Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Mangler der noget herinde, eller vil du have lavet ændringer? Så er det her du skal brokke dig.

Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Ja
49
49%
Nej
43
43%
Muligvis (jeg giver mit besyv i kommentarerne)
8
8%
 
Afgivne stemmer: 100
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Akehurst2 » 26. apr 2016, 10:57

LaScrooge skrev:
Jeg er ikke uenig i det grundlæggende i det du siger. Problemet synes jeg mere er, at den adfærd, disse typer udviser, som sådan ikke er krænkende eller forkert. Indlæg for indlæg er der ikke noget at pege på der meriterer udvisning. Det er mere mængden, hyppigheden og karakteren af dem, der er problematisk. Det kan sagtens gøre en masse ellers engagerede mennesker udmattede, hele tiden at skulle se debatter obstrueres at to eller tre folk med ild i fingrene, som man bare ikke orker at engagere med, fordi man ved at det ingen vej leder. I stedet begynder man at undgå visse fora eller skynder sig ud af tråde, hvor typerne dukker op. Og så har vi dalende engagement på en ellers dejlig side.

Vi kender det jo fra den gamle debat. Der var mange problemer af forskellig art, men det her er et meget håndgribeligt et, som ikke er uden skyld.


Jeg synes som regel de typer gør nogen af de ting, der kan medføre banning - drejer samtalen over på det samme emne, fx muslimer, uanset trådens oprindelige emne, hvilket er obstruktion, eller går efter manden i stedet for bolden. Oprettelse af en masse (sort set) enslydende tråde med det samme emne er vel også i strid med reglerne.

Det er sjældent, at de "bare" er irriterende - så man bør kunne slippe af med dem inden for de regler, vi har i dag.
1
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf mulledit » 26. apr 2016, 11:03

Code har skrevet det så fornuftigt.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34771

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Dirtylittledevil » 26. apr 2016, 11:10

mulledit skrev:Code har skrevet det så fornuftigt.


Men det var jo på side 1, hvordan skal man kunne huske nu, hvad det var han skrev? :trist:
2
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Wizzze » 26. apr 2016, 11:14

Har vi nogen trolls herinde? synes ikke rigtig jeg er stødt på nogen :gruble:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. apr 2016, 11:16

Guldlok skrev:Nu har jeg selv et par stykker på ignore (ikke at de pågældende nødvendigvis er trolls, men som svar på din kommentar om at sætte på ignore).
Problemet med ignore er bare, at det kun gør at jeg ikke kan se personernes indlæg.
De kan stadig se mine dog. De kan kommentere mine tråde/indlæg, de kan give mig rødt osv.
Jeg har selv for nylig fået en hel stak røde kort for alle mulige indlæg i flere forskellige tråde, fra ignorerede debattører (de har altså aktivt gået igennem mine indlæg herinde for at give rødt) og jeg kan jo stadig se de røde kort jeg får, ligesom jeg stadig modtager notifikationer når ignorerede debattører evt citerer mine indlæg.

Nå, men ind til videre har det den betydning, at jeg nu primært deltager i overfladiske tråde herinde. Det er selvfølgelig lidt ærgerligt, men for mig er det så konsekvensen.


Mener du, at nogle af de pågældende debattører burde blive bannet?
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf LaScrooge » 26. apr 2016, 11:20

DetSorteCirkus skrev:Jeg synes, at det er vigtigt at have med i sine overvejelser, at moderationen ovre på DD ikke er, som den engang var. Om det så skyldes manglende ressourcer eller en ny etik. Jeg gætter på en blanding.
Spørgsmålet er, hvad der ville ske her, hvis den type indlæg dukker op, og jeg må sige, at jeg har ret stor tillid til, at hverken krænkende udtalelser, trusler eller overlagt mangel på empati vil blive accepteret. Er det, det eneste eller det meste et menneske har at byde på, vil advarslerne hurtigt være opbrugt, og så giver det lidt sig selv, at det bliver et hurtigt visit.

Generelt vil jeg, i stedet for forbud, hellere appellere til den enkelte debattør om holde hovedet koldt, hvis provokatører uden anden agenda end at obstruere skulle dukke. Lad lortet stå ubemærket hen og sæt profilen bag på ignore.


Jeg gør selv det sidste. Ikke fordi vedkommende er trolls, men fordi jeg er træt af dem. Det ændrer dog ikke ved, at deciderede trolls, der oversvømmer tråde med meningsløse indlæg, sagtens kan ødelægge (lysten til) en given debat. Og det er dét jeg frygter. At folk mister lysten. Jeg vil hellere holde på de debattører, der helst skal føle sig trygge før de deltager og som ikke skriver så ofte, en jeg vil holde på dem, der går berserk med ligegyldige indlæg. Jeg føler ansvar for at bidrage til at den første gruppe har lyst til at være her og jeg har lyst til at bidrage til at gøre dette sted til ét, hvor de har lyst til at engagere. Fordi jeg synes de - og det - har en værdi. Den sidste gruppe synes jeg ikke har værdi.
Senest rettet af LaScrooge 26. apr 2016, 11:21, rettet i alt 1 gang.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. apr 2016, 11:20

Crookshanks skrev:Der skal 2 til en tango, og trolls vil ikke være et problem hvis folk ignorerede dem istedet for at fare til tasterne.

Jeg synes også de er pisse irriterende, men jeg bliver faktisk mere træt i hovedet af de folk som indgår i diskussioner med dem. De har lige så meget skyld når en tråd bliver obstrueret af en troll.
Hvis vi skal diskutere retningslinier for trolls, så synes jeg også, at det er på sin plads, at diskuterer retningslinier for personer som diskuterer med dem. De kan være lige så ødelæggende for en debat


Fuldstændig enig.
Lad for pokker være med at reagere. Anmeld og sæt på ignore.
Jeg synes, at det er meget sjældent, man hører om, at trolls decideret går i gang med at chikanere vilkårlige debattører, og så længe de ikke gør det, vil de to initiativer efter min mening være rigeligt for dem, der gerne vil undgå dem.
I tilfælde af chikane har admins også mulighed for at banne for det.
5
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf LaScrooge » 26. apr 2016, 11:24

Crookshanks skrev:Der skal 2 til en tango, og trolls vil ikke være et problem hvis folk ignorerede dem istedet for at fare til tasterne.

Jeg synes også de er pisse irriterende, men jeg bliver faktisk mere træt i hovedet af de folk som indgår i diskussioner med dem. De har lige så meget skyld når en tråd bliver obstrueret af en troll.
Hvis vi skal diskutere retningslinier for trolls, så synes jeg også, at det er på sin plads, at diskuterer retningslinier for personer som diskuterer med dem. De kan være lige så ødelæggende for en debat


Jeg er enig. Men at ignorere trolls kan føre til at man ignorerer hele fora eller at man forlader tråde, trollsne dukker op i, selvom man har dem på ignore. Hvis jeg ignorerer 2 personer, men de alligevel fylder den givne diskussion med indlæg, så er det rent faktisk en udfordring (af den ikke-sjove slags) at få den debat til at glide udenom dem. Og det er ikke sikkert, at det der bliver skrevet kan meritere en advarsel, - men derfor kan det godt have effekten alligevel.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. apr 2016, 11:27

LaScrooge skrev:Jeg gør selv det sidste. Ikke fordi vedkommende er trolls, men fordi jeg er træt af dem. Det ændrer dog ikke ved, at deciderede trolls, der oversvømmer tråde med meningsløse indlæg, sagtens kan ødelægge (lysten til) en given debat. Og det er dét jeg frygter. At folk mister lysten. Jeg vil hellere holde på de debattører, der helst skal føle sig trygge før de deltager og som ikke skriver så ofte, en jeg vil holde på dem, der går berserk med ligegyldige indlæg. Jeg føler ansvar for at bidrage til at den første gruppe har lyst til at være her og jeg har lyst til at bidrage til at gøre dette sted til ét, hvor de har lyst til at engagere. Fordi jeg synes de - og det - har en værdi. Den sidste gruppe synes jeg ikke har værdi.


Jeg har stadig svært ved at se, hvordan reglerne kan strammes og samtidig også blive mere effektive.
Som jeg læser dit indlæg, er det i bund og grund en særlig adfærd, du frygter vil kunne skræmme andre væk. Hvis det er sådan, du har det, er jeg ikke uenig; jeg vurderer bare ikke, at det særligt handler om kendte trolls, og jeg er derfor i tvivl, om det tiltag vil have en effekt, der går ud over at få 2-3 profiler fra DD og andre steder hurtigt bannet, hvis de dukker op herovre.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf LaScrooge » 26. apr 2016, 11:31

DetSorteCirkus skrev:
Jeg har stadig svært ved at se, hvordan reglerne kan strammes og samtidig også blive mere effektive.
Som jeg læser dit indlæg, er det i bund og grund en særlig adfærd, du frygter vil kunne skræmme andre væk. Hvis det er sådan, du har det, er jeg ikke uenig; jeg vurderer bare ikke, at det særligt handler om kendte trolls, og jeg er derfor i tvivl, om det tiltag vil have en effekt, der går ud over at få 2-3 profiler fra DD og andre steder hurtigt bannet, hvis de dukker op herovre.


Men det er egentlig også bare den effekt jeg er ude efter. Som jeg skriver i startindlægget skal det kun gælde for "(...) mennesker, man ved ikke bidrager med noget positivt og som heller ikke har det som formål, fordi man har måneders evidens herfor fra andre debatsider, (...)". Det troede jeg at jeg havde gjort helt klart.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. apr 2016, 11:35

Guldlok skrev:Ikke umiddelbart, nej.
Mit indlæg var mere rettet mod kommentaren om, at sætte brugere på ignore. Hvad hjælper det at sætte en bruger på ignore, når det kun fungerer den ene vej? Når man, trods ignore, stadig kan modtage røde kort eller personen fortsat kan se indlæg og citere disse, selvom de er sat på ignore?


Det hjælper i praksis, fordi bevidst obstruerende debattører ofte går efter den brede opmærksomhed og sjældent begynder at køre på en af sig selv. Føler man sig chikaneret i kort eller PB'er, kan det også meldes til admins.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf fisken80 » 26. apr 2016, 16:23

LaScrooge skrev:
Code71 skrev:Det er en glidebane i min verden. Det er at sidestille med at dømme forbrydere på forhånd.

Hvem skal afgøre hvilke debattører som holder på sit og IKKE er trolls og hvilke som holder på sit og ER trolls

Hvis det skal være lige for alle her, så skal det rent faktisk være lige for alle. Trolls skal have samme antal advarsler osv inden de bannes som alle andre.

Anyway, blot min mening


Jeg er ikke uenig i det grundlæggende i det du siger. Problemet synes jeg mere er, at den adfærd, disse typer udviser, som sådan ikke er krænkende eller forkert. Indlæg for indlæg er der ikke noget at pege på der meriterer udvisning. Det er mere mængden, hyppigheden og karakteren af dem, der er problematisk. Det kan sagtens gøre en masse ellers engagerede mennesker udmattede, hele tiden at skulle se debatter obstrueres at to eller tre folk med ild i fingrene, som man bare ikke orker at engagere med, fordi man ved at det ingen vej leder. I stedet begynder man at undgå visse fora eller skynder sig ud af tråde, hvor typerne dukker op. Og så har vi dalende engagement på en ellers dejlig side.

Vi kender det jo fra den gamle debat. Der var mange problemer af forskellig art, men det her er et meget håndgribeligt et, som ikke er uden skyld.


Men så kan man jo smide dem på ignore. Men indrømmet, jeg ville også blive træt i masken, hvis vi fik for mange af den type. En er fint nok, men hvis der går alt for meget nationen i det, så gider jeg sgu ikke være med. For så er det ikke længere en debat, men en konkurrence i at skrive de dummeste og grimmeste ting.

Nu hiver jeg lige en kendt debattør både herfra og på DD ind, hvis det ikke er ok sletter jeg det selvfølgelig igen. Men tag nu en debattør som den djævelske advokat - hold kæft hvor kan jeg blive hidsig på ham, fordi han tvister ens ord, flueknepper og går i detaljer. Men det er en irritation, der giver mig en enorm lyst til at fortsætte debatten, for tænk nu, hvis jeg kunne få ham til at indrømme, at jeg har ret. Det er ikke sikkert det nogensinde lykkes, det tror jeg egentlig ikke, men det er ikke pointen. Pointen er, at han debatterer og argumenterer og skriver sammenhængende indlæg, som man godt gider svare på. Der er substans i dem. Han gør sig rent faktisk umage, og han ved langt hen ad vejen, hvad han taler om. Han giver sig tid til at undersøge tingene. Så kan man være uenige om måden ting skal tolkes på, deraf debatten jo, men hans indlæg er ikke bare tomt fyld.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Urtekussen » 26. apr 2016, 17:59

Jeg tror ikke de debattører der hentydes til er herinde? Jeg tror de er i de links til baboom (eller hvad siden hed).

Men jeg synes det samme som code.
Og hvordan skal folk så "dømmes" som Trolle? På fornemmelsen? Ikke et sted man føler sig særligt velkommen, hvis man ikke får en fair chance.
2
2011
2015
2018
2020
2023
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf JoyNips » 27. apr 2016, 11:24

Jeg har stemt ja, men jeg synes i grunden, at de skal have én chance. Hvis det er folk, der udelukkende har trollet andetsteds og de opretter trolle-tråde her, så synes jeg det skal være ud med det samme.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf icelady » 27. apr 2016, 11:46

Hvis folk skal bannes, skal det ske på baggrund af deres ageren her; ikke på andre sites.
18
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Forslag til forbedringer"