langstrømpe » 16. sep 2020, 16:47

Dejligt at høre at du havde en god ammeopstart med fin hjælp på Riget :gogo:

Babyinstituttet holder jeg mig fra - kan heller ikke rigtig lide deres retorik. Men overvejer lidt Heidi Meyer med Meyermetoden, hvis det bliver aktuelt. Hun tilbyder også ammehjælp. Og er en rigtig behagelig person, der er god til at holde tingene i øjenhøjde og praktisk.

Fledermäuslein skrev:
Pippi_Langstrømpe skrev:Vi er også blevet opfordret til at føde ambulant pga. corona-situationen her i byen, hvis vi er trygge ved det. Men det er stadig muligt at komme på barselsgangen, hvis man ønsker det.

Vi ville gerne på barselsgangen inden udmeldingen. Også for at få lidt hjælp til amningen. Så nu er vi gået lidt i tænkeboks, men er også enige om at det må vi vurdere, når det sker. For jeg er i forvejen ikke specielt begejstret for at skulle være indlagt på stue med andre, som man nu gør her i byen. Foretrækker helt klart enkeltmandsstuer.

Lurertip i forhold til amning:

Se en masse videoer om deep latch teknik. Ofte kommer der sår, hvis baby får fat for yderligt, så det kan virkelig hjælpe at fokusere på deep latch.
Hvis der kommer sår, kan ammebrikker hjælpe, man kan som regel sagtens få dem smidt igen senere hen.
Det er normalt, at det gør ondt, når baby tager fat og det kan sagtens vare en 4-6 uger. Jeg plejede at tælle til ti imens og inden jeg nåede ti var smerten væk.

Tak! Jeg er allerede igang med at lure videoer :gogo:
0
Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!
Brugeravatar
Pippi_Langstrømpe

Indlægaf Pippi_Langstrømpe » 16. sep 2020, 16:50

MrsHyacinth skrev:Vi har for øvrigt købt hospitalsoutfit i dag. Dødhyggeligt og spontant - og med små biler på :lun:

#cargeek

Aww! :lun:

Vi ved endnu ikke hvad ninjaen kommer til at have på, når han skal hjem fra hospitalet. Vi finder sikkert et eller andet i alt det, der er indkøbt :)
0
Brugeravatar
MrsHyacinth

Indlægaf MrsHyacinth » 16. sep 2020, 18:53

Pippi_Langstrømpe skrev:
MrsHyacinth skrev:Vi har for øvrigt købt hospitalsoutfit i dag. Dødhyggeligt og spontant - og med små biler på :lun:

#cargeek

Vi ved endnu ikke hvad ninjaen kommer til at have på, når han skal hjem fra hospitalet. Vi finder sikkert et eller andet i alt det, der er indkøbt :)

Det er nok også mere sandsynligt, at det af en eller anden grund ender med noget andet eller lidt af det og lidt af noget andet, men vi hyggede os topmeget med at finde det - og TRO på, vi var sådan nogen af de der voksne typer, der havde “babys første tøj” hakket af på den ikke-eksisterende to-do liste :lol: :genert:

For øvrigt er konceptet “babys første tøj” genialt, fordi vi på den måde undgår at blive påduttet at bruge hjemmestrik og dermed risikere at stå i det prekære “mormors eller farmors hue”-dilemma. Vi følte os smarte i dag, ja vi gjorde så :cool:
3
Brugeravatar
MrsHyacinth

Indlægaf MrsHyacinth » 16. sep 2020, 19:01

:blush2:

Det er måske meget godt, vi skal have en dreng. Jeg kan klart bedre forholde mig til biler end prinsesser :blush:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Brugeravatar
Pippi_Langstrømpe

Indlægaf Pippi_Langstrømpe » 16. sep 2020, 19:12

MrsHyacinth skrev:
Pippi_Langstrømpe skrev:

#cargeek

Det er nok også mere sandsynligt, at det af en eller anden grund ender med noget andet eller lidt af det og lidt af noget andet, men vi hyggede os topmeget med at finde det - og TRO på, vi var sådan nogen af de der voksne typer, der havde “babys første tøj” hakket af på den ikke-eksisterende to-do liste :lol: :genert:

For øvrigt er konceptet “babys første tøj” genialt, fordi vi på den måde undgår at blive påduttet at bruge hjemmestrik og dermed risikere at stå i det prekære “mormors eller farmors hue”-dilemma. Vi følte os smarte i dag, ja vi gjorde så :cool:

Det ER nu også hyggeligt. Men bare ikke noget, vi lige har overvejet :lol:

Det er godt tænkt, det med at I undgår at blive påduttet noget fra mormor/farmor. Vi får dog ikke det problem, for min mor strikker ikke. Svigermor gik bort i julen.
0
Brugeravatar
Pippi_Langstrømpe

Indlægaf Pippi_Langstrømpe » 16. sep 2020, 19:13

MrsHyacinth skrev::blush2:

Det er måske meget godt, vi skal have en dreng. Jeg kan klart bedre forholde mig til biler end prinsesser :blush:

Hvor fint! :lun:
1
Brugeravatar
MrsHyacinth

Indlægaf MrsHyacinth » 16. sep 2020, 19:23

Pippi_Langstrømpe skrev:
MrsHyacinth skrev:
Pippi_Langstrømpe skrev:

#cargeek

Det ER nu også hyggeligt. Men bare ikke noget, vi lige har overvejet :lol:

Det er godt tænkt, det med at I undgår at blive påduttet noget fra mormor/farmor. Vi får dog ikke det problem, for min mor strikker ikke. Svigermor gik bort i julen.

Det kom måske også til at lyde lidt utaknemmeligt, for jeg er superglad for at min mor er gået i strikkemode. Jeg vil bare ikke risikere at bettes skønne farmor føler sig kørt over eller - i mangel af bedre ord - utilstrækkelig, fordi min mor har linet det store show op. Hjemmestrik er bare en af de ting, det kunne komme til udtryk igennem, og jeg er meget bevidst om, at hun kan virke.... Ahem. Overvældende. På alle - undertegnede inklusive.

Med alderen har jeg lært, at det er til alles bedste, hvis jeg på forhånd opstiller ret klare rammer i situationer, hvor hun ellers kan komme til at gå all in på en fiks ide uden at overveje, om det nu også er i modtagerens interesse. Deraf også mine overvejelser ift fx besøg på hospitalet, hvor hun vitterligt kunne finde på at dukke op med et arrangement lige under niveauet med hornorkester.
2

Tilbage til "Graviditet"