Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Mangler der noget herinde, eller vil du have lavet ændringer? Så er det her du skal brokke dig.

Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Ja
49
49%
Nej
43
43%
Muligvis (jeg giver mit besyv i kommentarerne)
8
8%
 
Afgivne stemmer: 100
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Dawwty » 23. aug 2019, 09:52

kidkomb skrev:
Dawwty skrev:
kidkomb skrev:
Dawwty skrev:
Akehurst2 skrev:
Dawwty skrev:
Akehurst2 skrev:
Dawwty skrev:Nu har jeg læst tråden og sådan som jeg forstår det, så ønsker nogle at banner andre uden at de har brudt reglerne, alene fordi de har en debat stil som nogle så ikke synes om.

Er det korrekt forstået og hvor står det så juridisk?


Juridisk er der lige præcis nul og niks at komme efter, uanset hvorfor du måtte blive bannet herinde. Det er Patricks forum og han bestemmer.

Sådan er det ingen steder i samfundet, så det tro jeg ikke på. Forums er offentlige og derfor helt sikkert underlagt noget lovgivning.

En butik er også privat ejendom, men derfor er det stadig lovgivning der skal overholdes. Hvis en butiks ejer afviser kunder som ikke har brudt nogle regler, så er det næppe konsekvens frit for butikken.


Patrick skal overholde GDPR, men herudover er han helt fri til at bestemme, hvem han ønsker at have som deltager på sit debatforum. Det er privat, ikke offentligt.

Butikker må også gerne afvise kunder, hvis de vil. De må ikke diskriminere på baggrund af køn, race m.v., men det betyder ikke, at man ikke kan blive afvist i det hele taget.


Det ved jeg med sikkerhed er forkert, butikker må ikke afvise kunder uden grund.
Det ved fordi at jeg har fået det at vide af en jurist. Kan ikke selv siger hvorfor og hvor i loven det står med det forkert det du siger om butikker.

Jeg tror også at forum er offentlig og derfor har samme regulering.

Forum er ikke offentligt. En butik er overhovedet ikke offentlig. Den er privat. Så jo, du må vælge hvem du vil have i din butik. Ligesom du må vælge hvem du vil have i dit hus.


Det med butikker ved jeg er forkert, så tro heller ikke du har ret med forums.

Nej, du ved ikke. Du tror at en jurist har sagt det til dig. Du har muligvis misforstået hvad han sagde.


Det ved jeg at jeg ikke har, fordi vi talte om et konkret tilfælde i en butik.

Men du er velkommen til at dokumentere din påstand, hvilket må være nemt hvis du har ret?
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Dawwty » 23. aug 2019, 09:57

Pax Romana skrev:
Dawwty skrev:
Det med butikker ved jeg er forkert, så tro heller ikke du har ret med forums.
En butik kan til en hver tid bortvise dig hvis du ikke overholder butikkens regler. Man kan som udgangspunkt ikke afvise personer uden gyldig grund.

Internettet er offentligt. Du kan frit udtrykke dine holdninger (under straffeansvar) hvis du selv opretter en hjemmeside. Debatten.net er ikke offentligt. Det er ejet af Patrick og det er hans regler som gælder. Du har ikke fri ytringsfrihed her.


Det er netop det jeg sagde, butikker kan kun afvise med gyldig grund eks fordi vedkommende har brudt reglerne.

Uden det kan de ikke.

Et forum er ikke privat når det er offentligt tilgængeligt, det er privat ejet, men det er ikke anderledes end en butik som er privat ejet.

Debatten er lige så offentlige som alle andre forums på nettet. Alle kan se og læse det samt deltager efter registrering.

Påstår du at der som det eneste i Danmark ikke er lov reguleret?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf DenBruneMunk » 23. aug 2019, 10:06

Dawwty skrev:
DenBruneMunk skrev:
Akehurst2 skrev:
Dawwty skrev:Nu har jeg læst tråden og sådan som jeg forstår det, så ønsker nogle at banner andre uden at de har brudt reglerne, alene fordi de har en debat stil som nogle så ikke synes om.

Er det korrekt forstået og hvor står det så juridisk?


Juridisk er der lige præcis nul og niks at komme efter, uanset hvorfor du måtte blive bannet herinde. Det er Patricks forum og han bestemmer.

Selvfølgelig er der jura indblandet.

Forum skal overholde GDPR som et, og så må de ikke tillade folk at opfordre til vold, eller at der samles grupper som vil yde vold mod andre, had prædikanter og lignende.

Så er der en masse love og så lidt jura henover, hvis man ikke er enig i hvordan forum overholder dem, eller anonymiserer ens indlæg og sletter person info som ikke er lagt op af personen selv. osv.osv...

Hvor Patrick forsøger at skjule klager over GDPR, og manden banner IP og personer på det grundlag, så vil datatilsynet gerne gå efter ejeren, så der er undtagelser. Og jo, det er skam sket på andre forum , kender intet til noget her.

GDPR var også kaldt personfølsomme oplysninger før denne trådte i kraft, og datatilsynet var der til det formål som nu.


Så er det forbudt at banner folk uden de har brudt reglerne, eksempelvis fordi nogle finder deres debat stil irriterende?

Hov, jeg fik ikke det sidste med.

Det er jo en moderator holdning i sidste ende der, så nej, ikke forbudt hvis debat stil bare er irriterende for en moderator. Så klager man da over det.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20966

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Misantropen » 23. aug 2019, 10:11

Dawwty skrev:
Misantropen skrev:
Dawwty skrev:Sådan er det ingen steder i samfundet, så det tro jeg ikke på. Forums er offentlige og derfor helt sikkert underlagt noget lovgivning.

En butik er også privat ejendom, men derfor er der stadig lovgivning der skal overholdes. Hvis en butiksejer afviser kunder som ikke har brudt nogle regler, så er det næppe konsekvensfrit for butikken.

Eksempelvis kunne man jo forbyde kunder som havde holdninger man ikke synes om.

Må man så heller ikke blive smidt ud af en bestyrelse eller forening?

Patricks retningslinjer/regler skal selvfølgelig overholde dansk lovgivning, men derudover bestemmer han vel selv hvem han vil have til at "repræsentere" sit forum. Han er i sin gode ret til at banne brugere der ikke bidrager med noget positivt til siden.

Ja se det er jeg ikke sikker på han kan, bestyrelser og foreninger skal også overholde deres egen regler. Selvom de er privat ejet.

Jeg forstår ikke helt hvad du prøver at sige.

En forening kan være lige så offentlig som du mener siden her er, selvom den er privatejet. Forveksler du det med at det er offentligt tilgængeligt?
1
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Pax Romana » 23. aug 2019, 10:13

Dawwty skrev:
Det er netop det jeg sagde, butikker kan kun afvise med gyldig grund eks fordi vedkommende har brudt reglerne.

Uden det kan de ikke.

Et forum er ikke privat når det er offentligt tilgængeligt, det er privat ejet, men det er ikke anderledes end en butik som er privat ejet.

Debatten er lige så offentlige som alle andre forums på nettet. Alle kan se og læse det samt deltager efter registrering.

Påstår du at der som det eneste i Danmark ikke er lov reguleret?
Så lad mig omformulerer det.

Debatten er lige som din lokale kommunale park. Alle kan gå derind, men det er kommunen som bestemmer hvad du må.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Dawwty » 23. aug 2019, 10:16

Misantropen skrev:
Dawwty skrev:
Misantropen skrev:
Dawwty skrev:Sådan er det ingen steder i samfundet, så det tro jeg ikke på. Forums er offentlige og derfor helt sikkert underlagt noget lovgivning.

En butik er også privat ejendom, men derfor er der stadig lovgivning der skal overholdes. Hvis en butiksejer afviser kunder som ikke har brudt nogle regler, så er det næppe konsekvensfrit for butikken.

Eksempelvis kunne man jo forbyde kunder som havde holdninger man ikke synes om.

Må man så heller ikke blive smidt ud af en bestyrelse eller forening?

Patricks retningslinjer/regler skal selvfølgelig overholde dansk lovgivning, men derudover bestemmer han vel selv hvem han vil have til at "repræsentere" sit forum. Han er i sin gode ret til at banne brugere der ikke bidrager med noget positivt til siden.

Ja se det er jeg ikke sikker på han kan, bestyrelser og foreninger skal også overholde deres egen regler. Selvom de er privat ejet.

Jeg forstår ikke helt hvad du prøver at sige.

En forening kan være lige så offentlig som du mener siden her er, selvom den er privatejet. Forveksler du det med at det er offentligt tilgængeligt?


Med offentlige mener jeg, offentligheden har adgang til det. I modsætning til en privat lukket klub så har butikker og ander med offentlige adgang nogle regler. Jeg kender ikke til de regler, men ved at der er regler. Og jeg ved at butikker ikke kan smide folk ud bare fordi de har lyst. Vedkommende skal have brudt nogle regler eller være til skade for butikken.

At de har en holdning man ikke synes om, eks Paludan, er ikke nok til at han kan afvises.
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Dawwty » 23. aug 2019, 10:20

Pax Romana skrev:
Dawwty skrev:
Det er netop det jeg sagde, butikker kan kun afvise med gyldig grund eks fordi vedkommende har brudt reglerne.

Uden det kan de ikke.

Et forum er ikke privat når det er offentligt tilgængeligt, det er privat ejet, men det er ikke anderledes end en butik som er privat ejet.

Debatten er lige så offentlige som alle andre forums på nettet. Alle kan se og læse det samt deltager efter registrering.

Påstår du at der som det eneste i Danmark ikke er lov reguleret?
Så lad mig omformulerer det.

Debatten er lige som din lokale kommunale park. Alle kan gå derind, men det er kommunen som bestemmer hvad du må.

Men det betyder stadig at de ikke kan smide dig ud, uden at du bryder reglerne, hvilke er det vi taler om.

At kunne bestemme nogle regler betyder ikke at ejeren ikke selv er bundet af dem.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20966

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Misantropen » 23. aug 2019, 10:24

Dawwty skrev:
Misantropen skrev:
Dawwty skrev:
Misantropen skrev:
Dawwty skrev:Sådan er det ingen steder i samfundet, så det tro jeg ikke på. Forums er offentlige og derfor helt sikkert underlagt noget lovgivning.

En butik er også privat ejendom, men derfor er der stadig lovgivning der skal overholdes. Hvis en butiksejer afviser kunder som ikke har brudt nogle regler, så er det næppe konsekvensfrit for butikken.

Eksempelvis kunne man jo forbyde kunder som havde holdninger man ikke synes om.

Må man så heller ikke blive smidt ud af en bestyrelse eller forening?

Patricks retningslinjer/regler skal selvfølgelig overholde dansk lovgivning, men derudover bestemmer han vel selv hvem han vil have til at "repræsentere" sit forum. Han er i sin gode ret til at banne brugere der ikke bidrager med noget positivt til siden.

Ja se det er jeg ikke sikker på han kan, bestyrelser og foreninger skal også overholde deres egen regler. Selvom de er privat ejet.

Jeg forstår ikke helt hvad du prøver at sige.

En forening kan være lige så offentlig som du mener siden her er, selvom den er privatejet. Forveksler du det med at det er offentligt tilgængeligt?


Med offentlige mener jeg, offentligheden har adgang til det. I modsætning til en privat lukket klub så har butikker og ander med offentlige adgang nogle regler. Jeg kender ikke til de regler, men ved at der er regler. Og jeg ved at butikker ikke kan smide folk ud bare fordi de har lyst. Vedkommende skal have brudt nogle regler eller være til skade for butikken.

At de har en holdning man ikke synes om, eks Paludan, er ikke nok til at han kan afvises.

Kan du finde de regler? Evt. ved at spørge den jurist du har snakket med det om.

Jeg synes du modsiger dig selv.
1
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Dawwty » 23. aug 2019, 10:25

DenBruneMunk skrev:
Dawwty skrev:
DenBruneMunk skrev:
Akehurst2 skrev:
Dawwty skrev:Nu har jeg læst tråden og sådan som jeg forstår det, så ønsker nogle at banner andre uden at de har brudt reglerne, alene fordi de har en debat stil som nogle så ikke synes om.

Er det korrekt forstået og hvor står det så juridisk?


Juridisk er der lige præcis nul og niks at komme efter, uanset hvorfor du måtte blive bannet herinde. Det er Patricks forum og han bestemmer.

Selvfølgelig er der jura indblandet.

Forum skal overholde GDPR som et, og så må de ikke tillade folk at opfordre til vold, eller at der samles grupper som vil yde vold mod andre, had prædikanter og lignende.

Så er der en masse love og så lidt jura henover, hvis man ikke er enig i hvordan forum overholder dem, eller anonymiserer ens indlæg og sletter person info som ikke er lagt op af personen selv. osv.osv...

Hvor Patrick forsøger at skjule klager over GDPR, og manden banner IP og personer på det grundlag, så vil datatilsynet gerne gå efter ejeren, så der er undtagelser. Og jo, det er skam sket på andre forum , kender intet til noget her.

GDPR var også kaldt personfølsomme oplysninger før denne trådte i kraft, og datatilsynet var der til det formål som nu.


Så er det forbudt at banner folk uden de har brudt reglerne, eksempelvis fordi nogle finder deres debat stil irriterende?

Hov, jeg fik ikke det sidste med.

Det er jo en moderator holdning i sidste ende der, så nej, ikke forbudt hvis debat stil bare er irriterende for en moderator. Så klager man da over det.


Klager til hvem og med hvilke ret?

Normalt er det sådan at hvis en virksomhed bryder en aftale, så er det myndighederne man skal anmelde til og så kan domstolene tager stilling til det.

Med butikker som er det jeg kender mest til, så er der ombudsmanden og forbrugerklagenævnet alt efter hvad man vil klage ever.

Et forum, hvad ses det som juridisk?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf DenBruneMunk » 23. aug 2019, 10:30

Dawwty skrev:Klager til hvem og med hvilke ret?

Normalt er det sådan at hvis en virksomhed bryder en aftale, så er det myndighederne man skal anmelde til og så kan domstolene tager stilling til det.

Med butikker som er det jeg kender mest til, så er der ombudsmanden og forbrugerklagenævnet alt efter hvad man vil klage ever.

Et forum, hvad ses det som juridisk?

Moderator er ikke det samme som Administrator (Patrick) , så her er det ejeren/Administrator du klager til . Og er du rig, så anlægger du civilt søgsmål, da du jo bare vil klage og have medhold :)
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Dawwty » 23. aug 2019, 10:36

DenBruneMunk skrev:
Dawwty skrev:Klager til hvem og med hvilke ret?

Normalt er det sådan at hvis en virksomhed bryder en aftale, så er det myndighederne man skal anmelde til og så kan domstolene tager stilling til det.

Med butikker som er det jeg kender mest til, så er der ombudsmanden og forbrugerklagenævnet alt efter hvad man vil klage ever.

Et forum, hvad ses det som juridisk?

Moderator er ikke det samme som Administrator (Patrick) , så her er det ejeren/Administrator du klager til . Og er du rig, så anlægger du civilt søgsmål, da du jo bare vil klage og have medhold :)


En butik kan få bøder for at afvise kunder uden gyldig grund, hvordan er det med online forums som det her, hvis vi antager at 3 - 4 personer smides ud fordi administrator er ening med de bruger som synes de er irriterende eks fordi de taler om muslimer?
Senest rettet af Dawwty 23. aug 2019, 10:54, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20966

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Misantropen » 23. aug 2019, 10:38

Du kan oprette alle de brugere du vil, udgive dig for at være hvem og hvad du vil. Det er stadig op til Patrick som ejer af siden at vurdere om du bidrager positivt til siden. Det er ikke op til hver enkelt bruger selv at bestemme om de må være her.

Det er lige meget om du er ny, "ny" eller har været bruger i flere år. Alle er underlagt de samme regler og retningslinjer. Retningslinjer du godkender ved oprettelsen.

Og så er der vist ingen der er blevet bannet på deres holdninger alene. Det har vist snarere været deres sprogbrug og generelle opførsel.
3
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Dawwty » 23. aug 2019, 10:42

Misantropen skrev:
Dawwty skrev:
Misantropen skrev:
Dawwty skrev:
Misantropen skrev:
Dawwty skrev:Sådan er det ingen steder i samfundet, så det tro jeg ikke på. Forums er offentlige og derfor helt sikkert underlagt noget lovgivning.

En butik er også privat ejendom, men derfor er der stadig lovgivning der skal overholdes. Hvis en butiksejer afviser kunder som ikke har brudt nogle regler, så er det næppe konsekvensfrit for butikken.

Eksempelvis kunne man jo forbyde kunder som havde holdninger man ikke synes om.

Må man så heller ikke blive smidt ud af en bestyrelse eller forening?

Patricks retningslinjer/regler skal selvfølgelig overholde dansk lovgivning, men derudover bestemmer han vel selv hvem han vil have til at "repræsentere" sit forum. Han er i sin gode ret til at banne brugere der ikke bidrager med noget positivt til siden.

Ja se det er jeg ikke sikker på han kan, bestyrelser og foreninger skal også overholde deres egen regler. Selvom de er privat ejet.

Jeg forstår ikke helt hvad du prøver at sige.

En forening kan være lige så offentlig som du mener siden her er, selvom den er privatejet. Forveksler du det med at det er offentligt tilgængeligt?


Med offentlige mener jeg, offentligheden har adgang til det. I modsætning til en privat lukket klub så har butikker og ander med offentlige adgang nogle regler. Jeg kender ikke til de regler, men ved at der er regler. Og jeg ved at butikker ikke kan smide folk ud bare fordi de har lyst. Vedkommende skal have brudt nogle regler eller være til skade for butikken.

At de har en holdning man ikke synes om, eks Paludan, er ikke nok til at han kan afvises.

Kan du finde de regler? Evt. ved at spørge den jurist du har snakket med det om.

Jeg synes du modsiger dig selv.


Nu har jeg ikke gratis adgang til juridisk bestand som privat person, så nej det er ikke muligt fordi vi kunne tænke os et rigtig svare i en debat.

Men munken synes at have noget indsigt i emnet, så det er nok det nærmeste vi kommer et svar.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Pax Romana » 23. aug 2019, 10:44

Jeg tvivler stærkt på at man kan indbringe en bortvisning fra et forum til Domstolene.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Bør kendte trolls kunne bannes uden videre?

Indlægaf Dawwty » 23. aug 2019, 10:47

Misantropen skrev:Du kan oprette alle de brugere du vil, udgive dig for at være hvem og hvad du vil. Det er stadig op til Patrick som ejer af siden at vurdere om du bidrager positivt til siden. Det er ikke op til hver enkelt bruger selv at bestemme om de må være her.

Det er lige meget om du er ny, "ny" eller har været bruger i flere år. Alle er underlagt de samme regler og retningslinjer. Retningslinjer du godkender ved oprettelsen.

Og så er der vist ingen der er blevet bannet på deres holdninger alene. Det har vist snarere været deres sprogbrug og generelle opførsel.


Jeg er sikker på der ikke er nogen der er bannet, men nogle kommer jo med nogle ønsker her om at kunne banne nogle personer som de er uenige med angående muslimer.

De retningslinjer der er, er jo netop regler og omfatter ikke holdninger. Så ud fra dem vil Patrick, som jeg ikke kender, altså ikke kunne banner nogen fordi de ikke er positive. Det står der nemlig ikke noget om at man skal være.

Og så er vi tilbage til at man ikke kan smide nogen ud som ikke har brudt retningslinjerne.
Senest rettet af Dawwty 23. aug 2019, 10:56, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Forslag til forbedringer"